Buiskast in riet

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Buiskast in riet

Bericht door martin b »

Deze hadden jullie nog te goed, al 1 jaar klaar maar vergeten op het Forum te zetten. :shock:
vw 005555.jpg
vw 005555.jpg (98.61 KiB) 2403 keer bekeken
hier de kast, Idee opgedaan, van de opgravingen waarbij ronde buis behuizingen, van klei, te voorschijn zijn gekomen.
Deze is niet waterdicht maar is toch door weggehangen.
vw 008888.jpg
vw 008888.jpg (105.36 KiB) 2403 keer bekeken
Het binnenwerk, de raampjes zijn immiddels klaar en met kunstraat voorzien. Ook gebruikt gemaakt van afstandstrippen.
Die nu wel in de gehele kast zijn aangebracht.
vw 010000.jpg
vw 010000.jpg (88.31 KiB) 2403 keer bekeken
Voor de ingang extra dik riet gebruikt in verband met het vele lopen van de bijen.
IMG_019999.jpg
IMG_019999.jpg (92.46 KiB) 2403 keer bekeken
Hier hangt hij dan in de stal, nog geen Volk er in, wacht op een zwerm,
Verschillende korven en glaskast laat ik zwermen, en had gehoop dat ze er zelf in zouden gaan. ( ben lui aangeleg).
Hoop dat ze dat in 2016 wel gaan doen.
met een groet van martin
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buiskast in riet

Bericht door HeHo »

Hallo Martin,

Voor een zwerm te lokken moet hij dan niet buiten stal opgesteld worden.

Hoe maak je de ramen zo mooi rond.

Groetjes Henk
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Buiskast in riet

Bericht door Astrid Schoots »

Hoi Martin,
wat geniet ik toch van al je prachtbouwsels!
Astrid
:hive:
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Buiskast in riet

Bericht door martin b »

Henk, op de 2de Foto is de buitenmal nog te zien,(stukje buis) en voor binnen heb ik een 5 delige mal van hout) die dan met lijmklemmen de latjes, tegen de buitenmal aan duwen . latjes zijn normale breete en 2 mm dik met lijm en 4 x latje kom je op ongeveer 9 mm dikke raampjes uit, dat is sterk genoeg. Elk latje heeft een nummer zo dat ik weet welke latje op welke plaats, was een beetje werk om voor elk latje de goede maat uit te vinden, elke ronding heeft 2 latjes. Maar dan is het een fluitje van een Cent.
En natuurlijk moet je ze nog afwerken, overtolige bruislijm wegsnijden schuren, gaatjes boren, draad spannen en kuntsraat insmelten.

Of hij op de goede plek hangt voor een zwerm dat bepaalt de zwerm, natuurlijk zijn er betere pleken, Maar als ze willen kruipen ze op elke plaats in een kast. Komt er geen zwerm in ook goed het was een studie model voor me zelf, kijken wat men maken kann, en ideeén op doen.
Daarom zet ik de kasten ook op het Forum, kann een ander ook weer nieuwe ideeén opdoen en veder gaan waar ik gestop ben.
Als hij-zij dan ook weer zijn bouwsels op het Forum zet, komen we steeds veder met mooie en leuke korven en kasten.
Die op het eerste gezich misschien alleen mooi of leuk zijn, Maar het kann ook een verbetering opleveren, het zij materiaal of manier van imkeren, voor de bij of imker.

Astrid, graag gedaan :D
met een groet van martin
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Buiskast in riet

Bericht door FrancA »

Super koel :D
Klein dakje erboven, insmeren met propolis en op een 2,5 - 4,5 m. hoogte wat verder van de stand plaatsen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten