Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Bericht door joselito » zo 27 mar 2016, 13:29

'Put your money where your mouth is' is een Engels gezegde wat vrij vertaald betekent 'Geen woorden maar daden'

Omdat dit in een ander topic ter sprake kwam dat de beste stimulatie voor een bijenvolk het aanpassen van de grootte van de kast aan dit volk is,
ga ik hier beschrijven hoe je van een klein volkje in mini plus kastjes dit kunt uitbouwen naar een groot volk in een Dadant Blatt kast met 12 ramen door deze regel in acht te houden.
Nu ben ik er mij van bewust dat met spaarkast dit probleem zich minder stelt omdat een broedbak van een spaarkast maar de helft is van een Dadant Blatt kast maar toch ook hier geldt deze regel. Kijk maar naar het artikel.van Pia Aumeier ,hoe ze daar beschrijft hoe ze van één broedraam naar een ganse broedbak gaat
Dus hier gaan we :)

Ik heb drie kastjes overwinterd op drie bakjes miniplus. Gisteren heb ik ze nagekeken en bij allen was het bovenste bakje vol broed, het tweede bakje vol bijen maar nog geen broed en het onderste bakje leeg. Dus deze onderste bakjes heb ik er onderuit genomen en ze zitten dus nu op twee bakjes.
De raampjes hebben de hoogte van een honingzolder dadant en twee in elkaar passen dus in een honingzolder.
De ontwikkeling in deze bakjes gaat supersnel omdat de bovenzijde maar 30 op 30 cm is en de bijen dus zoals in een korf naar beneden werken en gemakkelijk de warmte kunnen bewaren.
Bijlagen
007.JPG
005.JPG
002.JPG
001.JPG

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Bericht door FrancA » zo 27 mar 2016, 18:06

Dat vind ik het mooie aan Dadant Blatt, dat miniplus er zo mooi op aansluit.
Dat deed mij bijna op DB overgaan :)
Maar dan zou ik wel blijven zitten met 4 Kielers met HK'tjes die ik al heb :|

Nu ik Golzkasten in huis heb en die aan het verbouwen ben heb ik vandaag gemeten en ontdekt dat een Kieler met 2 HK'tjes (zonder deksel) nog net precies in z'n geheel een Golzkast geplaatst kan worden :)

Dus, de Kieler met de 2 HK'tjes in de Golzkast plaatsen, een paar Golz raampjes kunstraat ernaast en de dames dan intern zelf laten verkassen naar de grotere Golzkast.
Ben benieuwd hoelang ze daar over doen.. :)

Op een Kieler met 2 HK'tjes kun je een volkje trouwens prima laten overwinteren heb ik gemerkt.
Op dit moment heb ik 3 reservevolkjes in mijn achtertuin die prima zijn overwinterd:
1 in een houten 3-ramer;
1 in een Segeberger 6-ramer met een 'Bijdaan' HK;
1 in een Kieler met 2 HK'tjes.

Theusje
Berichten:31
Lid geworden op:wo 15 jul 2015, 13:09
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Bericht door Theusje » zo 27 mar 2016, 19:51

joselito schreef:Nu ben ik er mij van bewust dat met spaarkast dit probleem zich minder stelt omdat een broedbak van een spaarkast maar de helft is van een Dadant Blatt kast maar toch ook hier geldt deze regel. Kijk maar naar het artikel.van Pia Aumeier ,hoe ze daar beschrijft hoe ze van één broedraam naar een ganse broedbak gaat
Ter info
Op de site van de Konvib heb ik vertalingen gevonden van de artikelen van Pia Aumeier:

http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... -volk.html

en

http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... ereen.html

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Bericht door joselito » ma 28 mar 2016, 07:52

Theusje schreef: Ter info
Op de site van de Konvib heb ik vertalingen gevonden van de artikelen van Pia Aumeier
Ok, bedankt :)
Later komen we hier nog op terug.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Bericht door joselito » ma 02 mei 2016, 12:09

Vandaag was de dag van het overzetten.
Een tijdje terug beweerde iemand hier dat vulblokken waardeloos zijn. (bij grote kasten)
Hier ga ik laten zien dat een volk pas goed ontwikkelt als de ruimte aangepast is aan de grootte van het volk.
De miniplus kastjes hadden 3 bakjes vol. Dus heb ik ze vandaag overgezet op een grote Dadant Blatt kast.
Moest is ze daar op 12 ramen zetten, dan zouden ze de kast nooit vol krijgen.
Maar door met een vulblok te werken pas ik de grootte van de kast aan aan de bijen.
Voorlopig krijgen ze drie ramen, 2 lege en één met voedsel.
Het broed heb ik afgenomen en in de honingzolder van een zesramer gehangen (boven de moerrooster)
Het is nog een beetje zoeken voor de bijtjes :)
Bijlagen
003.JPG
004.JPG
006.JPG
011.JPG
012.JPG

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Bericht door joselito » wo 04 mei 2016, 10:21

Deze morgen heb ik deze bijen besproeid met oxaalzuur. Het broed had ik al afgenomen, dus veel mijten zullen er niet meer aanwezig zijn.
Dank zij de vulblok zijn de 3 ramen goed bevolkt. De koningin had al een groot gedeelte van één raam belegd. Spoedig zullen ze broed hebben op 3 ramen (grote cirkel). Eenmaal dit broed begint uit te lopen krijgen ze ruimte bij en kan de ontwikkeling beginnen.
Bijlagen
004.JPG
002.JPG

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Bericht door joselito » ma 09 mei 2016, 07:12

Zoals verwacht heeft de oxaalzuur besproeing niet veel opgeleverd. Bij één kast vielen een 15 tal mijten, bij de andere een paar en bij de laatste heb ik er zelfs geen enkele ontdekt. Er zaten wel een paar mieren op de schuif dus misschien hebben deze ze weggedragen.
Ondertussen heb ik ze allen een vierde raam moeten geven, ze hebben zoveel honing gehaald dat het kantraam bijna vol zat en er hingen ook bijen aan de buitenkant van de vulblok, dus zitten ze nu op vier ramen.
Darren zullen ze voorlopig niet kweken dus het aantal mijten zal niet direct massaal toenemen ook al krijgen ze er enkele van andere kasten door het vervliegen van darren.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Bericht door joselito » di 10 mei 2016, 15:36

Door de massale dracht zitten de twee kantramen nu vol met honing en stuifmeel, dus nog een waswafel bijgegeven.
Er zaten nog altijd een aantal bijen aan de buitenkant van de vulblok dus die hebben nu werk hoop ik :be7:
Ondertussen gebruiken de lammetjes de kasten als het regent :)
Bijlagen
008.JPG
004.JPG

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Bericht door joselito » zo 15 mei 2016, 14:24

Ondertussen ontwikkelen de volken zich goed. Ze hebben al broed op 4 ramen. Wat mij opvalt is dat ze ook vaak broed tot tegen de vulblok hebben, misschien omdat die warm aanvoelt.
Verbazend blijft het hoe snel volken zich kunnen ontwikkelen, op 2 mei heb ik ze nog al hun broed afgenomen en nu hebben ze terug 4 ramen broed.
Achter een maand kan de honingzolder er misschien nog op.
Bijlagen
005.JPG
003.JPG
002.JPG

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Van mini-plus naar Dadant Blatt kast

Bericht door Alex Mönch » zo 15 mei 2016, 21:01

Ik werk altijd met vulblokken als ik een nieuw volk opzet.
Hoe warmer ze het hebben,hoe sneller ze zich ontwikkelen.Ik hang naast de ramen die de bijen bezetten alle ongebruikte ruimte vol met vulblokken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten