Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » ma 08 aug 2016, 22:26

Ok bedankt

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Flevobij » wo 10 aug 2016, 22:21

Alex Mönch schreef:Gisteren 4 schudzwermen gemaakt en op raampjes met gedeeltelijk uitgebouwd en gereinigd(sterke soda oplossing besproeid en direkt erna goed afgespoten met lauw water via douchekop) kunstraat gezet in miniplussen.
In deze miniplussen 4 leggende koninginnen ingevoerd.
Over een dag of 5 ga ik eens kijken hoe het broed eruit ziet.
En zal dan het resultaat van deze gereinigde kunstraat hier op het forum vermelden.
Hallo Alex,

Heb jij al resultaten van de gereinigde kunstraat ? Zelf kan ik pas zaterdag a.s. in mijn volken kijken i.v.m. werk.
Steve_Delannoye schreef:Morgen komt de FOD volksgezondheid, die zullen het wel achterhalen en voorkomen hoop ik
Hallo Steve,

Wat heeft de FOD kunnen vinden, heb je daar al resultaat van ?

Op de website van de NBV staat het volgende: "In de afgelopen drie maanden hebben de nodige imkers ondervonden dat er veel meer dan gebruikelijk eitjes/larven in nieuw uitgebouwde kunstraat worden geruimd. Op o.a. het Imkerforum werd alarm geslagen. Hoewel het lijkt dat na een aantal weken het probleem is opgelost en de raten weer het normale patroon van krijgen, is het voor de NBV aanleiding het meldpunt kunstraatproblemen te starten onder de leden."

Mijn vraag is of dit inderdaad het geval is bij jullie, is het probleem vanzelf opgelost indien de kunstraat niet vervangen is ?

Zelf heb ik melding gedaan bij het NVWA, maar omdat de verwachte behandeltijd zes weken zou kunnen zijn, heb ik gebeld naar ze. Ze hebben meer meldingen gehad en zijn aan het analyseren, testen. Resultaten zouden naar melders bij het NVWA zelf teruggekoppeld worden en via de NBV, vertelde de medewerker me.

Overigens heb ik zelf getest of er paraffine in de "verdachte" kunstraat zit, maar dat bleek niet het geval.

Mijn grootste zorg is/was dat de bijen honing/suikerwater niet in de slechte raten zouden opslaan voor de winter. Ik heb daarover een aantal imkers gesproken, zij merkten niet dat dit het geval is, het is een broedregelateerd probleem.

Groeten,

Flevobij

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 10 aug 2016, 22:29

Hoewel het lijkt dat na een aantal weken het probleem is opgelost en de raten weer het normale patroon van krijgen
Dit is niet waar. De problemen zijn hardnekkig en na verschillende generaties zijn de problemen er nog altijd. Wel heb ik het idee dat in de ene raat de problemen hardnekkiger zijn dan in de andere. Maar om nu te zeggen dat na twee of drie generaties de problemen voorbij zijn, is dus niet waar. De enige oplossing is om alle slechte raat te verwijderen.

vr. gr.
JP

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » wo 10 aug 2016, 22:58

Inderdaad, het is niet zo dat het probleem vanzelf overgaat na een paar weken. Ik heb hier 2 maanden enkele ramen met zo'n was in de kasten gehad. Er komt maar nauwelijks iets van broed in, maar ze steken er wel gewoon honing en stuifmeel in.

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » wo 10 aug 2016, 23:35

Op 25 mei heb ik een kleine zwerm geschept van zo'n 5000 bijen, ze bezetten toen 3 volle ramen. Deze foto is genomen op 22 juli dus zo'n 2 maand later. Het volk was toen al serieus gekrompen. Niet te verwonderen als je ziet dat er amper geslotenbroed is zelfs na 2 maand. Verder denk ik dat het ene lot meer symptomen vertoond dan het andere. Bij sommigen is er verbetering merkbaar na een tijdje maar volgens mij komt het nooit echt goed.
Afbeelding

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Flevobij » do 11 aug 2016, 10:01

Hallo Steve,

Wellicht dat je mijn vraag over de FOD niet hebt gelezen in mijn vorige reactie, bij deze nogmaals.
(Voor NL imkers, de FOD is de Belgische NVWA)
Steve_Delannoye schreef:Morgen komt de FOD volksgezondheid, die zullen het wel achterhalen en voorkomen hoop ik


Hallo Steve,

Wat heeft de FOD kunnen vinden, heb je daar al resultaat van ?

Wat mij nog steeds voor een raadsel stelt is het feit dat de verdachte kunstraat wel uitgebouwd wordt, de koningin belegt de cellen, maar pas bij de larve ontstaat het probleem. En ook niet bij iedere cel. Dan zou de vervuiling precies de juiste concentratie hebben in iedere cel. Dat zou wel heel apart zijn. Bij een algemene vervuiling van de kunstraat zou je volledig mislukt broed verwachten.
Kan het zijn dat volwassen bijen dan wel bestand zijn tegen de vervuiling en de larven niet ?

Overigens kijk ik nu niet meer naar de oorzaak van het probleem, daar zijn de keuringsdiensten voor. Ik zoek naar de oplossing, zaterdag bij goed weer ga ik al mijn kasten bekijken. Hopen dat het afspoelen van de slechte ramen effect gehad heeft. Zo niet, dan ga ik alle goede lege ramen tegen het broednest hangen, kijken of ik daar dan genoeg ramen voor heb. De slechte ramen gaan de kast uit of naar de zijkanten zodat ze gaan dienen als opslagramen voor het wintervoer.

Groeten,

Flevobij

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » do 11 aug 2016, 10:20

Het is blijkbaar nogal een ingewikkelde zaak. Resultaten zijn er nog niet. Voor mij is het overduidelijk, het probleem ligt bij de was maar wat de oorzaak precies is dat blijft voorlopig giswerk en dat doe ik liever niet. Op 22 juli heb ik in 5 afleggers/(kunst)zwermen alle kunstraat van dit jaar verwijderd en ramen met strookje was van 1 cm terug gegeven. Later ook nog nieuwe kunstraat ingehangen. In al die volkjes zijn de problemen opgelost, overal zijn er terug veel larven en gesloten broed op alle ramen. Deze volkjes hebben nu wel zo'n 2 maand achterstand, vooral de (kunst)zwermen omdat die volledig op nieuwe kunstraat zaten

frankwillems
Berichten:82
Lid geworden op:do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds:2014
Aantal volken:9
Bijenras(sen):carnica
Locatie:overpelt
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door frankwillems » do 11 aug 2016, 12:45

Hoi,

ik heb er nieuwe kunstraat ingehangen maar ze lijken het niet meer te willen opbouwen?
Iemand tips of is het gewoon te laat in het jaar?

Grt Frank

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » do 11 aug 2016, 13:07

Frank het is een beetje laat. Als je wat gaat voeren kan het zijn dat het bouwen weer wordt opgestart.

Net gelezen vers van de pers - update : http://www.bijenhouders.nl/bijen-en-wel ... tproblemen
!Hans.

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » do 11 aug 2016, 13:57

Heel mooi, daar kunnen de Belgen nog iets van leren. Het blijft muisstil bij de KONVIB.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten