Opbrengst was

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Re: Opbrengst was

Bericht door ErikS » wo 21 sep 2016, 09:17

joselito schreef:
Hans van der Post. schreef: wat is kunstraat in Duits, Engels, Frans?
Mittelwände, ( middenwanden)
Wax foundation, (was fundatie)
Cire gaufrée ( gewafelde was)

Het Frans komt dicht bij het Vlaams, waarschijnlijk omdat de lekkere wafels hier bekender zijn :)

Ik vind waswafels niet zo een slechte naam , het ziet eruit als een wafel, wordt gemaakt als een wafel (alleen van warm naar koud en niet andersom) en wordt verondersteld gemaakt te zijn van was.
wax foundation kun je ook vertalen als was-basis of was-begin.

ik gebruik zelf het woord was-plaat voor kunstraat.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » wo 21 sep 2016, 17:15

Teake de Jong schreef: ik probeer de bk ramen ook altijd gescheiden te smelten en ben zuinig op de gesmolten ontzegelwas, maar haal bij lange na de hoeveelheid van jou niet.
Ik zal nog een keer kritisch mijn uitgebouwde hk ramen inspecteren en zal er nog de nodige omsmelten.
Al ben ik bang dat de zonnewassmelter zijn beste zonnedagen heeft gehad.
Ik heb me dit jaar een stoomwassmelter aangeschaft, dat maakt een wereld van verschil. Nu kan ik op één dag tientallen ramen smelten.
Voor het maken van de waswafels houd ik de was niet echt apart. Aangezien ik enkel oxaalzuur gebruik tegen Varroa zitten er in de was van de broedramen ook geen residuen. De was van de ontzegeling levert breekbaardere waswafels op in tegenstelling tot de was van de broedramen, dus meng ik beiden zo veel mogelijk.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door gerard.b.w.vos » do 22 sep 2016, 12:44

Deze week nog wat ramen in de stoomwassmelter verwerkt.
Plaatje afkomstig van de eerste "smelting".
Deze worden daarna schoongemaakt en nog enkele malen gesmolten om alle vuil te kunnen verwijderen.
Schoonmaken gaat echt niet in een enkele ronde.
BIJ wie dat wel lukt mag hier aangeven hoe hij/zij dat voor elkaar krijgt.

Resultaten:
13 ramen , opbrengst 974 gram, gemiddeld 75 gram per raam
10 ramen , opbrengst 780 gram, gemiddeld 78 gram per raam
10 ramen , opbrengst 734 gram, gemiddeld 73 gram per raam

Een vel waswafel heeft een gewicht van 60 - 70 gram bij zelf gegoten wafels.
Industrieel gewalste waswafels wegen 66 gram.
Wat de bijtjes zelf aan was zweten en bouwen per raam is dus ongeveer 10 gram.

We kunnen dus beter spreken over het recyclen van de was dan het produceren.
Zelfbouwwasraten zijn zo dun en licht dat na het smelten van deze was er een veel lager terugwin gewicht te verwachten valt.

Voor beginnende bijenhouders/imkers is het dus lastig om al snel in een "eigen" was opbrengst te kunnen voorzien.
Samen binnen een afdeling/vereniging zou dit gestimuleerd moeten worden.
Een ideale "winterbezigheid".
Bijlagen
IMAG0480.jpg
resultaat van drie smeltsessie's
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » do 22 sep 2016, 13:00

gerard.b.w.vos schreef:We kunnen dus beter spreken over het recyclen van de was dan het produceren.
Bij broedramen is dat zeker het geval. En hoe zwarter de raat des te minder was zal eruit komen. Bovendien blijft er nog een gedeelte was aan de cocons hangen.Maar bij het smelten van onbebroede honingramen haal je een veel hoger rendement.
Gerard, waren dit broedramen die je gesmolten hebt?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Kroese » do 22 sep 2016, 17:21

Ik kook de oude raten uit in een grote gamel bak.
Daarna zeef ik de cocons eruit, en die pers ik dan uit.
Daar komt ook nog aardig was uit.
Zo gaat er niet veel in de groene container.

Thyas
Berichten:60
Lid geworden op:ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds:2012
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Thyas » vr 23 sep 2016, 09:27

Voorheen was het een kliederboel, deze zomer heb ik een RVS trechter met rooster gekocht die precies op een Segeberger (en waarschijnlijk menig andere kast) past en een stoomapparaat.
Op deze manier kun je een hele kamer met ramen stomen zonder deze bij wijze van te beroeren. Alles loopt via de trechter onder in een oude pan/emmer, dit haal ik dan een keer door een pantykous heen, laat het stollen en klaar is Kees.
Een enorm bijkomend voordeel is dat de ramen ontsmet zijn en je bespanning intact blijft. Je kunt ze eventueel naspannen en zijn gereed voor insmelten. Je zaagsnede indien aanwezig blijft ook niet verstopt met gespuis. Moet boel nog even schoonmaken maar voor het idee.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Schoonmaken gaat echt niet in een enkele ronde.
BIJ wie dat wel lukt mag hier aangeven hoe hij/zij dat voor elkaar krijgt........Zo dus
Laatst gewijzigd door Thyas op vr 23 sep 2016, 09:58, 2 keer totaal gewijzigd.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » vr 23 sep 2016, 09:49

Thyas schreef:Voorheen was het een kliederboel, deze zomer heb ik een RVS trechter met rooster gekocht die precies op een Segeberger past en een stoomapparaat.
Op deze manier kun je een hele kamer met ramen stomen zonder deze bij wijze van te beroeren. Alles loopt via de trechter onder in een oude pan/emmer, dit haal ik dan een keer door een pantykous heen, laat het stollen en klaar is Kees.
Een enorm bijkomend voordeel is dat de ramen ontsmet zijn en je bespanning intact blijft. Je kunt ze eventueel naspannen en zijn gereed voor insmelten. Je zaagsnede indien aanwezig blijft ook niet verstopt met gespuis.
Een stoomapparaat is inderdaad een zeer bruikbaar apparaat met niets dan voordelen.
Het is zeker aan te raden voor de kleinere imkers.
Hier zie je hoe het werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=zq3UOvK3aio

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 23 sep 2016, 10:25

Het voordeel van in een kast smelten is dat de kast ook meteen ontsmet is! Zeker bij Segeberger is dat wel een probleem. Met stoom gaat dat blijkbaar. Wel op vervormingen letten.

Ik ga dat in de toekomst ook zo doen. Ik heb nl. veel stookhout en ik ga buiten in de winter een lekker vuurtje maken en een stoomapparaat op een Segeberger kast zetten (indien het niet vervormt).
JP

Thyas
Berichten:60
Lid geworden op:ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds:2012
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Thyas » za 24 sep 2016, 07:46

Nee hoor dat vervormt niet Jelte Pieter.
Nog een operationele tip: ik heb in een oude Segeberger broedkamer waar de RVS trechter inhangt een gaatje (2/2,5 cm?) gemaakt waar precies het slangetje van de dampfmeister inpast. Je moet de stoom ergens naar binnen krijgen en liefst zonder dat dit uit alle hoeken en gaten weer naar buiten komt. Vervolgens kamer met ramen erop, deksel erop en hollen maar. De prop die eruit komt past er nog gewoon in dus mocht ik de kamer nog echt eens nodig hebben dan druk ik hem er zo in.Scherpe gatenzaag gebruiken, je weet wel zo'n set met verschillende maten die je ook gebruikt om de contactdozen uit je stucplaat te zagen.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » za 24 sep 2016, 08:00

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik ga dat in de toekomst ook zo doen. Ik heb nl. veel stookhout en ik ga buiten in de winter een lekker vuurtje maken en een stoomapparaat op een Segeberger kast zetten
https://www.youtube.com/watch?v=mI6kt2Yhnq8
Jelte, dit is misschien een idee. Ik zou het wel doen als de bijen niet vliegen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten