Notenboom, notenbladeren en noten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Notenboom, notenbladeren en noten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

In een andere topic schreef (jaren terug) ik:
Ook Notenboom (Nútebeam in het Frysk) weert muggen en vliegen. Om noten te kunnen eten zul je lang moeten wachten: hier is van toepassing 'boomje groot plantertje dood'. Vandaar dat ik nu al begin met een bomencollectie aan te schaffen. Noot staat hoog op mijn verlanglijstje.
Zeer recent schreef ik
In 2003!! schreef ik dat een notenboom hoog op mijn verlanglijstje staat. Nou volgende maand is het zover en ben ik de trotse grondbezitter waarop een volwassen notenboom staat met verse noten :dance: !

Vandaag vier boxen met natte (en beetje droge) raat gevuld en daarbij verse notenbladeren gedaan. Op advies van Gerard (weert wasmot en stuifmeelmijt). De bladeren wel wat gekneusd. Dat leek me intuïtief beter. Ik ben zeer benieuwd. In totaal zon 50 ramen. De andere boxen met ijsazijn gevuld.
Overigens kan ik de geur van noot moeilijk thuis brengen. Dan weer lijkt het op zeealsem? Dan weer op levensboom :think:.
JP
De bakken met honingraat en notenbladeren staan in een kelder te experimenteren. Later meer daarover.

Mijn vraag gaat nu over de noten. Ze beginnen goed te vallen 8-) :be1: :be1: en mijn boom hangt vol!! Ik heb nu al een doos vol en dit is slechts het begin. Ik raap elke twee a drie dagen (de groene schil houdt mss ook stuifmeelmijten weg??)
De vraag is nu, wanneer zijn de noten eetbaar? Nu is de noot (inhoud) nog veel te rauw en onrijp.

PS gisteren liep ik aan de Moezel (Trier en omstreken) en daar zoeken hordes pensionado's naar noten.
JP
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Notenboom, notenbladeren en noten

Bericht door renske »

Hier beginnen ze ook goed te vallen. Twee weken laten drogen op een droge en luchtige plek. Dan zijn ze goed te eten en nog een jaar houdbaar. Meer info op www.desmallekamp.nl.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Bart De Win
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 10 aug 2016, 17:45
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica & Buckfast
Contacteer:

Re: Notenboom, notenbladeren en noten

Bericht door Bart De Win »

Bij mij ligt men tuin ook helemaal vol. Echter zoals de weerspreuk zegt: Veel noten, harde winter!

Ik heb ze zelf nog niet geproefd, maar ik denk wel dat ze al eetbaal zijn.

Jelte, wat wil je eigenlijk bereiken met de notenbladeren in de box? Kijken of de wasmot en de stuifmeelmijt wegblijven?
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Notenboom, notenbladeren en noten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Jelte, wat wil je eigenlijk bereiken met de notenbladeren in de box? Kijken of de wasmot en de stuifmeelmijt wegblijven?
Er is in andere topic gesteld dat notenbladeren stuifmeelmijten en wasmot weghoudt.

Vr. gr.
JP
chaussie
Berichten: 97
Lid geworden op: do 24 jan 2008, 17:23
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Notenboom, notenbladeren en noten

Bericht door chaussie »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Jelte, wat wil je eigenlijk bereiken met de notenbladeren in de box? Kijken of de wasmot en de stuifmeelmijt wegblijven?
Er is in andere topic gesteld dat notenbladeren stuifmeelmijten en wasmot weghoudt.

Vr. gr.
Ik ken de verhalen dat een flinke walnotenboom de muggen en vliegen weghoud, nu heb ik een flink formaat walnootboom maar het barst er van de insecten.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Notenboom, notenbladeren en noten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dit kwam ik zojuist nog tegen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Juglon

Ik ben benieuwd hoe mijn bakken met bladeren het in de kelder doen. In maart weet ik het.

vr. gr.
JP
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Notenboom, notenbladeren en noten

Bericht door Astrid Schoots »

Ja Chaussie,
het barst er van de insecten, zodat ze niet meer... juist, bij jou rond je hoofd zoemen ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 43 gasten