Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ruspek
Berichten:42
Lid geworden op:di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds:2016
Aantal volken:0
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ruspek » zo 16 okt 2016, 16:24

Waarombis dat een kunst? Vooral bij nieuwe raat die niet bedraad is moet je erg oppassen. Jaar erop is t al weer steviger. En je kan toch bedrade raampjes gebruiken.
Terug naar korf is weer t andere uiterste.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » zo 16 okt 2016, 17:15

Beste dit woord "kunstraat" staat al 100 jaar in de Nederlandse bijenboeken. :violin:
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » zo 16 okt 2016, 21:01

ruspek schreef:ik heb niet alle 43 pagina's doorgespit maar het enige dat ik lees is kunstraat, kunstraat, kunstraat...
Waarom niet gewoon natuurbouw?
Het kost de bijen wat extra tijd en energie, wat dan resulteert in iets minder honing......tsja, wat vind je belangrijk.
Op deze manier kan je zelfs makkelijk raathoning gaan "verbouwen"
En niet te vergeten: je kunt dan echt het predicaat "echte en natuurlijke honing zonder toevoegingen" ophangen.

Zomaar een gedachte, maar misschien is het niet verkeerd om wat jaartjes terug in de tijd te gaan, een tijd toen er nog geen kunstraat bestond.

In mijn Einraumbeute heeft mijn zwermpje in mei binnen 3 weken 5 volle raten natuurbouw gebouwd. gaat IMO niets langzamer dan met kunstraat
Beste Ruspek, Kunstraat is het onderwerp van de topic dus inderdaad ;-) pagina na pagina over kunstraat.

Er zijn een aantal goede argumenten om kunstraat te gebruiken. sterkere ramen die niet breken bij het slingeren. Minder werk voor de bijen. Vlakke start voor de bijen bij het maken van een raam, doe je dit niet heb je kans op scheve/kromme en onevenredig dikke ramen. Dan is de uitwisselbaarheid een probleem. Ik denk dat Hans dat bedoelde met kunst.

het is ook niet zonder reden dat kunstraat al zolang geleden is uitgevonden.

Het basis probleem is heel simpel. Imkers gebruiken kunstraat en dit product blijkt niet per definitie te vertrouwen. De producent en de organisaties zijn opmerkelijk traag in boven water krijgen wat de oorzaak is en hoe het probleem bij de basis wordt opgelost.

ruspek
Berichten:42
Lid geworden op:di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds:2016
Aantal volken:0
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ruspek » di 18 okt 2016, 07:36

En daarom ook precies mijn opmerking en gedachte.
Als iedereen nu eens een paar jaar natuurbouw toepast heeft ieder toch weer voldoende was om eigen ( via vereniging) kunstraat te maken?

Het blijkt maar weer dat de wereld verziekt is met allerlei chemische bestanddelen. Nu komt het aan het licht omdat er grote problemen zijn binnen de Europese imkerij. Wie weet wat er afgelopen jaren wel niet is doorgedraaid?
Controle op dit soort zaken is bijna niet te doen en zal, zolang er veel geld valt te verdienen met frauderen nooit afdoende en /of waterdicht zijn.
Kijk naar het verleden: oa paarden die als koe werden verkocht.

Gaat straks helemaal gebeuren als er een aanbieder komt die garantie geeft dat zijn was helemaal goed is en vrij van toevoegingen.
Is dan wel wat duurder dan was zonder garantie...........
Wie controleert dat dan? Als consument is zo'n test niet te betalen bij elk velletje kunstraat

imo zal dus de imkerij naar zichzelf moeten kijken en zelf oplossingen bedenken.
Bijv door was te "kweken"

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » di 18 okt 2016, 07:57

ruspek schreef:ik heb niet alle 43 pagina's doorgespit maar het enige dat ik lees is kunstraat, kunstraat, kunstraat...
Ik weet niet of het je opgevallen is maar het gaat hier over vervuilde kunstraat.
Ben je voor natuurbouw en wil je dat te kennen geven dan open je toch gewoon een nieuw onderwerp.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door bee-tree » di 18 okt 2016, 09:10

joselito schreef:
ruspek schreef:ik heb niet alle 43 pagina's doorgespit maar het enige dat ik lees is kunstraat, kunstraat, kunstraat...
Ik weet niet of het je opgevallen is maar het gaat hier over vervuilde kunstraat.
Ben je voor natuurbouw en wil je dat te kennen geven dan open je toch gewoon een nieuw onderwerp.
ruspek, volg Jos' advies op. Behalve "natuurbouw" kan "maagdenwasraat" 'n titel zijn,
want die kan gemaakt worden van maagdenwas van natuurbouw.
Maagdenwas is zuivere bijenwas, afkomstig van bijen die je niet op Mittelwand of Waswafel of Kunstraat
laat bouwen. Het zijn de namen die respectievelijk door Duitse, Belgische en Nederlandse imkers
worden gebruikt. Laat de bijen hun gang gaan. Wil je de bijen niet al te wilde "wildbouw" laten maken,
dan kun je ze een beetje leiden met een centimeter klein strookje raatvoorbouw.
Ook wat bedrading kan warbouw tegen gaan. Gebruik roestvrij draad, want corrosieve draad
kan vervuiling veroorzaken.

De wasdekseltjes van HONINGRATEN behoren ook tot MAAGDENWAS omdat er geen bijenhaartjes
in verwerkt zijn zoals dat wel het geval is bij dekseltjes van broedcellen, want DIE dekseltjes
moeten lucht doorlaten, de cellen in en uit, Haren kunnen vervuild zijn met virussen, bacteriën,
kortom met alles waar ook wij mensen mee in aanraking komen.

Ruspek, weet je dat wasdopjes in de koninginneteelt gemaakt worden van maagdenwas ,
dat is de zuiverste was tot nu toe.
Weet je ook dat er in ons forum nauwelijks wat te vinden is over maagdenwas en
al helemaal niet over maagdenwasraat omdat die niet bebroed mag zijn en dus
heel duur is omdat er weinig aanbod is. Dus die moet gebouwd worden boven het moerrooster
zoals de heide-imkers dat laten doen in juli, om raathoning te krijgen. Enz.Zjef :b10:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » di 18 okt 2016, 09:11

ruspek schreef:En daarom ook precies mijn opmerking en gedachte.
Als iedereen nu eens een paar jaar natuurbouw toepast heeft ieder toch weer voldoende was om eigen ( via vereniging) kunstraat te maken?

Het blijkt maar weer dat de wereld verziekt is met allerlei chemische bestanddelen. Nu komt het aan het licht omdat er grote problemen zijn binnen de Europese imkerij. Wie weet wat er afgelopen jaren wel niet is doorgedraaid?
Controle op dit soort zaken is bijna niet te doen en zal, zolang er veel geld valt te verdienen met frauderen nooit afdoende en /of waterdicht zijn.
Kijk naar het verleden: oa paarden die als koe werden verkocht.

Gaat straks helemaal gebeuren als er een aanbieder komt die garantie geeft dat zijn was helemaal goed is en vrij van toevoegingen.
Is dan wel wat duurder dan was zonder garantie...........
Wie controleert dat dan? Als consument is zo'n test niet te betalen bij elk velletje kunstraat

imo zal dus de imkerij naar zichzelf moeten kijken en zelf oplossingen bedenken.
Bijv door was te "kweken"
Ruspek,

Ik denk dat je je het beste eerst kunt inlezen in de materie en praktische ervaring opdoet voordat je een mening vormt en hier neerzet.

MVG Erik.

vdiesveld

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door vdiesveld » di 18 okt 2016, 09:48

ErikS schreef:
Ruspek,

Ik denk dat je je het beste eerst kunt inlezen in de materie en praktische ervaring opdoet voordat je een mening vormt en hier neerzet.

MVG Erik.
Erg sympathieke opmerking

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » di 18 okt 2016, 13:15

Ik denk dat velen onder ons in de loop van deze 44 bladzijden al tot de conclusie gekomen waren om de bijen zelf te laten bouwen of om zelf waswafels te gieten. Dus Ruspek, je hebt gelijk, maar het kwaad is geschied. Hadden we enkele maanden eerder geweten dat bijenwas uit de winkel dodelijk zou zijn voor de volken... Het positieve is dat in de toekomst meer imkers hun was zorgvuldig zullen bijhouden en zelf zullen gieten.

crunx
Berichten:329
Lid geworden op:vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie:Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door crunx » di 18 okt 2016, 18:37

ruspek schreef: Wie controleert dat dan? Als consument is zo'n test niet te betalen bij elk velletje kunstraat

imo zal dus de imkerij naar zichzelf moeten kijken en zelf oplossingen bedenken.
Bijv door was te "kweken"
Een controle is natuurlijk altijd gebaseerd op het aantreffen van een x-aantal bepaalde stoffen.
Stoffen waarvan men weet dat deze kunnen worden gebruikt om de bijenwas mee aan te lengen.

OF stoffen waarvan wij niet willen hebben dat ze er in zitten bijv. bepaalde bestrijdings middelen.

Het blijft dus altijd een kat en muis spel op deze manier omdat je niet een stof "zo makkelijk" even scant op alle overige stoffen die er in aanwezig zijn.
En vervolgens kijkt of deze stoffen een negatief effect hebben.

We zijn gewoon weer even met de neus op de feiten gedrukt dat we te makkelijk hebben gedacht voor lange tijd.
Ik heb echter wel een waspers besteld die een deze dagen hoort binnen te komen.

Gewoon m'n eigen was gebruiken en een beetje voor wat imker maatjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten