Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Dirk Blanken »

Het enige wat nog gelukt is om kunstof kunstraat te maken en dat in te smeren met een bijenwaslaagje en dat te laten uitbouwen.
Ik ken een imker die zo werkt naar tevredenheid met een 15 volken.
Als hij de was moet vervangen zaagt hij de was eraf en de rest wordt met de hoge drukspuit verwijderd waarna hij ze opnieuw kan insmeren met bijen was.
Het uitbouwen van de kunststof ramen is soms belabberd volgens weer andere imkers dat heeft waarschijnlijk te maken met het waslaagje.

Ik hou het bij het normale kunstraat dat zit in mijn systeem.
Als we er helemaal niet meer uitkomen kunnen we altijd nog een stukje voorbouw gebruiken, zeker in de honingkamers.
Maar ik denk dat als alle imkers zelf de kunstraat gaan maken ev. in verenigingsverband het ons nog wel lukt om de sjoemel te omzeilen.

Dirk.
dertiende
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Kroese »

Dirk Blanken schreef: Maar ik denk dat als alle imkers zelf de kunstraat gaan maken ev. in verenigingsverband het ons nog wel lukt om de sjoemel te omzeilen.

Dirk.
Het zou heel mooi zijn, maar ik denk dat dat nog wel eens tegen kan vallen.
AOWers hebben tijd zat in de winter, maar de jongere imkers die een baan hebben, en kinderen die gaan wel kopen.

En dat gezamenlijk persen in de vereniging gaat ook een paar jaar goed, tot het probleem in het broed niet meer zichtbaar is.
Persen kun je met z'n tweeën doen, de een gieten, de ander snijden. Gemiddeld 40-50 vel per uur is dan wel het maximum denk ik.

Die sjoemel producent heeft 1 jaar minder afzet, en gaat daarna weer vrolijk verder. Ik zou daar echter nooit meer kopen. :naughty:
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Primus »

Best Kroese,

Die sjoemel producent heeft 1 jaar minder afzet, en gaat daarna weer vrolijk verder. Ik zou daar echter nooit meer kopen. :naughty:[/quote]

Verschillende grote merken van auto's hebben Vlaanderen verlaten om naar lage loonlanden te gaan en iedereen riep nooit geen auto van dit merk meer!! Maar ..... er rijden nog altijd dezelfde auto's van die merken rond, dus ik maak me sterk dat ook de leverancier van bijenmaterialen binnen enkel jaren nog meer zal verkopen daar twijfel ik zelfs niet aan.


MVG CP
DeKleine
Berichten: 50
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Locatie: O-VL, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine »

Ondertussen in Nederland:
- inzamelen informatie over geleden schade > in de hoop een schadevergoeding te verkrijgen
- opzet praktijktesten deze lente > in de hoop de was als oorzaak van het hagelschotbroed aan te tonen
Zie: http://fd10.formdesk.com/NBV/sjoemelkunstraat
Ik vrees echter dat deze praktijktesten juridisch geen waarde zullen hebben. Waarom wordt er door NVB geen testen opgezet ism bijen@WUR of een overheidsinstantie? Idem voor België, daar blijven de bonden (voornamelijk KONVIB) heel stil, maar FOD en FAVV kunnen toch met bv. Honey Bee Valley / UGent praktijktesten opzetten?

Of is de interesse bij alle imkers geluwd, nu de frustratie meermaals en langdurig is geuit? En als enig gevolg wat persoonlijke initiatieven: we kopen met z'n allen een tijdje niet meer bij de bewuste fabrikant, of minstens geen was, en over een paar jaar is alles vergeten en dan is het weer business as usual. Kunnen jullie daar tevreden mee zijn?
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch »

Vandaag een kunstraatpers Dadant gekocht( online). :D EUR 356,00 :D inclusief bezorg kosten.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS »

@DeKleine,

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. De organisaties zijn opvallend stil en richten zich op gevolgen in kaart brengen.

De praktijktest...... elke jurist zal stellen dat er geen duidelijk eenduidige link is tussen het raam na de praktijktest en het pak van de vermeende leverancier dus de claim verwerpen als niet onderbouwd. We leren ervan als imkers maar een wassen neus voor de schadeclaim.

Ik mis in de gehele aanpak het maken van heldere afspraken over de kunstraat voor het komende seizoen. Als uit de praktijktest blijkt dat de kunstraat niet voldoet hoe zijn de rechten en plichten van de imker naar de leverancier toe? Tenminste had de bond kunnen regelen dat leveranciers hun vertrouwen in het product moeten uitdragen door garant te staan. Bij klachten terugnemen zonder discussie. En een centrale registratie opzetten van de ervaringen, hier zijn ook de leveranciers mee gediend. Uiteindelijk zijn ze ook vaak doorschuivers en weer afhankelijk van de producent.

mvg,

erik.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Dirk Blanken »

Alex Mönch schreef:Vandaag een kunstraatpers Dadant gekocht( online). :D EUR 356,00 :D inclusief bezorg kosten.
Die van mij was tegen de 1000 euro en dan nog de smelttoestanden etc erom heen.
Heb je een 2e handsje, zelfs dan is hij waarschijnlijk niet water gekoeld en zeker? niet van een materiaal dat je geen loszeep moet gebruiken.

Vertel eens wat meer over het apparaat?

Dirk.
dertiende
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch »

Hoi Dirk.
Via Tinus Kolsters hier op het forum kwam ik hieraan.

http://www.ebay.de/sch/sis.html?_nkw=Mi ... 7675.m4100
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Dirk Blanken »

Het ziet er goed uit!
We horen het wel!

Als het goed werkt dan heb je veel geld bespaard.

Groeten Dirk.
dertiende
Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye »

Alex

Ik ben ook wel benieuwd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 49 gasten