2e hands watergekoelde was pers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: 2e hands watergekoelde was pers

Bericht door sikkie68 » di 13 feb 2024, 17:45

Tis me gelukt om het raat eruit te krijgen met een plastiek hamer heb ik het raat gebroken en met de stofzuiger opgezogen het zat hartstikke vast .... maar het resultaat mag er wezen :dance: :dance: , daarna de zijkanten met siliconen opgevuld wel alles bedekt met vershoudfolie nu staat het er zo bij
E41C02E4-775F-4495-9E1D-ECE18AFA4B7A.JPG
my8qihuf.png
pff bijna klaar :be1: :be1: :be1: :be1: :be1: :be1:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: 2e hands watergekoelde was pers

Bericht door sikkie68 » do 15 feb 2024, 10:57

vandaag , giet siliconen toegevoegd om de mal in te sluiten, anders krijg ik een ophoping van was in het scharnier.. morgen na uitharding de laatste hand aan de deksel ook daar een laagje siliconen gieten
d3v9p6i5.png
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: 2e hands watergekoelde was pers

Bericht door sikkie68 » vr 16 feb 2024, 11:56

hoi allen , het einde is in zicht, van mijn restaureer project, heb vanmorgen de laatste insluit rand , gietsiliconen aangebracht, kan niet wachten om te testen maar moet geduld hebben nog 1 dag en dan kan ik mijn eigen kunstraat gaan maken.
Al om al vond ik het een spannende, leerzaam en voor al een leuk project om de kunstraat pers van Els Kleynendorst weer leven in te blazen. Is ze toch nog een beetje onder ons ! :be9:
hier de laatste fotoos van de insluiting van de kunstraat mal, zal de proef draaing van de week ook laten zien , op hoop van zegen dat het mooie kunstraat wordt. LATERSZZZ
IMG_2730.JPG
IMG_2729.JPG
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: 2e hands watergekoelde was pers

Bericht door gerard.b.w.vos » za 17 feb 2024, 15:05

sikkie68 schreef:
vr 16 feb 2024, 11:56

Al om al vond ik het een spannende, leerzaam en voor al een leuk project om de kunstraat pers van Els Kleynendorst weer leven in te blazen. Is ze toch nog een beetje onder ons ! :be9:
Mooi dat je hierbij Els nog benoemd.
Had al begrepen dat die pers van Els geweest is.

En voor die niet weten wie zij was en wat zij gedaan heeft voor de imkerij, het forum en met de "Groentjes",
hierbij de link nog eens:
viewtopic.php?f=2&t=35998&p=239206&hili ... st#p239206
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 2e hands watergekoelde was pers

Bericht door Hans van der Post. » di 27 feb 2024, 16:55

Heb je Los middel gebruikt? honingwater of aardappel water? :be8:
!Hans.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: 2e hands watergekoelde was pers

Bericht door sikkie68 » vr 08 mar 2024, 11:25

]hallo allen , inmiddels een dikke week thuis in verband met een ongeval op de bijenstal,
nadat ik fanatiek mijn was van eerdere jaren opgespaard, aan het verwerken was met mijn gerestaureerde waspers , wat overigens aardig lukte,
had ik nog 1 rest hoeveelheid in mijn au bain marie soepketel staan deze wilde ik nogmaals door een viscose doek filtreren en dat ging fout, de ketel gevuld met heet water en bijenwas a80 graden glee uit mijn handen en kiepte om over mijn jas en druipte over mijn benen zo mijn schoenen in ...... als de sodemieter broek, sokken en schoenen uit,en de tuinslang gepakt met koud water gekoeld tjonge jonge dat deed heel erg pijn, als een gek naar huis gegaan in een reserve broek en in een lauw/ koud bad gezeten voor n half uur, maar het was al gebeurd .
1e en 2e graads verbranding op gelopen, samen met mijn vriend bedacht ik koolbladeren, er op teleggen , en met goed resultaat, inmiddels zijn de blaren weg , ben nu gelukkig pijnloos (vele strips paracetamol verder)en de wond bij de enkel is ook dicht. Gelukkig komt t goed hoop dat ik er geen littekens aan over hou... DAT WAS ERG SCHRIKKEN EN HEEL STOm maar goed dit kan iedereen overkomen die met zo'n was ketel bezig is dus u is gewaarschuwd........
Nu de schrik er een beetje uit is durf ik dit te schrijven...nu nog de bende opruimen in mijn bijen stal........ik ben voor dit jaar wel klaar met de au-bain-marie soepketels , waspers en vloeibare was...
heb stapels honing - en broedkamer was raten gemaakt, het zei toch wat onregelmatig qua dikte maar de meiden gaan dit toch uit bouwen lastigste is het insmelten straks , dat zal een aparte klus worden... eerst vandaag beginnen met alle was te verwijderen van vloer en tafel, eh mijn hele stal zit onder de was spetters.....pffffff
oh ja Hans, het los middel wat ik gebruikte is 1 liter water met 1 druppel dreft , in een sproei flacon en een hard plastiek platte leppel uit de keuken, dat ging perfect
een ongeluk zit in een klein hoekkie zal ik maar zeggen dus houd uw kop erbij.
IMG_2806.JPG
IMG_2808.JPG
IMG_2809.JPG
IMG_2816.JPG
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten