Vraag over bijvoeren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:
Vraag over bijvoeren

Bericht door Paul67 » vr 03 mei 2024, 22:29

Hallo, ik heb een vraag:

De laatste tijd was (is) er maar weinig dracht voor de bijen waar ik mijn bijenstand heb.
Dus ik heb de bijen bijgevoerd met apifonda.

Nu imker ik op Dadant Blatt en ik heb de HK's ook al op de kasten staan, Ook de roosters liggen
er al tussenin. Ik kwam tot de conclusie dat het nogal lastig is om de apifonda in de kast te plaatsen,
want als ik die onder het rooster leg (op de raamlatten) kreeg ik de roosters niet meer goed neergelegd
vanwege de dikte van het pak apifonda.
De andere optie was om de apifonda bóven de roosters te leggen, maar ik bedacht me dat de bijen dan het
voer in de HK's gaan opslaan. Of is dat helemaal niet zo?
Wat ik dus uiteindelijk heb gedaan is de apifonda zo plat mogelijk geduwd en vervolgens de roosters daar weer
opgeduwd, en dan weer de HK's erop. Verre van ideaal.

Nu had ik bedacht om een klein kader te maken van pakweg 6 cm hoog (zeg maar een extra hoogsel(tje)) zodat ik daar
de apifonda in kan leggen. En dan het rooster daar bovenop plaatsen en dan de HK erop. Of misschien boven en onder
dat extra hoogseltje een rooster.
Is dat een goed idee of niet? Gaan de bijen niet de apifonda opslaan in de Hk's?

Lang verhaal, sorry.

Gr P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vraag over bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 mei 2024, 23:55

Ik zou maar de honingkamer tijdelijk af halen. Bijen maken geen verschil tussen nectar en het pak fondant.
Dus alles wat te veel is (nectar of opgeloste fondant) wordt opgeslagen. :?
Hou het weer in de gaten en zet de hk weer terug als het 15 graden wordt.
Als die HK er toch tijdelijk af zijn kun je de voerbakken opzetten - die gele van 2 liter - haal dan het eerste schotje weg en prop dan de voerbak met fondant vol.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten