Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door Maatschap Hankel »

leuk om zoveel fotos te bekijken erover praten is leuk maar er naar kijken nog mooier!!!!!

Hankel
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door Bijenhoudster »

LW Pisa heel leuk en leerzaam om je foto’s te zien!

Kan ik dat ook zo doen, ik heb een gewone spaarkast en gewone raampjes?

Op YouTube zag ik dat ze met roerstokjes van verf (of cardboard = van dat etalage karton toch?) dit in de spleet deden en dat met was besmeren aan twee kanten.
http://www.youtube.com/watch?v=gCPBCdQNgNg

Mijn motivatie:

* Ik vind het leuker (natuurlijker) als de bijen het zelf maken...

* Het zou ziektes kunnen voorkomen.

Uit: blz 84 Bijenhouden hoe doe je dat: "Inmmiddels is bekend dat was gemakkelijk chemische bestrijdingsmiddelen opneemt en dat deze stoffen via was in de honing kunnen komen. Als de varroamijt bij voortduring is blootgesteld aan raat die is gecontamineerd met een lage concentratie van een bestrijdingsmiddel, kan dat leiden tot resistentie tegen dat middel. Om al deze redenen gaan veel imkers er tegenwoordig toe over om zelf hun kunstraat te gieten".

Is een heel duur apparaat om het zelf te kunnen gieten, natuurbouw geeft misschien oplossing.

Uit cursusboek bijengezondheid ”Laat uw bijen flink bouwen. Het volk blijft actief, u hebt schone raat ter beschikking en voorkomt dat vervuilde was een risico vormt voor de bijengezondheid”.

Ik weet niet of er daarbij nog verschil is tussen natuurbouw en kunstraat.

De heer Grasstek:
“Als bijen vrij bouwen is de afstand tussen de raten 35 mm ‘hart op hart’. Je hebt twee bijen nodig om die afstand op te vullen. Daarmee kan dus de temperatuur heel precies geregeld worden. In de reguliere maatvoering is de raatafstand 38,5 mm en dan heb je drie bijen nodig om de ruimte af te sluiten. Dat kost dus veel meer energie en er gaat meer warmte verloren, terwijl een hogere temperatuur vertragend werkt op varroa-nakomelingen”.


* Ik zou onafhankelijk van een winkel zijn om dat kunstraat te kopen.

* En het is misschien voordeliger? Als beginner moet ik alles nog aanschaffen: draad en iets om het heet te maken en vellen kunstraat. En dat draad en kunstraat zijn terugkerende kosten.

Begrijp ik het goed dat je 2 methodes hebt uitgeprobeerd? Eén met een strookje kunstraat tussen de spleet en twee met een stukje lat dat aan een kant met een tie rap vast zit. Gaat dat vanzelf schuin hangen als je hem niet volledig aantrekt? En is dit niet te bewegelijk voor de bijen?

Heeft iemand het geprobeerd als op het YouTube filmpje?

http://library.wur.nl/WebQuery/artik/lang/1747737
Is dit artikel ook op een andere manier opvraagbaar?


LWPisa, waarom beginnen die bijen wel op dat kleine latje en niet direct tegen de bovenlat?

Waarom heb jij een horizontaal klein latje en op dat YT filmpje een verticale startlatje, maakt dit verschil?

Waarom is jouw startlatje een stukje en op het YT filmpje over de hele lengte van het raam?

Je hebt het nu een jaar gedaan, hoe zijn je bevindingen, zijn er dingen die je nu anders gaat doen?
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door LWPisa »

Even kort...

Je kan het zeker doen met spaarkastramen. No problem.

Die kleine latjes zijn latjes uit bevruchtingskastjes die op een luie manier in ramen zijn vastgezet. De bijen bouwen het toch wel vol en bevestigen hun raat langs de hele bovenkant als ze de ruimte nodig hebben. De rest van de ramen kreeg een minimale startstrip in de zaagsnede.

Ik ga hier zeker mee door. Mij bevalt het prima. Geen gedoe met draden en kunstraat waarvan ik niet weet wat er in zit. Makkelijker en goedkoper, zeker. De bijen zitten op hun eigen was en precies op de hoeveelheid raat die ze nodig hebben. Net als bij een korf kap je oude raten gewoon uit, de bijen maken een nieuwe op de rand die je laat zitten.

Het is wel iets voor voorzichtige mensen, zonder draad is het wel minder stijf/stevig. Voorzichtig behandelen en niet kantelen als het niet kan.
Afwijkingen in de raatvorm herhalen zich in de raten er naast. Zomaar even raten er tussen uit trekken is er niet meer bij, je moet aan de kant beginnen. Raten zijn ook moeilijk/niet uit te wisselen tussen de volken, wat voor mij geen probleem is aangezien ik nooit raten van het ene volk in het andere stop. De bijen volgen vooral hun bijenruimte maar je kunt dat wel enigzins sturen/buigen als je extreme krommingen aantreft.

Slingeren is geen probleem als je dat voorzichtig doet. Ik heb de rechtste HK ramen bewaard waardoor ik dit jaar de bijen meer kan dwingen om rechte raten te bouwen in de HK. Tussen 2 rechte moet wel een andere rechte komen als het aan de bijen ligt.

Het combineert de schoonheid/bouwlust van een toplattenkast met het voordeel van ramen. Je kan een raam rechtop neerzetten ipv dat je beugels moet hebben om je toplat aan te hangen.

L
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door Bijenhoudster »

Dank je wel voor je antwoorden.
Ik heb nog wel vragen…

“Die kleine latjes zijn latjes uit bevruchtingskastjes die op een luie manier in ramen zijn vastgezet”.

Bedoel je dat je al een lat met een stuk raat had en het daarom gebruikt hebt? En raad je aan een startstrip te maken?

“De rest van de ramen kreeg een minimale startstrip in de zaagsnede.”
Heb je dit gedaan als op het YT filmpje of anders? Het is een beetje jammer als ik voor die startstrips een pak kunstraat zou moeten kopen.

”Het is wel iets voor voorzichtige mensen, zonder draad is het wel minder stijf/stevig. Voorzichtig behandelen en niet kantelen als het niet kan.”

Wat zijn hiervan de consequenties? Op blz 29 uit Bijenhouden met succes/ H.J. van Gool staan foto’s hoe je een raam moet omdraaien, met kantelen. Als beginner heb ik geen idee waarom dat moet. Lopen de bijen soms een kant op en moet je daarom draaien?

“Zomaar even raten er tussen uit trekken is er niet meer bij, je moet aan de kant beginnen.”

Maar als je aan de kant begint is dit geen probleem? Kan je ook niet raten bijsnijden als ze te breed worden?

“… maar je kunt dat wel enigszins sturen/buigen als je extreme krommingen aantreft.”
Hoe doe je dat?
Bijsnijden misschien? Op een filmpje zag ik dat als je de bijen van een raam wilt hebben je dit even naar benenden moet schudden dat ze eraf vallen, kan je dat dan wel doen?

Slingeren is geen probleem als je dat voorzichtig doet. Ik heb de rechtste HK ramen bewaard waardoor ik dit jaar de bijen meer kan dwingen om rechte raten te bouwen in de HK. Tussen 2 rechte moet wel een andere rechte komen als het aan de bijen ligt.

” Je kan een raam rechtop neerzetten ipv dat je beugels moet hebben om je toplat aan te hangen.”
Dit begrijp ik niet.’

Als je zo’n startstrip in de spleet maakt blijft dat met een beetje was dan voldoende stevig zitten?

Zijn er meer mensen die zo hebben gewerkt?
Is het bijv mogelijk om met de heer Grastek in contact te komen?
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door LWPisa »

Graag gedaan.

"Bedoel je dat je al een lat met een stuk raat had en het daarom gebruikt hebt? En raad je aan een startstrip te maken?"

Ja voor beide gevallen.

“De rest van de ramen kreeg een minimale startstrip in de zaagsnede.”
Heb je dit gedaan als op het YT filmpje of anders? Het is een beetje jammer als ik voor die startstrips een pak kunstraat zou moeten kopen"

Niet zoals in het filmpje. Teveel gedoe. Ik had nog kunstraat en een strip van 6 mm is genoeg. Het is puur een beginpunt. Een pak kunstraat is zat voor honderden startstrips. Na een jaar heb je voldoende eigen was om dunne reepjes van te producren.

”Het is wel iets voor voorzichtige mensen, zonder draad is het wel minder stijf/stevig. Voorzichtig behandelen en niet kantelen als het niet kan. Wat zijn hiervan de consequenties? Op blz 29 uit Bijenhouden met succes/ H.J. van Gool staan foto’s hoe je een raam moet omdraaien, met kantelen. Als beginner heb ik geen idee waarom dat moet. Lopen de bijen soms een kant op en moet je daarom draaien?"

In het geval van raten in onbedrade ramen zitten ze vaak alleen vast aan de toplat. Als ze zwaar/vers zijn en je kantelt ze in het verticale vlak dan kunnen ze breken. Bedrade ramen kan je alle kanten op kantelen maar er is maar 1 handige manier a la van Gool denk ik.

“Zomaar even raten er tussen uit trekken is er niet meer bij, je moet aan de kant beginnen. Maar als je aan de kant begint is dit geen probleem? Kan je ook niet raten bijsnijden als ze te breed worden?"

Aan de kant beginnen is geen probleem en de handigste manier. Hangt van de bolling in het totale ratenbestand af, als alles recht is heb je meer vrijheid. Bijsnijden is onnodig gedoe, je prakt honing of larven. Raten hoeven niet uniform dik en recht te zijn als je van de kant af er door heen "bladert" en ze op hun plaats terug zet.

“… maar je kunt dat wel enigszins sturen/buigen als je extreme krommingen aantreft. Hoe doe je dat?"

Als de kromming tot warbouw, bouw van raat naar raat verwordt dan is het pas vervelend en kan je het wegsnijden als het moet. Beter is in het begin van de "raatgroei" te corrigeren door te buigen en duwen. Maar correctie is een lastige zaak want als de raten groot zijn zit dezelfde bolling gespiegeld in de raten ernaast en bouwen de bijen volgens de bolling alles weer uit als je het wegsnijdt. Je kan raten met een extreme bolling in het warme seizoen in een goed volk ook naar de kant verplaatsten en vervangen door "lege" ramen. Als de bijen het nu kantraam leeg hebben gehaald kap je het uit voor was of honing.

” Je kan een raam rechtop neerzetten ipv dat je beugels moet hebben om je toplat aan te hangen. Dit begrijp ik niet."

Een toplat zonder raam is een platte lat met een stuk raat eronder. Dat kan je niet neerzetten want dan gaat het stuk. Daarom moet je het in een beugel of zoiets hangen. Een raat in een onbedraad raam kan je wel rechtop neerzetten want er zit een stijf raam omheen. Google eens op top bar hive qua plaatjes dan zie je wel wat ik bedoel.

"Als je zo’n startstrip in de spleet maakt blijft dat met een beetje was dan voldoende stevig zitten?"

Zeker, ik forceer in mijn geval de zaagsnede wat open en klem de strip er in. Blijft prima vast. Zonder zaagsnede of gleuf wordt het problematischer en moet je creatief zijn. Wat ze in het filmpje doen is een aardige oplossing maar er zijn er ook die een in was gedoopte draad langs het midden van de toplat spannen.

"Zijn er meer mensen die zo hebben gewerkt?"

Geen idee. Op het duitse imkerforum vind je meer natuurbouw en Warre systemen. Hier in NL zullen er wat natuurnabije imkers zijn die het doen. Mensen zitten hier graag 600 ramen te bedraden in de Kerstvakantie [;)]

L
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door willem »

Beste Bijenhoudster

"Hardlopers zijn doodlopers"
Zo zijn er nog wel meer dooddoeners te bedenken.
Begin gewoon met bedraade raampjes en kunstraat vellen.
Als je na drie jaar(of zo) het bijenhouden een beetje door denkt te krijgen, dan pas aan de stripjes beginnen. Weet je ook waar je mee bezig bent.
Groeten, Willem
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door LWPisa »

Vervolg natuurbouw 2011.

Natuurbouw is makkelijk wat betreft het winnen van was, gewoon oude raat uitsnijden en de ramen kunnen terug het volk in. Het snijrandje is een prima startpunt voor nieuwe raat. Let op de totaal ingebouwde toplatjes waarmee sommige ramen vorig jaar zijn begonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruimte geven is een makkelijke zaak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wiwi
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 14 feb 2011, 20:39
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door Wiwi »

Hier maakt ,men op een makkelijke manier wasstrips.
"… das Imkern lässt sich nicht erlernen, man muss es leben, mit seinen Partnern, den Biens."
" Bienen sind Tiere. Experimente mit Tieren sind Tierversuche. Tierversuche sind Scheiße."

Citaten van enkele van mijn voorbeeldimkers.
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door jawi »

Ik vind dit nog behoorlijk bewerkelijk.
Jan-Willem
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door Eddy Geurtsen »

Het "natuurbouwen" geeft best mooie resultaten en het probleem van de niet schone kunstraat is daarmee omzeild. Zelf blijf ik bezig met kunstraat die we zelf gieten met een kunstraatgietvorm die we enkele jaren geleden van verenigingswege hebbben aangeschaft voor ongeveer 200 euro (op basis van siliconen). Het werkt goed en inmiddels voorzie ik geheel in mijn eigen kunstraatbehoefte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten