een vierkant raampje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: een vierkant raampje

Bericht door Oude Essink » di 10 nov 2009, 08:50

Mijn opmerking is een kanttekening bij de tekst van Marc
Als je graag de tros op 1 raam wilt laten overwinteren kan je de hiervoor genoemde grotere raammaten gebruiken. Maar er is absoluut niets mis met kleinere ramen op elkaar.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door dree » di 10 nov 2009, 12:34

Mijn conclusie is dat ik de elfde duhoka gebruiker ga worden, of met combiraampjes ga werken, waarbij de kast eventueel verkleind is met een paar vulblokken.

Groet,

Dree

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 10 nov 2009, 14:54

Hoi Dree,

Misschien een domme oplossing, maar als het jou gaat om een aaneengesloten wintertros dan zou je ook kunnen overwegen om ze op twee BK bakken of een BK en HK bak te zetten. Dan heb je een bijenruimte tussen de bakken die ze niet dicht maken.
Als je nu voor het inwinteren de ruimte tussen de ramen vergroot door een raamwerkje te maken die op je onderste bak past van zeg maar 5mm dikte wordt de bijenruimte groter en bouwen het dicht.

Voordeel:
- Je werk dan met standaard maten. (Zeker als je net begint is uitwisselbaarheid met behulpzame collega imkers wel handig)
Nadelen:
- Vanaf augustus kun je de ramen niet meer eruit te halen want dan maak je de 'brug' kapot.
- In het voorjaar moet je de boel weer los zien te krijgen en de brug wegsnijden.

Maar eigenlijk denk ik dat het probleem met van twee bakken op elkaar met tussenruimte minder groot is dan de problemen die je hebt met afwijkende maten of aan elkaar gebouwde ramen.

Jaap

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door Oude Essink » di 10 nov 2009, 15:17

Ik los het probleem heel eenvoudig en met jarenlang sukses op:
half augustus slinger ik de aanwezige zomerhoning in de honingkamer uit. De uitgeslinderde bak gaat terug op het volk, dat zich in de broedkamer bevindt. De bijen maken de zaak schoon en de moer belegt de honingkamer![:)].
eind augustus zet ik de belegde honingkamer onder de broedkamer.
--> broednest zit onderin; na niet veel tijd begint de broedkamer van boven uit te lopen en de bijen slaan er de wintervoorraad in op (langzaam inwinteren). Begin winter bezet het broednest de honingkamer en het onderste deel van de broedkamer. de beweging van de wintertros verloopt vlekkeloos.
Voorwaarde: de omvang van het wintervolk moet niet groter zijn dan verantwoord voor onze ecologische omstandigheden. (overwinteren op 2 of meer broedkamers is in mijn visie onverantwoord en moordend voor het volk. In de natuur tref je dit soort monstervolken alleen in de subtropen aan waar geen winter, drachtloze periodes en wintertrossen zijn.) Als je bij mij een kijkje zou nemen, zou je zien, dat al mijn volken zijn ingewinterd op: onderop een honingkamer, bovenop een broedkamer. Na de winter gaat de ( lege!) honingkamer, zo nodig voorzien van nieuwe kunstraat weer naar boven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door marc » di 10 nov 2009, 15:57

Hennie zegt :
|Broedkamers met broednest en wintertros| en daarop |honingkamer met wintervoer|: als de ruimte tussen beide (te) groot is, vormt deze een obstakel voor de zich naar boven bewegende wintertros. De tros raakt los van het voer en verhongert!

Er zijn inderdaad houten kasten in omloop waar er 15 mm ruimte zit tussen de rompen. Dit is een afstand die een wintertros niet zomaar overbrugt waardoor hij afgezonderd raakt van zijn voorraad.
Hier zit er 8 mm tussenbeide en is overwinteren op 3 honingrompen geen probleem.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door Eddy Geurtsen » di 10 nov 2009, 17:43

Een tijdlang heb ik gewerkt met combi-ramen. Prachtig om te zien hoe de doorsnede van het broednest op het raam zichtbaar is. Maar, het grote probleem is toch de onhandelbaarheid van zulke ramen. Vol met broed, stuifmeel en voer zijn het zware ruggenbrekers! Daarnaast worden de bijen er ook niet vrolijker op als je een aantal van zulke hoge ramen uit de kast tilt, er is heel wat "wrijving" tussen de op de ramen zittende bijen.
Ik vond het uiteindelijk toch niet zo'n succes. Dree, je schrijft dat de bijen een hoog raampje wel prettiger zullen vinden dan meerdere ramen, waarvan de latten het broednest doorsnijden. Zelf denk ik dat de bijen het niet zoveel zal uitmaken, zo'n bruggetje kunnen ze gemakkelijk nemen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door Hans van der Post. » do 12 nov 2009, 10:47

ea.geurtsen schreef:
Een tijdlang heb ik gewerkt met combi-ramen. Prachtig om te zien hoe de doorsnede van het broednest op het raam zichtbaar is. Maar, het grote probleem is toch de onhandelbaarheid van zulke ramen.


Dat was voor mij indertijd de rede om een zes cm minder hoog raam - wat in mijn bestaande bakken (2 honingkamers)paste te gaan gebruiken en met sukses.

Bij het plaatsen van afbeeldingen in het oude jaargang (1935) vond ik een art. wat hier goed paste. http://www.bijen.info/forum/viewtopic.php?t=53
Er wordt geschreven over "de Britse standaard-ramen" dit is het simplex raam.

!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door marc » do 12 nov 2009, 11:35

Van de volken die hier op 3 DB honingrompen zitten, bevindt de tros zich nu op de helft van de onderste romp, volledig op de tweede en een gedeelte van de hoogste romp. Voor de inwintering werden alle 3e-jaars ramen samen gehangen in de onderste romp. In het voorjaar zitten de bijen boven en kunnen de oudste ramen in de onderste romp worden ingesmolten. Dit levert zonder veel werk een mooie jaarlijkse raatvernieuwing van 33% op, prima.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door dree » vr 15 jan 2010, 12:55

Inmiddels heb ik nog wat kasten gevonden met een hoog broedraam:

De Voirnotkast (raam 33x33) te koop bij de bijenhof bij Kortrijk.
De 4/3 Zander (zie bienudo op dit forum)
Duits Normaalkast, verhoogde broedkamer 1,5 DN raam:370x338 (buitenmaten)

Zijn er imkers die hun ervaringen met deze kasten willen delen?

Groet,

Dree

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 15 jan 2010, 13:56

Het behandelen van "grote-ramen-volken" heeft zowel voor- als nadelen. Meestal is het broednest beperkt tot 1 bak, dus je hoeft maar een stuk of tien ramen na te zien = voordeel.
Maar de ramen zijn zwaar en groot. Als je aan de onderkant van het raam wilt kijken, sta je me de handen hoog in de lucht iets zwaars vast te houden. Een dopje wegsnijden of iets corrigeren kan alleen als het raampje in een standaard wordt geplaatst of ergens op wordt geplaatst. Voor mensen met een zwakke rug is het geen aanrader = nadeel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten