Winterverbruik van een bijenvolk.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Winterverbruik van een bijenvolk.

Bericht door Hans van der Post. »

Het winterverbruik is tussen 1910 en 1938 gemeten/gewogen en gepubliceerd in het blad Bijenteelt.

Er was jarenlang een vragenrubriek die werd o.a. verzorgd door Dhr. A. Oonk te Warnsveld.
De vraag 234 werd in het april nummer van 1935 gesteld
!Hans
* *
*



Vraag 234. Hoeveel hebben de bijen in deze zachte winter tot nu toe verbruikt? Wat is de normale hoeveelheid voor dit tijdvak?
Mocht er veel ingeteerd zijn, dan zouden de imkers tijdig kunnen ingrijpen om verhongeren der bijen te voorkomen.
H. Chr. V. te A. (Gld.)

Antwoord: Over een periode van 16 jaar (1918/1933) verbruikte bij mij een kastvolk gemiddeld;
in Oct. 1,37 K.G.
Nov. 0,9 K.G.
Dec. 0,77 K.G.
Jan. 1, KG.
Febr. 1,54 K.G.
Maart 2,345 K.G,
In April, waarin in vroege voorjaren soms al enig gewin is: 2,235 K.G.
Thans (winter1934/'35) is verbruikt in Oct. 1,5 K.G, Nov, 0,8 K.G., Dec. 1,1 K.G., Jan. 1 K.G.
Totaal over 4 maanden 4,4 K,G. tegen 4,04 K.G. gemiddeld.

Het verbruik valt tot nu toe dus nog al mee. Dat het groter is, is toe te schrijven aan het vrij grote aantal vliegdagen, waardoor de bijen zich nog herhaaldelijk konden reinigen, Op de dagen met reinigingsvluchten valt altijd de grootste afname waar te nemen. Van 1-15 Febr. j.l. is de gewichtsvermindering 0,75 K.G. geweest; de normale hoeveelheid voor Febr. 1,54 K.G. zal dan wel worden bereikt, vooral als er enkele sterke vliegdagen komen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Winterverbruik van een bijenvolk.

Bericht door marc »

Mooi om weten, maar we zitten in 2009 !
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Winterverbruik van een bijenvolk.

Bericht door Hans van der Post. »

Marc deze reactie wilde ik net hebben!
Wat let je om eens te kijken wat een gemiddel bijenvolk tegenwoordig gebruikt!

Ben al tevreden met een begin -en eindgewicht.

De in het verleden werden de weeg volken in een houten kast of in een bijenstal gewogen om geen beinvloeding van regen/sneeuw op de kast te krijgen.




!Hans.
willy kestemont
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 19:26
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Winterverbruik van een bijenvolk.

Bericht door willy kestemont »

Dag Hans en anderen,

Vanaf 2003 weeg ik regelmatig het gewicht van m'n kasten. De gegevens zijn een beetje véél te uitgebreid om hier in dit tekstje weer te geven, maar ik wil het aan geïnteresseerden die me een mailtje sturen via een Exel-bestand doormailen.
Hoe ik de gewchten meet kan je lezen via deze link. http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=318
Ook hier staat wat nuttige info voor als je zelf wil gaan meten: http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=317
Onze Waalse vrienden hebben verschillende kasten waar permanent een weegschaal onder staat. Je kan de gegevens online volgen en ook oude gegevens bekijken. In het Frans natuurlijk, maar voor cijfertjes maakt dat niet uit. http://www.cari.be/balances?PHPSESSID=9 ... b5a7ff0dcd

Groetjes,

Willy
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Winterverbruik van een bijenvolk.

Bericht door marc »

Hans, ik weeg dit jaar 50 eigen DBplus kasten omdat gebruikers vragen stellen over de inwinteringsgewichten ervan. Ik wil voor mezelf en anderen weten wat de nodige wintervoorraad is in deze kast. Aan de hand van de gewogen overschotten in het voorjaar kunnen we dan corrigeren naar volgend jaar.

Van de 2 eerste metingen dit jaar (1 okt en 1 nov) zie je gemiddeld de gewichten met 10% STIJGEN ! Niet verwonderlijk, de bijen vlogen in oktober nog als gekken. De achteruitgang van de voorraden in oct ('10-'38) is dus nu al omgebogen in een vooruitgang. Deze waarneming is er eentje van mijn situatie, ik kan me best voorstellen dat bij sommigen de volken doorbroeden zonder dat er nog wat binnenkomt. Dat zal leiden tot een veel grotere achteruitgang dan de aangegeven 1,37 kg, die je aangeeft.
De opwarming die we nu kennen geeft een heel andere situatie dan in de jaren '30, vandaar mijn opmerking.

Aan de warmere najaren kunnen we niets veranderen, aan het voedselaanbod voor de bijen nog wel !

Toeval, ik zie dat Willy me net voor was, zijn meetsysteem gebruik ik dus hiervoor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten