was gieten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

was gieten

Bericht door jaap »

Ik en van plan mijn eigen was te verwerken tot raten. Het kan door gieten maar ik heb ergens een apparaat gezien die het semi automaties doet.Nu mijn vraag wie heeft er ervaring mee en waar is zoiets te koop, er is iets bij Holterman te koop wie heeft daar ervaring mee? gr jaap jager texel
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: was gieten

Bericht door joselito »

Wat bedoel je met half automatisch? Ik werk met een watergekoelde gietvorm van Graze. Hiermee maak je 40 raten per uur. Op een namiddag maak ik 20 kg.

http://www.bienenzuchtgeraete.de/GRAZE/ ... PGR0000141
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: was gieten

Bericht door macwlem »

Yup werk ik ook mee en tot volle tevredenheid moet ik zeggen. Het enige dat ik wel eens heb gehad is dat de mal in een hoek losliet.
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: was gieten

Bericht door jaap »

Ik zoek een wals aan een motertje. gr jaap jager texel
hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: was gieten

Bericht door hofstede »

Kost wel een paar eurie.
Maar dan heb je ook wat??
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: was gieten

Bericht door jaap »

wat het kost is nu niet aan de orde. waar is het te koop en dan kun je er verder over nadenken of je het wilt kopen. het gaat er om als ik mijn was inlever dat het niet teveel vervuild is met stoffen die ik niet kan bepalen. gr jaap jager texel
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: was gieten

Bericht door joselito »

Om dezelfde reden maak ik mijn eigen raten. Op die manier ben ik ervan overtuigd dat het ten eerste bijenwas is en ten tweede dat de was residuvrij is.
Ik heb slechts eenmaal een walsmachine gezien bij een handelaar in bijenmateriaal. De vloeibare was liep tussen rollen en werd tegelijkertijd gewalst en op breedte gesneden. Maar dat was een machine die een hele kamer besloeg. En voor de rest ken ik de walsmachines waar je een plaat insteekt van was en die dan op de juiste dikte gewalst worden. Maar om eerst die wasplaten te maken is zo een hoop werk dat dit niet in vraag komt, denk ik.
Waarom zou je voor walsen gaan in plaats van gieten?
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: was gieten

Bericht door jaap »

Gewalste raten zijn volgens mij veel dikker dan gegoten ramen.onze ver. op texel is in het bezit van een giet inst. en de was raten die er uit komen zijn erg dik. misschien gieten we wel verkeerd. ik lees op het forum dat imkers 50 raten of meer per uur gieten dat aantal is bij ons veel lager.gr. jaap jager texel

jager
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: was gieten

Bericht door joselito »

jaap schreef:
Gewalste raten zijn volgens mij veel dikker dan gegoten ramen

jager

Gewalste raten zijn dunner zul je bedoelen.
Bij mij hebben de gegoten raten exact dezelfde dikte als deze die in de handel verkrijgbaar zijn. Ik werk met Dadant Blatt en heb 10 raten in één kilo. Belangrijk is wel dat er enkele seconden druk uitgeoefend wordt na het sluiten van de gietvorm.
Gegoten raten hebben het nadeel dat ze breekbaar zijn als ze koud zijn, daarom dat ik ze daags voordien op de verwarmingsketel leg voordat ik ze ga insmelten. Gewalste raten hebben dit niet. Ze blijven plooibaarder. Maar het nadeel van gewalste raten is dat als je ze in de kast hangt, ze meer gaan uitzetten door de warmte. Daarom hebben ze meer de neiging om krom te trekken voordat de bijen de kans hebben om ze op te bouwen.
In de reclame zegt men dat je tot 60 raten per uur kan gieten, maar dat lukt mij niet. Het zal van de temperatuur van het water afhangen waarmee je koelt en hoeveel water je er laat doorstromen. Maar de gietvorm kan beschadigd worden als er te veel waterdruk opkomt, vandaar dat ik aan de voorzichtige kant ben. Maar 40 raten per uur is hier perfect haalbaar.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: was gieten

Bericht door m.kolsters. »

Wat een ondeskundigheid, gegoten wafels en gewalste zijn even dik en even veerkrachtig.
Maar na 15 jaar ken je het wel, dat is mijn ervaring..
Ik giet een paar honderd kg. per jaar met een watergekoelde mal Maar Jaap als het vlugger moet, moet je naar Zweden daar kan je een pers kopen voor 30.000 Euro, maar bedenk wel dat je jaren lang moet imkeren.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten