Mieren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:
Mieren

Bericht door Imkerij Westland » ma 20 jan 2003, 07:46

In het maandschrift voor Bijenteelt van juli 1953 wordt een probaat middel tegen mieren genoemd.

Verdelgen: Een schoteltje met een mengsel van gelijke delen borax en bruine suiker, door toevoegen van een beetje water wordt een stroperige stof gemaakt. Zet dit onder de bijenkast en dek dit af met fijn gaas (reisraam gaas)zodat de bijen er niet bij kunnen.

Verdrijven: Strooi goudsbloemen tussen de wanden (simplex kast) van de kast en op de dekplank.

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door Germain Van Deursen » di 21 jan 2003, 22:39

zou het mengsel suiker / borax ook kunnen werken tegen naaktslakken ? ( die vind ik s'zomers ook wel eens in een bijenkast )

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door Imkerij Westland » do 23 jan 2003, 08:02

Germain,
Ik kan je vraag niet stellen aan de schrijver van het stukje uit 1953.
Volgens mij is er toch een probleem om met borax/suiker slakken te vangen, je kunt geen gaas plaatsten en hierdoor is het "goedje" weer toegankelijk voor de bijen. Dus niet proberen!

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door Hennie Peters » do 23 jan 2003, 08:29

Het schijnt dat je slakken goed kunt vangen met bier. Ik ga er dan even van uit dat bier niet voldoende suiker bevat om bijen aan te trekken.

uhhhhhm, Belgisch bier, ik vind het eigenlijk wel jammer :-)

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door croy » do 23 jan 2003, 18:46

Wat is borax en waar is dit te verkrijgen. Is het giftig en waar bestaat het uit (werkzame stof)?????
In het maandschrift voor Bijenteelt van juli 1953 wordt een probaat middel tegen mieren genoemd.

Verdelgen: Een schoteltje met een mengsel van gelijke delen borax en bruine suiker, door toevoegen van een beetje water wordt een stroperige stof gemaakt. Zet dit onder de bijenkast en dek dit af met fijn gaas (reisraam gaas)zodat de bijen er niet bij kunnen.

Verdrijven: Strooi goudsbloemen tussen de wanden (simplex kast) van de kast en op de dekplank.


Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Mieren

Bericht door Frans vanTongeren » do 23 jan 2003, 20:39

Op 05-04-'00 schreef KEES OVEREEM het volgende bericht:
(This message was distributed by the mailing list vbbn_zoem-L)
-
In een aantal van mijn kasten die in een bosrijke omgeving staan, zoeken -diverse soorten-mieren steevast de warme plek tussen dekplank en deksel om er hun kroost groot te brengen. Op zich niets op tegen zou je zeggen, maar soms zitten er zoveel dat je er kriebelig van wordt en ze knagen de 3 cm isolatie vaak volledig weg, zowel tempex als de moderne schuimsoorten. Graag zou ik ze weghouden met een vriendelijk middeltje maar tot nu toe heb ik dat nog niet gevonden.
Zo worden er wel stuivers aanbevolen, maar ze trekken zich daar bij mij niets van aan.
Wie weet een plant of iets anders waar ze werkelijk van wegtrekken
of -blijven ?
*
Op 07-04-'00 stuurde AAD FRAYMAN de volgende reactie
(This message was distributed by the mailing list vbbn_zoem-L)
-
Hallo Kees,
Ik denk dat droogbloemen weinig effect zullen hebben. Maar gier sproeien van in water gedrenkte plantenresten van afrikaantjes, dus die een tijdje in het water hebben gestaan, schijnt goed te werken tegen mieren...
Het is simpelweg een ouderwets middel. Mijn grootvader deed dat vroeger ook altijd.
*
Op 10-04-'00 stuurde PAUL MEESSEN het volgende bericht:
(This message was distributed by the mailing list vbbn_zoem-L)
-
Een paar mieren vind ik niet zo erg, per slot van rekening kan het bijna niet natuurlijker.
Aangezien ik echter elke dag op de afdekplank een zwarte massa mieren aantrof heb ik het rigoreus aangepakt:
mijn kasten staan op een stelling met 4 poten die elk in een emmer water staan. Om verschuiven te voorkomen is elke emmer halfvol (om de poten heen) met beton gevuld. Als je er verder voor zorgt dat er geen lange planten in de buurt groeien die als ladder kunnen worden gebruikt, komen de mieren er niet meer bij.
Ik geef toe het is drastisch, maar de frustratie is weg.
*
Op 22-06-'00 stuurde TOM BRAAMS het volgende bericht:
(This message was distributed by the mailing list vbbn_zoem-L)
-
Ik heb goede ervaringen met wat tabak op de dekplank. De mieren bliezen toen
ook de aftocht.
*

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Mieren

Bericht door Frans vanTongeren » do 23 jan 2003, 20:49

Dag Henk van der Velden(Croy),
Meer weten over BORAX . .!
Surf naar:
http://www.periodictableonline.org/elem ... epassingen
-
(Fr.:Het lijkt me niet gevaarlijk)

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door Harmen vd Ende » zo 26 jan 2003, 20:31

Ik voeg borax toe als sporen element in mijn groentetuin, en volgens mij wordt het gebruikt bij komkommer teelt, ik heb nog 5 kg staan. Ik denk als je naar een agrarische winkel gaat, dat ze het daar wel hebben (kun je het niet krijgen wil ik wel een zakje opsturen).

Harmen

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door maartenkleijne » za 01 feb 2003, 15:59

Munt kweken rond de stal en nu en dan een takje onder de deksel leggen werkt goed tegen alle mieren. Mieren leven door dun eigen geursporen te volgen en de muntgeur maakt hen ernstig in de war en ze kiezen het hazenpad. Ander sterkruikende kruiden -zoals afrikaantjes- hebben hetzelfde effect.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door Erik Speksnijder » zo 02 feb 2003, 19:08

Maarten heeft het e.e.a. al goed samengevat. Alles wat een sterke geur afscheidt, is bruikbaar. Zo wordt ook vaak boerenwormkruid aangeraden. Ook een druppeltje uitgewreven eterische olie kan derhalve een (milieuvriendelijke) uitkomst bieden.
Verder kan een likje vaseline langs de randen misschien helpen.

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten