Grote ramen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:
Grote ramen

Bericht door willem » wo 14 sep 2005, 19:59

Er zijn boekenplanken vol geschreven over hoe te imkeren met stapelkasten en lage ramen, zoals Simplex, DN, Zander, Langstroth e.d. Ik kan niets vinden over het werken met b.v. Dadand-Blat ramen.
De schrijfsels van Br.Adam zijn mij bekend, weet iemand of er nog anderen iets geschreven hebben? Ik zou dat graag willen weten.
Groeten, willem

x

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Grote ramen

Bericht door Harmen vd Ende » do 15 sep 2005, 16:37

Hallo Willem,

Ik heb het boek van Roever, een deel gaat over dadant modified, maar dat komt denk ik meer in het straatje van Langstroth. In nederland gebruikt men modified dadant (buckfastkast)deze wordt ook gebruikt in engeland en VS Dadant Blatt is weer meer naar duitsland en frankrijk gerelateerd maat:
dadant blatt raampjes 470 boven 435 beneden hoogte 300
dadant modified raampjes 480 x 448 x hoogte 286

Het lijkt mij dat de literatuur over de modified dadant ook van toepassing is op de dadant blatt. Het voordeel van deze kasten is dat je maar 1 broedkamer nodig hebt ipv 2 bij spaarkast etc., mijn collega imkert ermee en is heel tevreden, nadeel is dat ze nog al zwaar zijn. Hij heeft ze op een karretje. Ik weet niet of dit ook het geval is met polykasten.

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Grote ramen

Bericht door willem » do 15 sep 2005, 20:38

Hallo Harmen,

Ik ben bekend met de diverse typen kasten. Een 20 raams spaarkast is ongeveer even zwaar als een mod. dadantkast, alleen is die 20 raams hanteerbaarder. Maar ik wil af van die twee broedkamers en hout. Ik probeer over te gaan op Segeberger anderhalf met duitse modified ramen, dat wel.
Maar nu eerst op zoek naar een de Roever.
Bedankt, willem

x

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Grote ramen

Bericht door Harmen vd Ende » do 15 sep 2005, 22:53

Hallo Willem,

Het Deense bedrijf swienty http://www.swienty.comheeft langstroth bodems waar je modyfied dadant bakken op kunt zetten (ook daar verkrijgbaar), wij zijn van plan deze te proberen, om dezelfde reden als jij. Mijn collega is heel tevreden om reden dat je inderdaad 1 bak hebt en dus maar 10 ramen hoeft na te kijken. hier op Terschelling is 1 broedkamer en 1 honingkamer genoeg voor de de dracht

Groeten Harmen

ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Grote ramen

Bericht door ROEL » za 17 sep 2005, 13:02

Het bijenhuis wil er best wel wat maken !!

Roel

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Grote ramen

Bericht door willem » za 17 sep 2005, 20:51

Het bijenhuis wil er best wel wat maken !!
Wat, Segebergers, bodems, mod. duitse ramen of een herdruk van Roever (de bedrijfsmethode met grote ramen )?
Groeten, willem

x

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Grote ramen

Bericht door Harmen vd Ende » ma 19 sep 2005, 11:17

Hallo Willem,

Mijn collega heeft het roever boek van me, ik zal het terug vragen en de artikelen die van toepassing zijn scannen
Als het teveel is kopieer ik het wel
Ik denk dat het wel lukt in de loop van de week.
Heb je praktische vragen stel ze gewoon, mijn collega imkert al lange tijd met dadant[8D]

Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten