Kunststof Simplexkast in beeld

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Jozef Maier » za 03 nov 2007, 19:38

- kan minder goed tegen een stootje (2x per jaar reizen) (duurzaamheid)
Daar had ik vroeger ook schrik voor. Maar in de praktijk valt dit best mee. Met een kast wordt er ten slotte niet gegooit. Als je de kast schildert (met verf zonder oplosmiddel, anders lost de kast op) versterkt de verf nogmaals het oppervlakte van de kast wat een extra bescherming teweeg brengt.
- zal even wennen worden zonder dekplank, inplaats daarvan een folie op de bovenste raampjes. (losse voerbakjes ?))
Dat heb ik opgelost met een opening te snijden in de folie. Over die opening komt de voerbak te staan. Over dit geheel komt een honigkamer met het deksel. Als ik goed moet doorvoederen gebruik ik de voederbakken van 12 liter. Vooral in de standen ver weg is dat gemakkelijk. Je kan in enkele keren alles geven.
Verder heb ik wat vragen over de styropor kast.
1. zit er in de bodem ook een varroa-lade met gaas erboven?
Onder de bodem komt er een schuif van het zelfde materiaal als de kast. Deze komt juist onder de gaas te liggen. De gaas is over de hele oppervlakte van de kast. Zo kan je in de winter goed de evolutie van de wintertros volgen. Ook mijtenval kan dan van de hele kast goed worden geobserveert. Ik heb in mijn schuiven een triplex plaatje gelegd dat juist in de schuif past. Op die wijze kan de schuif mooi netjes gehouden worden.
2. is tbv het reizen voorzien in een degelijke afsluiting van de vliegopening?
Wij hebben schuimrubber die net iets groter is dan de vliegopening en daarom gespannen in de vliegopening past. Zeer gemakelijk te plaatsen en weg nemen. We gebruiken de zelfde schuimrubber om de vliegopening kleiner te maken als er roverij zou optreden of bij kleinere volken.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Dirk Blanken » za 03 nov 2007, 20:51

Bijna iedereen die reageerde kende de segebergerkast al.
Deze aanpassing klopt gewoon maar klopt het ook ten op zichte van het eerder aangepaste materiaal of te wel is het uitwisselbaar.
Bellingwolde is voor mij niet zo erg ver weg.
Ik zal een volledige kast meenemen om te controleren hoe het zit met de uitwisselbaarheid.
Dirk

dertiende

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Piet Jager » za 03 nov 2007, 22:35

Noud schreef:
a.)"ziet er niet zo mooi uit (zeer persoonlijk)"
b.)"zijn er meer foto's van op 't internet?"
Zie: http://www.holtermann-shop.de/index.php/cPath/1_17

Afbeelding
Wat voor soort bodem is dat, Henk?
Is dat origineel Segeberger ('STEHR')?

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Piet Jager » zo 04 nov 2007, 11:36

Dirk schreef: "Ik zal een volledige kast meenemen om te controleren hoe het zit met de uitwisselbaarheid"
Let er op dat in elke handgreep van iedere rand het woord 'STEHR' moet staan, wil het origineel zijn.
Er is namelijk in Duitsland nogal wat 'NABOUW' ontstaan van Segebergerkasten en dan krijg je al die ellende van moeilijk uitwisselbaarheid.

Eigenlijk hoef je alleen maar je bodem, dak en voerbak meenemen, als in de bijbehorende randen/bakken van je kast tenminste het woord 'STEHR' in de handgrepen staat, anders kun je het wel vergeten.

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Piet Jager » zo 04 nov 2007, 17:52

Bijna overal kun je Segebergerkasten kopen, maar ze zijn veelal nooit precies gelijk. Is de naam 'Segeberger' eigenlijk wel beschermd of mag iedereen die naam voeren en op zijn kasten zetten? Sommigen claimen de Originele Segebergerkast te verkopen. Maar bestaat die ook? Een kast is, als het goed is, altijd aan een voortgaande perfectie onderhevig. De 'originele' wordt dan 'der Alte' of 'Classic' = de 'nooit aangepaste'(?).

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Segebergerkast van het Bijenhuis te Wageningen en de Nederlandse Styropor Simplexkast van dit item?

Beide zijn gemaakt van styropor en in beide passen volgens mij onze Simplexramen. In beide kunnen 11- of 10-ramen, zowel in koud- als in warmbouw. Beide zijn aangepaste Segebergerkasten. De Nederlandse wordt volledig gemaakt door de Duitse fabrikant 'STEHR' en die van het Bijenhuis is een voor de Nederlandse markt aangepaste Duitse Segebergerkast van een voor mij nog onbekende fabrikant.

Wie het weet mag het zeggen! Of is het: "Zij die zeggen weten niet en zij die weten zeggen niet?"

!Piet

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 05 nov 2007, 13:14

Piet Jager schreef:
Wat voor soort bodem is dat, Henk?
Is dat origineel Segeberger ('STEHR')?
Dit is een plaatje van mijn stal.
De foto wordt door meerdere gebruikt!
De kasten zijn Duits met een aangepaste rand voor oplegging van de raampjes.
Indien de Duitse maat raampjes worden toegepast is er minder ruimte tussen kastwand en raampje.
Onze Nederlandse raampjes zijn enkele mm smaller.
Soms wordt deze ruimte door de bijen dichtgemaakt.
Dat is dan wel even lossnijden, en dat kan je als een van de weinige nadelen van de kast zien.
Bodems zijn er in meedere soorten.
Deze bodem heeft een ruimte van ca 5 - 6 cm onder de ramen.
Ook hier gebeurt het een enkele keer dat dat deze ruimte onder de ramen wordt volgebouwd.
Vermoedelijk heeft dat dan toch te maken met de beschikbaarheid van ruimte.
Onder de bodem is voldoende plek om een schuifplaat voor Varroacontrole te plaatsen.
Een aparte gesloten bodem is hiervoor dus niet nodig.

De vlieg"plank" is van kunststof maar kan zeer eenvoudig gemaakt worden van een plankje met aan beide zijden een klein latje, haaks hierop aangebracht met een dikte van ca 6mm. Dat klemt dan zo tussen de vliegspleet.
Er zijn ook veel imkers die helemaal geen vlieg(landings)plankje toepassen.
De lage bak ertussen kan gebruikt worden voor speciale raampjes om raathoning te oogsten, maar ook past hier een standaard voerbakje in.

De kasten zijn indertijd bij 't Ielgat van Bert Pranger gekocht.

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Piet Jager » ma 05 nov 2007, 23:03

Piet Jager schrijft: "Wat is eigenlijk het verschil tussen de Segebergerkast van het Bijenhuis te Wageningen en de Nederlandse Styropor Simplexkast van dit item?"
Ik zal de vraag dan maar anders stellen.

1. Zijn de Segebergerkastbodem en het dak van het Bijenhuis onderling uitwisselbaar met de kast in dit item? Zo te zien, dacht ik wel!

2. De bakken van de Segebergerkast van het Bijenhuis zijn zonder afstandsmateriaal. Betekent dat: exclusief of worden ze gratis los meegeleverd. Bij de kast in dit item is dat uiteraard inclusief.

!Piet

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Jozef Maier » ma 05 nov 2007, 23:28

Er werd een vraag gesteld wat het verschil is tussen de aangepaste Segeberger en de nieuwe kast.

De aangepast Segeberger romp heeft maten die ruimer zijn, dan het simplex raam. Dat maakt dat er een braam gevormd kan worden. In veel gevallen is dat niet zo erg, omdat de braam zicht zet tussen het simplex raam en de rompzijkant. In andere gevallen kan het zijn dat de bijen die maken evenwijdig met de kant van de romp. Dat is vervelender, vooral als deze raat ook honing en broed gaat bevatten. In de zwermperiode is het ook lastig om te ontroleren op doppen. Alle ramen moeten er dan uit. (dit jaar voor gehad)

De nieuwe kast heeft deze nadelen niet. De binnen maten zijn er op berekend dat ze rekening houdende met de bijenruimte past voor een simplex (deze is iets kleiner dan een Duits normaal)

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Piet Jager » di 06 nov 2007, 14:40

Kort overzicht van de ontwikkeling vanaf ca 1950 - 2007

Eerder was er een grote bijenvereniging met de naam VBBN, vereniging ter bevordering van de bijenteelt in Nederland. Zij heeft er mede voor gezorgd dat - na de korfteelt '“ het kastenbestand in het belang van de bijenteelt in Nederland werd genormaliseerd. De standaard spaarkast deed haar intrede en was ontwikkeld voor de matige dracht in ons land en de Apis mellifera mellifera. Langer dan een halve eeuw heeft ze stand gehouden en goed voldaan. Het accent van de dracht verplaatste zich echter naar het voorjaar en met de tijdgeest mee veranderde ook het genetisch patroon van onze bijen. Beide factoren noodzaakten tot bijsturing van ons kastmateriaal

Niet alleen in Nederland, maar vooral ook in Duitsland vond een zelfde verschuiving plaats. In de professionele bijenteelt in Duitsland waren stimulerende krachten bezig met de ontwikkeling van een kunststofkast. Het was de dikwandige schuimstof spaarkast van imkermeister Petersen, die als voorbeeld diende voor de Segeberger kunststofkast. Vanaf 1971 werd in opdracht van het overkoepelend bestuur van het land Sleeswijk-Holstein en de Hamburger Imkervereniging de Segebergerkast in productie genomen. Tot de herfst van 1983 werden al rond 110.000 kamers, 40.000 deksels en 31.000 bodems verkocht.

In Nederland kwam de verkoop van een aangepaste Segebergerkast moeizaam van de grond. Het was een particulier initiatief van dhr. Postma uit Schildwolde (Gr.), die het voortouw nam. Hij heeft er veel geld in gestoken. Na de eerste aarzelende schreden kwam het langzamerhand op gang en kwam, mede dank zij de inspanningen van het 't Ielgat uit Drenthe, in een stroomversnelling terecht. Ook anderen wilden graag een graantje meepikken en werden er later ook aangepaste Segerbergerkasten verkocht door het Bijenhuis en De Werkbij. In die tijd was het '˜ieder voor zich en de coöperaties voor hun leden'. Maar de coöperaties begonnen in die tijd al uit het zicht te verdwijnen en bleef '˜ieder voor zich' over! Vier spelers op een veel te kleine Nederlandse markt met elk zijn eigen aangepaste Segebergerkast worden dan al gauw elkaars concurrenten. Dat houden ze nooit vol! Of komen deze aangepaste kasten allemaal uit één productielijn en zijn het allemaal dezelfde kasten?

Anno 2006 wordt er een particulier initiatief ondernomen om te komen tot normalisatie van een gedeeltelijk vernieuwde en veelal beter aangepaste kunststofkast voor de Nederlands markt in het belang van de imkers en de bijenteelt in Nederland. Een 5e speler betreedt dus het veld, maar ze krijgen de handen niet op elkaar. '˜Twee honden vechten om een been en de derde loopt er ras mee heen', zegt een oud Nederlandse spreekwoord. Van mij mag de beste winnen!

!Piet

NoudvanWageningen
Berichten:31
Lid geworden op:di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds:1974
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Bastaart / Buckfast
Locatie:Zeist
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door NoudvanWageningen » di 06 nov 2007, 18:38

Het accent van de dracht verplaatste zich echter naar het voorjaar en met de tijdgeest mee, veranderde ook het genetisch patroon van onze bijen. Beide factoren noodzaakten tot bijsturing van ons kastmateriaal.

Dat kan dan wel zo zijn, maar het gaat zo geleidelijk aan. Wanneer moet je dan zo'n beslissing nemen.
Elke keer wanneer je op het punt staat een kast te vernieuwen of aan te schaffen? Zo ja, dan is goede voorlichting met betrekking tot ervaring welkom.

Nu ben ik al bezig met plussen en minnen. Jozef heeft me overtuigd dat de minnen best meevallen, zelfs de muizen en specht van !Piet zullen het moeilijk hebben wanneer er twee componenten verf op zit. Nu nog die krimp. Zou het een oplossing kunnen zijn om de kast een half jaartje weg te zetten, bijvoorbeeld op een warme zolder in de zomer ?
Is na die krimp periode, de kast nog wel 'op maat'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten