plannen voor 2016

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
Re: plannen voor 2016

Bericht door Tieme » do 15 okt 2015, 09:53

Hi Franc,

Let er wel op dat miniplus mooi aansluit bij Dadant Blatt maar niet bij Modified Dadant (Broeder Adam). Als je de miniplusraampjes koppelt is de lengte net korter dan de lengte van MD.

Je zult dan de bakken die je voor miniplus maakt korter moeten maken of van dikker hout. Met een lijstje kun je ook zorgen dat de buitenranden op elkaar passen.

Groeten,
Tieme

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door JackC » do 15 okt 2015, 11:33

Vanwaar het enorm aantal draden Joselito?
knopjes op de zijkanten vind ik een mooi idee, nooit eerder gezien!
Waar ik Hoffmanramen in gebruik zag heb ik niets van vastkitten gemerkt,Franc, het waren wel ramen met dikke bovenlat, dan schijnen de bijen ook de onder en bovenbak niet te verbinden/vast te bouwen, maar dat maakt in jullie geval dus niets uit met Dadant; het betrof hier Zanderramen (in Nederland nooit tegengekomen).

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 15 okt 2015, 11:41

knopjes op de zijkanten vind ik een mooi idee, nooit eerder gezien!
Bij de Belgen is dat gebruikelijk. Je kunt ze nog vinden bij de oudere imkers. De bolle metalen 'nagels' zijn nog altijd te koop volgens mij, maar worden niet veel meer gebruikt. Ik heb hier nog en zakje 'nieuwe' liggen.

België is veel erger dan Nederland (over zuilen gesproken!) als het over verschillende (raam)maten gaat. Ik zou hier 10 pagina's kunnen vullen met types kasten, raampjes, ophangsystemen, constructies, etc.
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » do 15 okt 2015, 11:48

JackC schreef: Vanwaar het enorm aantal draden Joselito?
Met zes draden vond ik de afstand tussen de draden te groot. De breedte van een raam is namelijk 415 mm binnenkant. Toen heb ik een tijdje 7 draden toegepast maar dat is moeilijk omdat dan een draad vanboven vertrekt en vanonder aankomt, dus altijd een gezoek bij het insmelten. Uiteindelijk heb ik dan maar voor 8 draden gekozen. Stevig is het wel :)

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » do 15 okt 2015, 12:06

Jelte Pieter Dijkstra schreef: België is veel erger dan Nederland (over zuilen gesproken!) als het over verschillende (raam)maten gaat. Ik zou hier 10 pagina's kunnen vullen met types kasten, raampjes, ophangsystemen, constructies, etc.
So what? :) De raammaat ( buitenkant) is wel belangrijk maar als een systeem niet handig is, waarom zou je het dan niet veranderen?
Zo vind ik de afstandshouders met de kammen onderaan in de kast een ramp. Na andere systemen gezien te hebben in Duitsland en Ierland was mijn keuze snel gemaakt. Als ik daar beter van wordt en de bijen ook?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 15 okt 2015, 13:07

Als ik daar beter van wordt en de bijen ook?
Doen! Ik vind al die pluriformiteit alleen maar leuk!
JP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 13:30

Tieme schreef:Hi Franc,

Let er wel op dat miniplus mooi aansluit bij Dadant Blatt maar niet bij Modified Dadant (Broeder Adam). Als je de miniplusraampjes koppelt is de lengte net korter dan de lengte van MD.

Je zult dan de bakken die je voor miniplus maakt korter moeten maken of van dikker hout. Met een lijstje kun je ook zorgen dat de buitenranden op elkaar passen.

Groeten,
Tieme
Hi Tieme,

Dankjewel voor de tip.
Al die verschillende maten.. :doh:

De bedoeling is idd Dadant Blatt icm miniplus en/of bivo-box. Ik bestel de kasten bij honingmagazijn Epe, die werken zelf ook met een aantal Dafant Blatt kasten van icm miniplus en bivo-box.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 13:38

JackC schreef:Franc, het waren wel ramen met dikke bovenlat, dan schijnen de bijen ook de onder en bovenbak niet te verbinden/vast te bouwen, maar dat maakt in jullie geval dus niets uit met Dadant; het betrof hier Zanderramen (in Nederland nooit tegengekomen).
Jack, wel een aardig idee, met zo'n dikke bovenlat.
Bedoel je dan dik (hoog) of breed?

Ze zijn hier en daar in NL wel te krijgen..

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Tieme » do 15 okt 2015, 14:10

Hi Franc,

Dat zijn bovenlatten van dubbele dikte. Dus 2 cm ipv 1 cm zoals bij spaarkaastramen gebruikelijk is.

Groeten,
Tieme

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » do 15 okt 2015, 14:47

Tieme schreef: Let er wel op dat miniplus mooi aansluit bij Dadant Blatt maar niet bij Modified Dadant (Broeder Adam).
De raampjes van mini plus zijn 217 mm x 160 mm. Als je ze dan in elkaar steekt passen ze in een honingzolder van Dadant Blatt. De raampjes zijn daar 435 mm x 160 mm
Bijlagen
005.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten