trasformator om inoxdraad in te smelten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
G.J.v.Leeuwen
Berichten:14
Lid geworden op:do 03 mei 2012, 03:44
Contacteer:
Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door G.J.v.Leeuwen » do 03 mei 2012, 04:08

Hans van der Post. schreef:
goeienmoggel schreef:Het is dus geen "regel" dat al dat soort adviesjes wel helpen. Ik heb inmiddels allerlei trafos geprobeerd, het is allemaal klote.
Je moet er gewoon ook een beetje geluk mee hebben dat je het juiste apparaat vind.
Een echte techneut mag nu opstaan want........................er is natuurlijk een voltage en amperage waarmee het werkt of juist niet werkt.

Het is net wat Fay schrijft, 10V 2 amp werkt goed. Als een techneut hier nou eens verteld wat het werkelijk moet zijn dan zij we er uit.

De moraal van dit verhaal is weer.
Met al dat geknoei met trafootjes, hangt op een gegeven moment je kunstraat als een natte krant onderin je kast, is dat wat dan??
Dan doe je het niet goed. :be2: Dat ik een natte krant in mijn kast had "hangen" is enige tijd geleden. :be3:

Ik heb mijn advies al gegeven. Wat Fay schrijft een lab. regeltrafo gebruiken ja dat heeft niet iedereen.
12 V en 4 tot 6 amp. is een standaard trafo.
En ja het is even leren om kunstraat in te smelten.
"Beginners" :whistle: hebben vaak last dat de eerste vellen kunstraat - die ze insmelten - veranderen in vier of vijf strookjes was. :violin:
Ik ben radio en tv monteur geweest het gaat hier om de smelt temp van de was die te regelen het moet net niet smelten dus maar erg zacht worden als de draad te warm word in eens dan gaat het mis dus een lager amp is aan te bevelen ik zal binnen kort iets maken wat teregelen valt door middel van een warmtevoeler die direct de travo uitschalt bij een te hoge stroom dus amp dat moet kunnen... dus wanneer het lampje uit gaat licht het vel was vast op de draad zo iets dus..

afa maar ik ben nieuw hier en verwacht niet direct een ontwerp , ik doe mijn best , maar heb het even druk deze tijd..

groeten Gijs

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 03 mei 2012, 08:13

Hans van der Post. schreef: "Beginners" :whistle: hebben vaak last dat de eerste vellen kunstraat - die ze insmelten - veranderen in vier of vijf strookjes was. :violin:
Da's het mooie van die modeltreintrafo's. Leveren 12V en niet heel veel Ampere, zodat de raat heel rustig insmelt. Tip: maak een plankje ter grootte van de kunstraat, zodat het raampje er precies in valt. Leg kunstraat op het plankje, dan het bedraadde raampje, leg daar wat gewicht op (balkje) zodat de draden goed op het vel kunstraat drukken. Dan smelt je het zo in.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door jomme » do 03 mei 2012, 09:14

Santtu Pikkarainen schreef:
Hans van der Post. schreef: "Beginners" :whistle: hebben vaak last dat de eerste vellen kunstraat - die ze insmelten - veranderen in vier of vijf strookjes was. :violin:
Da's het mooie van die modeltreintrafo's. Leveren 12V en niet heel veel Ampere, zodat de raat heel rustig insmelt. Tip: maak een plankje ter grootte van de kunstraat, zodat het raampje er precies in valt. Leg kunstraat op het plankje, dan het bedraadde raampje, leg daar wat gewicht op (balkje) zodat de draden goed op het vel kunstraat drukken. Dan smelt je het zo in.
Ik vind het nogal een lang verhaal voor zo een simpel toestel ;-)
Wat telt is het vermogen van uw ding.Er zijn blijkbaar mensen die met een vermogen van 6W reeds tevreden zijn, anderen willen 20W ook best.
Eigenlijk worden deze toestellen allemaal een beetje verkracht daar je ze helemaal gaat kortsluiten. In theorie is de stroom dan oneindig.
Veel zal afhangen van de interne weerstand van je trafo of het goed zal lukken of niet.
Er is geen eenduidig advies te geven hierover. als je er niets van kent blijf er dan ook af en vraag advies aan iemand die er wel verstand van heeft.
Ik heb al dingen gezien waar ik zelf nooit mee zou willen werken...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door Jaap v.Popering » do 03 mei 2012, 09:21

Ik werk al vele jaren met een acculader die een jaar of 30 oud moet zijn . Hij kan op 6 en 12 volt en 4 amp. Wanneer ik een draadje gelijk insmelt volstaat die 6 volt doe ik er meerdere neem ik die 12 volt ,dit voldoet bij mij al heel veel jaren .

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door semar » do 03 mei 2012, 09:42

p.zwartepoorte schreef:ik heb ook een gsm accu lader gebruikt een half uur erop gehad maar niks misschien doe ik wat verkeert
semar @ hoe werkt zo spoorwieltje ?
gr paul
gewoon de messing kop boven (vlam gas/brander-verfstripper) wachten tot de kop heet, nat plankje onder de kunstraat en met het wieltje over de draad heenlopen.
was smelt, draad vast.

Vriendelijke groet
Semar)Dominique'

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door Primus » do 03 mei 2012, 10:57

Jaap v.Popering schreef:Ik werk al vele jaren met een acculader die een jaar of 30 oud moet zijn . Hij kan op 6 en 12 volt en 4 amp. Wanneer ik een draadje gelijk insmelt volstaat die 6 volt doe ik er meerdere neem ik die 12 volt ,dit voldoet bij mij al heel veel jaren .

Jaap v P
Beste Jaap, inderdaad ik deed dit ook al wel een 30jaar met dezelfde batterijlader tot ik dit jaar inoxdraad wilde gebruiken, deze inox kreeg ik er eigelijk niet mee ingesmolten en mijn apparaat geeft ook 12 volt en 4 amp. maar ik denk dat 4 amp. te weinig is voor inoxdraad in te smelten. De vraag is hoeveel ampere dan wel nodig is. Toch iedereen bedankt voor de aangename discussie over een transfo.

MVG Primus

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door A.A. Staals » do 03 mei 2012, 11:31

Afbeelding
Deze trafo heeft twee standen. De hoge is voor het insmelten van roestvrije draad.Ik neem aan dat dit de goede waarden zijn voor het insmelten.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door Jaap v.Popering » do 03 mei 2012, 12:09

Wat is het verschil tussen ; Inoxdraad en roestvrij draad wat ik al vele jaren tot volle tevredenheid gebruik ???

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door A.A. Staals » do 03 mei 2012, 13:10

Jaap v.Popering schreef:Wat is het verschil tussen ; Inoxdraad en roestvrij draad wat ik al vele jaren tot volle tevredenheid gebruik ???

Jaap v P
Geen verschil.

ad staals

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door jomme » do 03 mei 2012, 13:14

Er is geen verschil Jaap.
Inox of RVS (roestvrij staal) is tweemaal hetzelfde.
ik heb de indruk dat de term rvs meer in Nederland gebruikt wordt en inox in Vlaanderen.

Ad, je transfo heeft een vermogen van 220VA
Ofwel gebruik je de wikkeling van 12V 4.16A (12.4*4.16=49.9VA) of deze van 24V * 7.10A= 170VA (Samen 220VA zoals vermeld op de doos)
indien je wikkeling op 12V niet genoeg stroom geeft gebruik dan de tweede, die geeft bijna dubbel zoveel.

Enkel de dikte van de draad zal een invloed hebben op het feit of hij goed warm wordt, ik denk dat de soortelijke weerstand van rvs draad en gegalvaniseerde draad ongeveer hetzelfde zal zijn dus dat zou niet veel verschil mogen geven.

ik kan zo niet zeggen welke stroom precies nodig is maar die zal bij het kortsluiten zowieso hoger liggen dan bv 4 of 7A maar de spanning zal dalen... weeral afhankelijk van de inwendige weerstand van je voedingsbron. Maar met een trafo (wisselstroom) of een batterijlader (gelijkstroom) geeft het hetzelfde resultaat.
Wel niet te lang kortsluiten anders zou het kunnen dat je bron gaat roken :be8:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten