Bedrijfsmethoden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Primus » di 22 dec 2015, 22:23

A.A. Staals schreef:Manier van werken: Werk alleen met P en F1 koninginnen.
Overwinteren op twee bakken. Bij voorjaarscontrole moeren knippen en indien nodig merken. Begin kersen-/paardenbloemen bloei bak kunstraat op plaatsen (er worden geen roosters gebruikt). Einde fruitbloei vegers maken, 10e dag doppen breken (alleen van F1 volken) om volken te kunnen voorzien van jonge gemerkte moeren die afstammen van een raszuiver (P) moer. 4/5 weken na het maken van vegers controleren of volken weer goed broed hebben zo nodig volken repareren door veger of een deel terug te geven via de kranten methode.
Slingeren als het nodig is, laatste keer als de linde uitgebloeid is. Inwinteren moet bij mij klaar zijn voor half september.
Bij deze manier van werken het minst aantal ingrepen in een volk.

ad staals
Dat lijkt me nog zo'n beetje de Aalstermethode ontwikkeld op de Ambrosiushoeve in Hilvarenbeek?

MVG CP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door A.A. Staals » wo 23 dec 2015, 08:21

Primus schreef:
Dat lijkt me nog zo'n beetje de Aalstermethode ontwikkeld op de Ambrosiushoeve in Hilvarenbeek?

MVG CP
CP
Het maken van een veger is een onderdeel daarvan. Laten afvliegen en broed afnemen van de vegers om meer honing te krijgen is niet altijd en overal nodig.
Bij deze manier van werken is het ook heel makkelijk om koninginnen te kweken en bevruchtingskastjes te vullen. Volken maken gaat het best als je leggende koninginnen hebt. (Het is altijd en voor iedereen verstandig om reserve koninginnen te hebben).
002.JPG
Vegers maak ik in een zesramer, drie ramen gesloten broed met aanhangende bijen en een pak suikerdeeg erop. Vloeibaar voeren kan natuurlijk ook. Voeren is bijna altijd nodig om een goede ontwikkeling te krijgen. Op tijd ruimte geven om zwermen te voorkomen. De tweede helft van juni zijn de vegers zo sterk dat ze gesplitst kunnen worden om meer volken te maken. Ze kunnen natuurlijk ook gebruikt worden om honing te halen.

ad staals

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Samuel Murray » wo 23 dec 2015, 09:40

Primus schreef:Dat lijkt me nog zo'n beetje de Aalstermethode ontwikkeld op de Ambrosiushoeve in Hilvarenbeek?
Ik dacht dat de aalstermethode uit Aalst kwam...?
https://fil.email/zqiTy

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door FrancA » wo 23 dec 2015, 10:20

Samuel Murray schreef:
Primus schreef:Dat lijkt me nog zo'n beetje de Aalstermethode ontwikkeld op de Ambrosiushoeve in Hilvarenbeek?
Ik dacht dat de aalstermethode uit Aalst kwam...?
https://fil.email/zqiTy
Vind ik hier een stukje tekst waaruit b(lijkt) dat de Aalstermethode ontwikkeld is in Hilvarenbeek :)
Door de inbreng van vakbekwame imkers, onderzoek van het toenmalig Rijksbijenteeltconsulentschap en de proefbijenstand Ambrosiushove te Hilvarenbeek, is een methode ontwikkeld die de naam "Aalstermethode" heeft gekregen van de heer Evers te Aalst in Noord Brabant.
http://bijenstandwillemvelberg.mysites. ... 32841.html

De heer Evers (hoofdontwikkelaar? / projectleider? / bedenker? ;) ) woonde toen blijkbaar in Aalst en heeft het toen de naam "Aalstermethode" gegeven.
Misschien heeft de heer Evers de ingeving die aan de basis van deze methode stond 's ochtends onder de douche thuis in Aalst gehad?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door A.A. Staals » wo 23 dec 2015, 13:26

HeHo schreef:De gebruikte kasten hebben meer ruimte bij het kantraam.

Ad, waarom is dit gedaan.

Bouwen ze dit raam dan niet te breed uit.

Groetjes Henk
Voordeel van meer ruimte aan de kant:
-Makkelijker plaats te maken door het kantraam wat op te schuiven.
-Kantraam uitnemen gaat veel beter omdat de bijen tussen kastwand en raam niet zo over elkaar rollen.
- Ook aan de buitenkant maken ze broed wat je bij de gangbare afstand zelden of niet ziet.
Een zelden optredend nadeel:
-Een enkele keer komt het voor dat er aan de kastwand gebouwd is, wat het uitnemen van het raam bemoeilijkt.
Het kantraam wordt dikker uitgebouwd. Hierdoor kunnen deze niet op een andere plek worden gehangen. Zo'n raam vol honing weegt 4kg.
001.JPG
ad staals

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Samuel Murray » wo 23 dec 2015, 14:22

FrancA schreef:Vind ik hier een stukje tekst waaruit b(lijkt) dat de Aalstermethode ontwikkeld is in Hilvarenbeek :)
Maandtijdschrift voor bijenteelt, Maart 1952:

In Aalst bij Eindhoven wordt door een groep mensen, die de bijenhouderij een warm hart toedraagt, sinds enkele jaren een manier van bijenhouden gevolgd, die in de practijk bewezen heeft, doeltreffend te zijn. Via bijenteeltcursusscn en lezingen is deze methode ook gepropageerd in de omliggende plaatsen, zoals Eindhoven, Waalre, Zeelst en Oerle en de daar bereikte honingopbrengsten en de geconstateerde opleving van de bijenhouderij bewijzen dat we op de rechte weg zijn. Niet zonder enig chauvinisme heeft men het de Aalster bedrijfsmethode gedoopt.

Aalst is als drachtgebied uitermate slecht; geen voorjaars- noch behoorlijke zomerdracht. Men voerde vroeger van April tot de heide toe en als deze teleurstelde, had men voor niets gewerkt. De Aalster methode is daarom mede gebaseerd op het opzoeken van drachtgebieden, dus op het reizen met de bijen. Daarvoor heeft bovengenoemde groep een reisclub in het leven geroepen, die uitmunt door solidariteit en onderling hulpbetoon en die driemaal per jaar gezamentlijk er op uittrekt, nl. naar de voorjaarsdracht, de zomerdracht en de heide.


Maar goed, de geschiedenis is gewoon interessant.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door FrancA » wo 23 dec 2015, 19:09

Samuel Murray schreef:
FrancA schreef:Vind ik hier een stukje tekst waaruit b(lijkt) dat de Aalstermethode ontwikkeld is in Hilvarenbeek :)
Maandtijdschrift voor bijenteelt, Maart 1952:

In Aalst bij Eindhoven wordt door een groep mensen, die de bijenhouderij een warm hart toedraagt, sinds enkele jaren een manier van bijenhouden gevolgd, die in de practijk bewezen heeft, doeltreffend te zijn. Via bijenteeltcursusscn en lezingen is deze methode ook gepropageerd in de omliggende plaatsen, zoals Eindhoven, Waalre, Zeelst en Oerle en de daar bereikte honingopbrengsten en de geconstateerde opleving van de bijenhouderij bewijzen dat we op de rechte weg zijn. Niet zonder enig chauvinisme heeft men het de Aalster bedrijfsmethode gedoopt.

Aalst is als drachtgebied uitermate slecht; geen voorjaars- noch behoorlijke zomerdracht. Men voerde vroeger van April tot de heide toe en als deze teleurstelde, had men voor niets gewerkt. De Aalster methode is daarom mede gebaseerd op het opzoeken van drachtgebieden, dus op het reizen met de bijen. Daarvoor heeft bovengenoemde groep een reisclub in het leven geroepen, die uitmunt door solidariteit en onderling hulpbetoon en die driemaal per jaar gezamentlijk er op uittrekt, nl. naar de voorjaarsdracht, de zomerdracht en de heide.


Maar goed, de geschiedenis is gewoon interessant.
Waarin met name naar voren komt dat hoewel bijenhouders in Aalst deze methode veelvuldig toepasten (door nood gedreven?) deze wellicht? niet zelf hadden bedacht..??? :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten