Goedkope honingslinger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Hans van der Post. » wo 17 sep 2014, 14:29

Beste renmolen dat jij een volgens de warenwet slingerruimte hebt hoeft het niet zo te zijn dat andere imkers niet hygiënische werken. :think:
Het is beter in een schuur of garage te slingeren dan in een keuken waar het lijkt schoner te zijn.
In een schuur of garage zijn geen etensware van andere afkomst dan van bijen.
Zoals Cor al aangaf hoe hij werkt is 1000 keer beter dan naast het fornuis honing te slingeren :!:
!Hans.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Primus » wo 17 sep 2014, 15:14

Hans van der Post. schreef:Beste renmolen dat jij een volgens de warenwet slingerruimte hebt hoeft het niet zo te zijn dat andere imkers niet hygiënische werken. :think:
Het is beter in een schuur of garage te slingeren dan in een keuken waar het lijkt schoner te zijn.
In een schuur of garage zijn geen etensware van andere afkomst dan van bijen.
Zoals Cor al aangaf hoe hij werkt is 1000 keer beter dan naast het fornuis honing te slingeren :!:
Inderdaad jullie hebben gelijk Hans en Cor. Hier in België gaat het er nog wel eventjes strenger aan toe, hier mag je niet in een ruimte slingeren waar geen totale hygiëne is en er niks in het lokaal staat waar contaminatie mee mogelijk is. Het voedselagentschap is hier streng en eigenlijk vind ik zelf dat het nodig is om hygiënisch te werken en dat het goed is dat het voedselagentschap hierop streng toeziet.
Persoonlijk zou ik ook voorstander zijn dat geen honing verkocht of weggeschonken zou mogen worden zonder dat die gekeurd is. In België kan je dat gratis laten doen.
En het zou wettelijk verplicht moeten zijn om alleen gekeurde honing te mogen verkopen op markten en dergelijke.
Natuurlijk zijn alle belgische imkers het hier niet mee eens maar... wie niets te verbergen heeft moet ook niks vrezen vind ik, het blijft tenslotte voedsel voor mensen.
MVG CP

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door remolen » wo 17 sep 2014, 16:45

om aan te geven wat ik bedoel..
als je zo slingert en je honing durft te verkopen of weggeven....
Ontsmetten van de omgeving voor het slingeren lijkt me van groot belang.. En ik vraag me af of dat met je schuur lukt.
stof spinrag etc...
Bijlagen
zo niet.jpg
Laatst gewijzigd door remolen op wo 17 sep 2014, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Ewout » wo 17 sep 2014, 16:47

Tsja Rene, dat is geen reclame voor de honing. Bij martin gaat het er iets anders aan toe (vorig jaar althans):
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 9&p=167701

Je hebt schuurtjes en schuurtjes he :D

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door remolen » wo 17 sep 2014, 16:58

Ewout schreef:Tsja Rene, dat is geen reclame voor de honing. Bij martin gaat het er iets anders aan toe (vorig jaar althans):
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 9&p=167701

Je hebt schuurtjes en schuurtjes he :D
Dat ziet er super uit inderdaad. Geen stof sprinrag .. etc .. :)

Ik heb ook geen HACCP slingerruimte hoor. Maar wij ontsmetten altijd de hele keuken voor het slingeren. Vloeren worden gedweild ramen gelapt vensterbanken schoongemaakt.. etc.. geen stof.. geen haar. Tijdens slingeren komt er ook niemand in de keuken om iets met eten te doen. Geen boterhammetjes smeren of wat dan ook. Dat verplaatsen we dan voor een dag naar de huiskamer. Er zijn geen gordijnen in de keuken dat scheelt al een hoop. En als we tegen de avond niet klaar zijn wordt er niet gekookt maar eten we een patatje of iets dergelijk. Ik wil kunnen zeggen dat ik mijn uiterste best heb gedaan om hygiënisch te werken. Omdat ik dat ook belangrijk zou vinden als ik iets van een ander koop.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Cor Van Pelt » wo 17 sep 2014, 16:58

Beste imker vrienden.

Primus, Het is natuurlijk goed dat er om zuiver voedsel te winnen een paar dingen in acht genomen worden. Maar het kan ook heel overdreven worden!
Bij voorbeeld: In het regelment dat Renee citeerde staat ,o.a. Dat verlichtings lampen beschermd moeten zijn. Want als de lamp kapot spring kunnen er glas scherven in de potjes vallen. Moet je voorstellen: de lamp brand al jaren,maar juist als je 2 uur gaat slingeren bestaat de kans van breken!!

Vroeger noemde wij dat flauwe kul. Ik wil niemand beledigen,maar vanaf hier lijkt het dat er bij jullie veel te veel ambtenaren rond lopen op zoek
naar een gelegenheid om meer en meer regels,wetten en ordinanties te verzinnen. Vroeger namen wij een peenjte uit de tuin,vreef de grond er af en at het op. Wij aten frambozen van de stek,enz. Nu moet alles gewassen en ontsmet worden uit angst voor evt. ziektes of besmetting.

En al die ambtenaren moeten hun baantje verdedigen.
Groeten uit Albereta.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door martin b » wo 17 sep 2014, 21:15

Als Hobby imker is het gewoon moeilijk om een ruimte te hebben die voor 100 % aan de regels voldoet.

Men moet gewoon met de middelen en ruimte die men heeft, zorgen dat men zo schoon mogelijk werk.
Met orde en netheid komt men een heel eind, ongeacht in welke ruimte men werkt.
En zo hans al zeg, in de schuur kan het schooner zijn dan in de keuken, zonder bacterienen.

Tevens kan men met afdekplastic ,latten en plakband ,voor weinig geld in de bouwmarkt, een slingertent maken.(in de schuur).
Met een beetje inprovieseren, komt men een heel eind.
met een groet van martin

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 17 sep 2014, 21:52

Uiteraard is het werken met schone materialen het belangrijkste. Schone slinger, schone emmers, schone zeven, schoon gereedschap (En niet te vergeten: de bakken waarin de honingramen worden meegenomen vanaf de stand. Als die in de modder hebben gestaan, is er al een potentiele bron van besmetting).
Dan is het belangrijk om de honing zo weinig mogelijk aan de buitenlucht bloot te stellen. Dat geldt bij het oogsten (niet tijdens regen, maar ook weinig of geen rook gebruiken), maar ook binnenshuis waar luchtjes aan de honing kunnen blijven "hangen". Dus emmers zo snel mogelijk afdekken/afsluiten, slinger zo veel mogelijk gesloten houden, ontzegelbak/ontzegelhoning regelmatig legen.
En dan, niet op de laatste plaats, een schone omgeving. Maar als je aan het bovenstaande voldoende invulling hebt gegeven, kan er gelukkig al niet meer zoveel mis gaan.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door semar » do 18 sep 2014, 08:04

moet einde van het seizoen zijn:
hebben we niets neer te bespreken behalve het afkatten van elkaars slingerruimte?? :?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door petro » do 18 sep 2014, 23:11

Jelui weten het leuk te brengen;dit niet schoon dat niet schoon! Wat mij interesseert is of er meer mensen zijn die voor en nadelen van deze slinger kunnen vertellen,aangezien ik aankomend jaar toch echt een nieuwe nodig heb.
Petro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten