plannen voor 2016

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: plannen voor 2016

Bericht door Jaap v.Popering » do 15 okt 2015, 14:53

Vroeger zijn deze dubbele bovenlatten hier ook in gebruik geweest .
Je moet wel rekening houden met de ruimte van raat welke zij kunnen benutten , daar zit dan tussen boven en onderbak ongeveer ( 1 cm + 0,7 cm + 2 cm ) 3.7 centimeter ruimte waar in de winter soms voor de bijen moeilijk een overstap te maken is .
Er zijn in het verleden in de winter volken dood gegaan van de honger met een volle bovenbak met voedsel .

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 15:50

Jaap v.Popering schreef:Vroeger zijn deze dubbele bovenlatten hier ook in gebruik geweest .
Je moet wel rekening houden met de ruimte van raat welke zij kunnen benutten , daar zit dan tussen boven en onderbak ongeveer ( 1 cm + 0,7 cm + 2 cm ) 3.7 centimeter ruimte waar in de winter soms voor de bijen moeilijk een overstap te maken is .
Er zijn in het verleden in de winter volken dood gegaan van de honger met een volle bovenbak met voedsel .

Jaap v P
Dadant-Blatt gebruikt slechts 1 grote BK waardoor als het goed is er geen overstap nodig is/plaatsvindt gedurende de koude dagen?
Als er eventueel een HK met 4 lege (met enkel kunstraat) "opstapramen" onder zit is het misschien ook minder een probleem?
Daar gaan ze dan toch niet op zitten/hangen als het echt koud is.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 15:50

joselito schreef:
Tieme schreef: Let er wel op dat miniplus mooi aansluit bij Dadant Blatt maar niet bij Modified Dadant (Broeder Adam).
De raampjes van mini plus zijn 217 mm x 160 mm. Als je ze dan in elkaar steekt passen ze in een honingzolder van Dadant Blatt. De raampjes zijn daar 435 mm x 160 mm
Mooi spul :)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Tieme » do 15 okt 2015, 15:54

Hi Franc,

Het klopt wat je zegt. Als je op 1 bak overwintert maakt de dikte van de bovenlat niet uit. In mijn miniplus raampjes net als bij Joselito (zie foto) is de bovenlat ook dikker. Ik heb daarmee nog geen nadelen kunnen ontdekken, maar eerlijk gezegd ook geen voordelen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 16:00

Tieme schreef:Hi Franc,

Het klopt wat je zegt. Als je op 1 bak overwintert maakt de dikte van de bovenlat niet uit. In mijn miniplus raampjes net als bij Joselito (zie foto) is de bovenlat ook dikker. Ik heb daarmee nog geen nadelen kunnen ontdekken, maar eerlijk gezegd ook geen voordelen.
Zit er eigenlijk een praktische overweging achter zo'n dikke bovenlat of hadden ze dat gewoon nog liggen toen het bedacht werd? :wink:
Ze zijn volgens mij ook te krijgen met een smallere bovenlat dacht ik te hebben gezien..

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » do 15 okt 2015, 16:26

Bij mij zijn de bovenlatten 12 mm want ik moet ruimte hebben om één helft uit te frezen. De zijlatten en onderlatten zijn 10 mm.
Veel maakt het niet uit, als de buitenmaten maar juist zijn, maar 20 mm voor de bovenlat van zo een raampje is toch van het goede teveel, denk ik :)

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door willem » do 15 okt 2015, 16:30

FrancA schreef: Zit er eigenlijk een praktische overweging achter zo'n dikke bovenlat of hadden ze dat gewoon nog liggen toen het bedacht werd?
Rond 1870 (achttienhonderd en zeventig) ontdekte ene meneer Hal(l) uit de USA dat een bovenlat van 19 mm dikte (hoogte) het meest efficiënt is om het vastbouwen aan de onderlat van het raam erboven te voorkomen en/of te beperken.
In de dertiger jaren van vorige eeuw bevestigde onderzoek van Farrar dat in een onderzoek naar het gebruik van "Flachzarge"
Ook Liebig kwam tot deze uitkomst en in de duitse vakhandel zijn die ramen te koop onder de naam Zander-Modified en Duitsnormaal-Modified
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 16:47

joselito schreef:Bij mij zijn de bovenlatten 12 mm want ik moet ruimte hebben om één helft uit te frezen.
Waarvoor frees je één helft uit?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » do 15 okt 2015, 16:50

FrancA schreef: Waarvoor frees je één helft uit?
De helft van de oren bedoel ik, om ze in elkaar te kunnen steken.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 16:52

willem schreef:Rond 1870 (achttienhonderd en zeventig) ontdekte ene meneer Hal(l) uit de USA dat een bovenlat van 19 mm dikte (hoogte) het meest efficiënt is om het vastbouwen aan de onderlat van het raam erboven te voorkomen en/of te beperken.
In de dertiger jaren van vorige eeuw bevestigde onderzoek van Farrar dat in een onderzoek naar het gebruik van "Flachzarge"
Ook Liebig kwam tot deze uitkomst en in de duitse vakhandel zijn die ramen te koop onder de naam Zander-Modified en Duitsnormaal-Modified
Da's mooi!
Waarom niet iedereen aan de dikke bovenlat?
Hoewel, ik heb nooit veel problemen gehad met vastbouwen aan de onderlat van het raam erboven.
Enkel bij de HK voor de Segeberger 6-ramer van Bijdaan.
Maar dat betreft een constructiefout met een te grote bijenruimte.
Dat heb ik opgelost met een driehoekig latje onderaan de HK-raampjes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten