Kunststof Simplexkast in beeld

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Jozef Maier » wo 07 nov 2007, 13:49

Als er aan de buitenkant regen op komt zuigen alleen de oude materialen van vroeger nog wat water op.
Dat zal ik niet betwisten, ik heb geen ervaring met de vroegere materialen. Wat ik wel weet is dat het met de materialen van de laaste jaren dergelijke problemen niet ben tegen gekomen.

Hans,

Als je de afgefreesde oppelvlakte met een lijm behandeld zoals Ed aangeeft, heb je dan nog die insijpeling van water?

Gert,

Mooie vliegplank, je inspireert.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Piet Jager » wo 07 nov 2007, 15:08

Dag Gert,

Komt er bij een vrije opstelling buiten de stal geen regenwater in die uitsparing van de vlieggatverkleiner? Dat loopt uiteraard naar binnen en door de gaasbodem weer naar buiten, maar bij plotselinge, hevige stortbuien moeten de bijen er ook gelijktijdig en massaal door naar binnen.

!Piet

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door luc » do 08 nov 2007, 10:20

Piet had de moed om de nieuwe kast in detail bloot te leggen.
Hij merkte al op : de 5e poging al om een Simplex raam in een Segeberger kast te kunnen krijgen, maar een winnaar zal er niet zijn Piet. Wordt het niet stilaan tijd om tot het besef te komen dat dit niet lukt zonder andere waardevolle dingen af te breken.
Ik heb deze keer bewust gewacht om eerst andere ervaren imkers de kans te geven om te reageren en '˜het' te zien.
Ik kom met Jozef niet overeen wanneer hij de Segeberger kast ophemelt, (in de evolutie van de bijenkasten is het gewoon een goede kast maar je mag niet blind zijn voor haar gebreken) maar hier toont hij als eerste zijn klare kijk : waar is de binnensponning van deze kast gebleven, heren ?
Ik volg de laatste tijd met belangstelling de ontwikkeling van een nieuwe kast in België en mocht zondag met één van de imkers, die meededen in het proefproject van de ontwerper, de slotvergadering bijwonen waarbij het vooronderzoek werd afgesloten.
Een waar voorbeeld voor hoe het moet, de ganse evolutie werd klaar en duidelijk uitgelegd.
Die ontwikkeling is al bijna 3 jaar bezig en kende een observatie en meetperiode met zelfs sensoren in kasten, daarop werd een theoretische studie gedaan, hieruit werden enkele type kasten ontwikkeld, daaruit ontstond een voorkeur waarvan prototype kasten werden gemaakt. Deze prototype kasten werden dan bij verschillende imkers onder blote hemel en met verschillende imkermethodes getest tot voor een paar weken. De studie is nu achter de rug en de kast gaat in productie.
Een prachtig resultaat van een isolatiekast die ik zondag voor de eerste keer in detail kon bekijken en op geen enkele fout kon betrappen. Een kast die nu bijna een jaar bevolkt is werd geopend : mooi groot volk, nergens braam of kit of tekenen van condens en alleen maar lovende woorden van de gebruikers. Ook de toegevoegde nieuwigheden vallen bij hen in de smaak, er zijn er zelfs die spreken van grotere volken, meer opbrengst, gemakkelijker werken, niets dan lof.
En het gaat nog maar over prototypes die met (professioneel) gezaagde delen in elkaar zitten, de uiteindelijk volledig gevormde kast kan alleen nog maar beter worden.
Ik hoop dat Piet hier snel een detail van te pakken krijgt. Alle detailplannen werden '˜gebeamd' tijdens de bespreking en zo snel kan ik niet tekenen, er waren ook te veel nieuwigheden in het ontwerp. Ik was eigenlijk meegegaan uit nieuwsgierigheid en had enkele kritische vragen klaar voor de ontwerper. Ik moet eerlijk zijn, ik heb ze niet hoeven stellen en het respect voor dit product en zijn ontwerper was ook te groot.
Op de 4 uur durende slotvergadering werd de kast ook belicht t.o.v. van de huidige andere kasten op de markt (daar had je moeten bij zijn Jozef). Ook de nieuwe kast van Pieterse kreeg even de aandacht, een detail uit Piet's tekening werd geanalyseerd en op de grove fouten gewezen.
Ik voeg hierbij een pdf van die bewuste analyse, kort, recht voor de raap, zonder blad voor de mond en met kennis van zaken.
Ik durf er niet aan twijfelen dat de heer Pieterse een oprecht en bekwaam imker is die zich met een probleem heeft bezig gehouden maar ik zou niet langer roepen dat de kast niet vochtig wordt en geen condens kent en met lijmpjes en andere hulpmiddeltjes zand in de ogen strooien van kandidaat-kopers. In het leven maak je fouten, je moet dat durven toegeven en dat siert je dan.

Voor het vlieggatplankje, dezelfde opmerking als Piet : conceptfout, je leidt het water naar binnen i.p.v. naar buiten, maar dat komt wel meer voor [:)]

Afbeelding

Klik op de bovenstaande afbeelding om het als pdf bestand te bekijken/vergroten/downloaden.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Jozef Maier » do 08 nov 2007, 15:41

Beste Luc,

Ten eerst: Ik begrijp je hevige reacties, ook nu, weer niet. Verschillende imkers wisselen hun ervaringen uit. Daar is bij mijn weten niets verkeerd mee en beantwoord aan de doelstellingen van dit forum.

Ten tweede: Er over de hele wereld al jaren geïmkerd met Dadant (140 jaar) en Langstroth ( meer dan 140 jaar). Zijn dit slechte kasten? Neen. Hebben ze mankementen: Ja. Zijn ze voor verbetering vatbaar? Ook. Is er mee te imkeren? Ja zeker en nog goed ook, afhankelijk van de streek, het klimaat de bijen en, dit is tegenwoordig bijna het belangrijkste, de imker. Moeten we om die mankementen deze kasten tot op de grond afbreken? Zeker niet.

Het zelfde kan gezegd worden van de WBC kast en zijn afgeleiden de simplex. En kan ook gezegd worden van de Segeberger.

Een goede kast is ten slotte dat wat de imker in kwestie een goede kast vind. Voor de meeste zal dat een goede verhouding zijn tussen prijs en kwaliteit. Als er moet overgeschakeld worden rekening houdende met de raammaten reeds in het bezit.

Dit gesprek, dat Piet inzette, is een beantwoording aan bovenstaande, een uitwisselen van ervaringen en ideeën.

Je komt aan met een kast die voor de meesten een luchtspiegeling is. Waarom? Ze is blijkbaar nog in ontwikkeling. Ze is niet in de handel, niemand van ons heeft er ervaring mee. Laat staan er van gehoord. Wat wil je nu, dat er kennis en ervaringen worden uitgewisseld van iets dat nog niet gekend is en in weze nog niet bestaat?

Had je niet beter deze nieuwe kast voorgesteld dan de concurrentie aan te willen gaan met andere kasten? Dit zou dan een mogelijkheid geweest zijn om op een positieve en prettige wijze er over ideeën uit te wisselen.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Gerard van Gastel » do 08 nov 2007, 18:01

Jozef,

van de kasten weet ik niet zoveel hoor, maar zo hevig reageert Luc toch niet??
Jij noemt het uitwisselen van ervaringen, maar het lijkt mij meer promoten van de "nieuwe" kasten.
Je vraagt of men de Lanstroth en Dadant kasten vanwege hun mankementen tot de grond moet afbreken, en volgens jouw moet dat niet.
Maar dat zijn natuurlijk al oude kasten, als je echter met een "nieuwe" kast komt, mag die volgens mij best bekritiseerd worden, en als iemand die tot de grond kàn afbreken is er mogelijk toch behoorlijk wat mis mee.

"Je komt aan met een kast die voor de meesten een luchtspiegeling is. Waarom? Ze is blijkbaar nog in ontwikkeling. Ze is niet in de handel, niemand van ons heeft er ervaring mee. Laat staan er van gehoord. Wat wil je nu, dat er kennis en ervaringen worden uitgewisseld van iets dat nog niet gekend is en in weze nog niet bestaat?"

Zoals Luc het beschrijft is het beslist geen luchtspiegeling,toch?
Tot een tijdje terug was de "nieuwe" kast van Ed Pieterse ook volledig onbekend, en ziedaar nu is die er al.

Overigens vraag ik me af hoe objectief men is als men er "aandelen" van heeft.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door willem » do 08 nov 2007, 18:56

Ik volg de laatste tijd met belangstelling de ontwikkeling van een nieuwe kast in België ...
Leuk Luc
Voor welke raampjes maat is die nieuwe kast bestemd?
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Hans van der Post. » do 08 nov 2007, 23:45

Luc je schrijft: Sorry, maar ik krijg dat pdf blad niet geplaatst, iemand raad ?
Even opsturen naar fotohelpdeskapenstaartbijenhouden.nl je krijgt dan een link die je in je tekst kunt zetten. Na het opnieuw plaatsen wordt de "foto" op het forum zichtbaar.
Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/pagina-menu/fotoplaatsen.asp
Hans

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door luc » vr 09 nov 2007, 11:24

Dank Hans, ik doe het nodige.
Willem ik hoorde dat er twee formaten zouden komen een Dadant Blat en een Simplex. De kast die ik zag was voor Dadant Blat raampjes, ik vermoed dat dat de eerste wordt.
Jozef, het is niet alledaags om al in een studiefase kennis te maken met een nieuw ontwerp als je geen insider bent. Meestal gebeurt dit achter gesloten deuren van bedrijven. De ontwerper is duidelijk een gepassioneerd imker met een filosofie over bijen houden, die ook nog eens de nodige kennis bezit om dit tot stand te brengen. Het siert hem dat hij de moeite (en de kosten) heeft gedaan om eerst protypes te laten maken en een groepje andere imkers mee in de testen te betrekken (anders was ik dit nooit te weten gekomen). Zeer doordacht vind ik dat en het resultaat is er, geen droom dus.
Om dit af te sluiten is het niet aan mij om hier spreekbuis te spelen voor iemand anders, de ontwerper moet dat terzijnertijd maar zelf doen. Ik wil in dit onderwerp enkel aanhalen dat er wel degelijk kan ontworpen worden zonder de Segeberger gebreken of deze van de besproken nieuwe kast van Pieterse.
Groeten, luc.

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Ed Pieterse » vr 09 nov 2007, 11:59

Beste Luc,
Je zaait onrust met je verhaaltjes. Je hebt het over nadelen van de Nederlandse Simplexkast. Vertel het en geen flauwe dingen. Je mag best de nieuwe Belgische kast promoten, maar je moet niet iets wat Josef Mayer beweert steeds proberen af te kraken. Doe dat buiten het forum om als je wilt. Het je dat gedaan omdat je concurentie verwacht?
Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Gerard van Gastel » vr 09 nov 2007, 17:34

"maar je moet niet iets wat Josef Mayer beweert steeds proberen af te kraken. Doe dat buiten het forum om als je wilt."

Maar daar is dit forum toch voor? het uitwisselen van ervaringen
en meningen, ook al staan ze loodrecht tegenover elkaar. Eenieder kan zijn eigen conclusie's trekken.
Als je geen weerwoord wil kun je beter niet op een forum schrijven.

Waarom buiten het forum om sturen? al teveel (kritische) mensen zijn hierdoor van het forum verdwenen, ik herinner me nog ene Jelle, Marc, Theo....

"Het je dat gedaan omdat je concurentie verwacht?"

Als Luc of iemand anders met een nieuwe kast komt, zal deze ongetwijfeld óók zeeeer kritisch bekeken worden.(en terecht)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten