Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Ewout » ma 09 sep 2013, 11:58

Klopt, ik heb kunststof omdat ik zo'n klein volkje wel wat extra isolatie gun (misschien is dat een antropomorfe gedachte). Ik heb voor 1 van de twee torentjes die ik in gebruik heb zelf een hardhouten bodem gemaakt. De Werkbij en veel Duitse firma's verkopen ze wel compleet in hout, maar meestal niet compatible.
Volgend jaar ga ik de miniplus kastjes van de firma Lyson proberen, imkershop.nl verkoopt
die ook. Die hebben niet de uitsparing in de wanden die Apinord heeft (dus veel beter geisoleerd!) en extra kunststof versterking voor de randen. Ook heeft die een tussenschot zodat je evt 2 volkjes samen kunt huisvesten, die kun je natuurlijk ook aan de zijkant hangen als vulblok om de beespace weer kloppend te maken. Of het uitwisselbaar is weet ik niet, maar ik zal tzt over mijn ervaringen berichten!

http://en.lyson.com.pl/p3028917_mini-be ... -plus.html
http://youtu.be/d9fU2wrLTiU
http://imkershop.nl/koninginnenteelt/43 ... -rand.html

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door A.A. Staals » ma 09 sep 2013, 13:16

Albert Stoter schreef:
A.A. Staals schreef:Een opzet bakje is voldoende.
Loop je dan niet het risico dat je in het voorjaar weer bij moet voeren?

Een groter probleem was het om na de winter de kastjes weer uit elkaar te trekken. Om dat volgend voorjaar (hoop ik) te vergemakkelijken heb ik dit jaar strookjes hard plastic bovenop de toplatten gelegd.
roelof1945 schreef:Door de Helling te meten kwam ik tot de conclusie dat het broedkamertje 15°is en het opzetrandje ook 15°met andere woorden de opzet randen zijn van Kieler.
Okido, er zijn dus ook Kieler opzetstukjes, en dan zowel hogere als lagere. Ik zal de tekst in Imkerpedia daar op aanpassen.

Albert
Soms moetje een enkeling bijvoeren, zelfs als ze op drie bakjes staan.
Na de winter kastjes uit elkaar trekken is een hels karwei, maar ook 's zomers kan alles aardig aan elkaar gebouwd worden.
Op zet stukjes: Het is zelfs zo dat de hoge niet even hoog zijn.
De twee rechtse op foto zijn van Stehr. Als ik het op het oog goed zie is de hoek van het lage bakje anders.
Bijlagen
004.JPG
002.JPG

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 09 sep 2013, 14:46

Na de winter kastjes uit elkaar trekken is een hels karwei, maar ook 's zomers kan alles aardig aan elkaar gebouwd worden.

Ik heb daar eigenlijk niet zo'n problemen (meer) mee.
Je moet een groot breed plamuurmes hebben om tussen de opzetrandjes te steken.
Verder gebruik ik altijd plastic als dekplank. Nooit de deksel er los op.
Ook heb ik altijd een mesje bij me om de raatjes (die soms vast worden gezet aan de helling) los te snijden. Ook is het beste om als er restjes op de helling zitten deze te verwijderen. Is het raatjes eenmaal stevig genoeg dan bouwen ze deze nog weinig vast aan de zijkant.

PS ik voer nu de kastjes. Dat invoeren gaat redelijk snel. Wel hebben ze de afgelopen week nog veel broed aangezet en is er nog weinig van opslag terecht gekomen.

gr.
JP

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FerryB » za 14 sep 2013, 12:08

petro schreef:Hoi, Schud een groep jonge bijen van je ramen in een emmer.Zorg dat de vlieg-bijen er af zijn.(schudzwerm dus.)
Leg op je kieler een 1 pagina dun nat krantje met mini gaatjes,plaats daar een opzetrandje op.Spuit het krantje nat met water en gooi daar het "schudzwermpje"op en sluit af en ziedaar je extra bijen.
Als je de bijen er overdag afschud en 'savonds ingooit sla je twee vliegen in 1 klap;Echt meeste vliegbijen er af en zeer weinig kans op roverij.
Petro
FerryB schreef:Maar hoe kun je dan nu nog bijen toevoegen aan een Kieler. Ik zou dat bij 1 Kieler namelijk nog graag doen.
Nou dit heb ik dus gisteren gedaan en helaas vanmorgen heel veel dode bijen voor de Kieler.
Heb dus echt alle vliegbijen laten afvliegen en pas uren later samengevoegd.
Dus help wat heb ik verkeerd gedaan, want het zal vast aan mij liggen
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 14 sep 2013, 12:47

Het ligt idd an jou! LOL.
Ik snap het niet want ik hang zo raatjes met bijen van in het ene kastjes naar het andere.

Gr.
JP

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door petro » za 14 sep 2013, 13:48

Ferry ik wou eerst aangeven dat ik je niet kon zeggen wat je verkeerd hebt gedaan.Maar dat kan ik dus wel.
Je had de bijen niet eerst enige uren moeten laten staan,maar enige tijd na het afschudden aan de kieler moeten geven.
Het afgeschudde deel bijen beschikt namelijk niet over voer!!De dode bijen die je hebt gevonden zijn simpelweg bijen die verhongerd zijn.Mocht je dit ooit herhalen zal je wat suikerwater moeten sprenkelen voordat je afsluit.(enkel als ze uren zonder eten hebben gezeten.)
Om deze tijd van het jaar is het verenigen erg makkelijk namelijk.
Petro
FerryB schreef:
petro schreef:Hoi, Schud een groep jonge bijen van je ramen in een emmer.Zorg dat de vlieg-bijen er af zijn.(schudzwerm dus.)
Leg op je kieler een 1 pagina dun nat krantje met mini gaatjes,plaats daar een opzetrandje op.Spuit het krantje nat met water en gooi daar het "schudzwermpje"op en sluit af en ziedaar je extra bijen.
Als je de bijen er overdag afschud en 'savonds ingooit sla je twee vliegen in 1 klap;Echt meeste vliegbijen er af en zeer weinig kans op roverij.
Petro
FerryB schreef:Maar hoe kun je dan nu nog bijen toevoegen aan een Kieler. Ik zou dat bij 1 Kieler namelijk nog graag doen.
Nou dit heb ik dus gisteren gedaan en helaas vanmorgen heel veel dode bijen voor de Kieler.
Heb dus echt alle vliegbijen laten afvliegen en pas uren later samengevoegd.
Dus help wat heb ik verkeerd gedaan, want het zal vast aan mij liggen

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Ewout » za 14 sep 2013, 16:35

Ik heb het versterken gedaan zoals Alex Mönch in een ander onderwerp adviseerde: HK bijen paar uur moerloos, suikerwater geven en voor het donker uitstorten voor - in mijn geval - de Mini-Plus. Schitterend om te zien, echt een aanrader. Het kastje zuigt de bijen bijna naar binnen. Feitelijk zoals je ook een zwerm kunt laten inlopen. Geen onrust waargenomen, geen dode bijen gezien. Heel mooi om te zien + effectief = fantastisch. Dank aan Alex.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FerryB » za 14 sep 2013, 16:41

[quote="petro"]Ferry ik wou eerst aangeven dat ik je niet kon zeggen wat je verkeerd hebt gedaan.Maar dat kan ik dus wel.
Je had de bijen niet eerst enige uren moeten laten staan,maar enige tijd na het afschudden aan de kieler moeten geven.
Het afgeschudde deel bijen beschikt namelijk niet over voer!!De dode bijen die je hebt gevonden zijn simpelweg bijen die verhongerd zijn.Mocht je dit ooit herhalen zal je wat suikerwater moeten sprenkelen voordat je afsluit.(enkel als ze uren zonder eten hebben gezeten.)
Om deze tijd van het jaar is het verenigen erg makkelijk namelijk.
Petro

[quote="FerryB"][quote="petro"]Hoi, Schud een groep jonge bijen van je ramen in een emmer.Zorg dat de vlieg-bijen er af zijn.(schudzwerm dus.)
Leg op je kieler een 1 pagina dun nat krantje met mini gaatjes,plaats daar een opzetrandje op.Spuit het krantje nat met water en gooi daar het "schudzwermpje"op en sluit af en ziedaar je extra bijen.
Als je de bijen er overdag afschud en 'savonds ingooit sla je twee vliegen in 1 klap;Echt meeste vliegbijen er af en zeer weinig kans op roverij.
Petro




Petro,
dat is dan wel heel erg vervelend.
Ik heb juist op jouw advies de bijen overdag afgeslagen en pas tegen de avond in de Kieler gedaan.
En inderdaad ik weet ook niet beter dan dat je in het voor en najaar de bijen heel makkelijk kunt verenigen dus ik was eigenlijk stomverbaasd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FerryB » za 14 sep 2013, 16:43

Ewout schreef:Ik heb het versterken gedaan zoals Alex Mönch in een ander onderwerp adviseerde: HK bijen paar uur moerloos, suikerwater geven en voor het donker uitstorten voor - in mijn geval - de Mini-Plus. Schitterend om te zien, echt een aanrader. Het kastje zuigt de bijen bijna naar binnen. Feitelijk zoals je ook een zwerm kunt laten inlopen. Geen onrust waargenomen, geen dode bijen gezien. Heel mooi om te zien + effectief = fantastisch. Dank aan Alex.
Ewout zo heb ik het vorige maand ok gedaan en dat ging helemaal perfect.
Het is schitterend om te zien en het lijk echt wel of ze door iets naar binnen worden gezogen.
Maar nu dus op de manier van Petro.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door petro » za 14 sep 2013, 19:23

Ja,Ferry zoals je het gedaan hebt is het eigenlijk perfekt,maar ze moeten wel kunnen eten als ze moeten wachten.Dat had ik er bij moeten vermelden. :doh: :oops:
Petro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten