Geen klapperende ramen meer tijdens vervoer bijenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Geen klapperende ramen meer tijdens vervoer bijenkast

Bericht door FrancA » zo 04 mei 2014, 14:18

semar schreef:franca ga eerst even meeten,
vaak worden spaarkastraampjes tot over de latten uitgebouwd,
dit zou je dan bij de ruimte moeten optellen?
de latten van dadant kasten zijn meestal zo breed dat er niet boven lat nivo wordt uitgebouwd.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Semar,

Zojuist gemeten en de 7 mm dopnagels gaan inderdaad niet goed in de Simplex Segeberger spaarkasten, dan houd je bij max. gebruik van 10 ramen te veel zijruimte over.
Wellicht is dit op te lossen met een dikker kantraam (dan heb je max. 9 benutbare ramen.) of door plaatjes hardboard of kunststof aan te brengen aan de zijkanten?

In Segeberger Spaarkasten ga ik de dopnagels niet gebruiken, wel in een zelf te bouwen Einraumbeute - zie mijn vorige reactie op Han.

Biodlarn
Berichten:149
Lid geworden op:di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen):Mellifera
Locatie:Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Geen klapperende ramen meer tijdens vervoer bijenkast

Bericht door Biodlarn » ma 05 mei 2014, 20:46

FrancA schreef: Bij Simplex Segeberger spaarkasten is de raamafstand 35 mm bij 11-raams afstandrepen, 38 mm bij 10-raams.
Op de honingkamer gebruik ik 38 mm 10-raams afstandrepen, een moerrooster en dan op de broedkamers 35 mm 11-raams.

In een nieuwe zelf te bouwen Einraumbeute gebruik ik Simplex Combiramen met dopnagels 7 mm die Semar ook gebruikt in combinatie met een afsluitend en schuifbaar kantraam.
Daarbij zou de raamafstand dan ongeveer 36 mm worden - ongeveer hetzelfde als bij gebruik van de gele plastic afstandhoudertjes.
Bij honingramen is het dan de bedoeling om iets meer raamafstand te maken.
Standaard bij ons is een raamafstand van 35 mm. Met de kunststof afstandhouders die ik gebruik heb ik ca. 36 mm. Voor de honingkamers hebben wij geen andere maat, tenminste, ik heb er nooit iets over gehoord.
Waarom 38 mm. in de honingkamer? Wat is het voordeel hiervan?

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Geen klapperende ramen meer tijdens vervoer bijenkast

Bericht door FrancA » ma 05 mei 2014, 21:52

Biodlarn schreef:Standaard bij ons is een raamafstand van 35 mm. Met de kunststof afstandhouders die ik gebruik heb ik ca. 36 mm. Voor de honingkamers hebben wij geen andere maat, tenminste, ik heb er nooit iets over gehoord.
Waarom 38 mm. in de honingkamer? Wat is het voordeel hiervan?
Honingbijen schijnen in een natuurlijke omgeving 38 mm breedte te gebruiken voor honingraat.
TBH-houders gebruiken nog wel eens dunne tussenlatjes om de latten voor honingraten iets te verbreden.
38 mm in de honingkamer schijnt ook nog eens meer honing op te leveren.
Ik vind het makkelijker werken.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Geen klapperende ramen meer tijdens vervoer bijenkast

Bericht door semar » wo 07 mei 2014, 09:34

[quote="BiodlarnWaarom 38 mm. in de honingkamer? Wat is het voordeel hiervan?[/quote]


dan krijg je spekraten (veel dikker uitgebouwd met langere cellen),
minder raaten te oogsten en slingeren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

PS. heb een honingbak met 40 mm tussen de raten

Biodlarn
Berichten:149
Lid geworden op:di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen):Mellifera
Locatie:Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Geen klapperende ramen meer tijdens vervoer bijenkast

Bericht door Biodlarn » wo 07 mei 2014, 19:47

semar schreef: dan krijg je spekraten (veel dikker uitgebouwd met langere cellen),
minder raaten te oogsten en slingeren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

PS. heb een honingbak met 40 mm tussen de raten
Dan hangt het er dus vanaf op wat voor manier je ontzegelt om er tijdswinst mee te boeken of niet. Ik ontzegel met een verwarmd stationair mes, waar ik de ramen overheen trek. Met spekramen zou ik dus veel honing in mijn was krijgen waardoor ik meer werk krijg om de was en de honing te separeren.

Groet, Han

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten