plannen voor 2016

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
Re: plannen voor 2016

Bericht door Tieme » do 15 okt 2015, 16:57

Hi Franc,

Ja die honingkamers op de polystyreen 6-ramers zijn vreemd. Net of dat voor een andere maat honingkamerraampje is gemaakt.
Het is makkelijk 2 centimeter te veel en heel irritant.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 17:08

Tieme schreef:Hi Franc,

Ja die honingkamers op de polystyreen 6-ramers zijn vreemd. Net of dat voor een andere maat honingkamerraampje is gemaakt.
Het is makkelijk 2 centimeter te veel en heel irritant.

Groeten,
Tieme
Hi Thieme,

Erg irritant idd.
Eerst heb ik met de gedachte gespeeld op wat polystyreen weg te frezen of te krabben op de plekken van de oren van de HK-ramen, maar uiteindelijk bleken driehoekige latjes vastgezet met tie-wraps gelukkig voldoende.
Ik zal er een foto van plaatsen.
Het zijn standaard latjes bij Praxis gehaald.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » do 15 okt 2015, 17:22

FrancA schreef:Waarom niet iedereen aan de dikke bovenlat?
Het is zoals Ad zegt. Als je met twee broedbakken werkt fungeren de latten en de ruimte ertussen in altijd als een brug waar de bijen niet graag overgaan. En als je dan de bovenlat nog dikker gaat maken zal er dat niet op verbeteren.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FerryB » do 15 okt 2015, 18:09

Ik heb zelf honing en broedkamers gemaakt voor de kunststof 6 ramers en die bevallen uitstekend nooit vast gebouwde ramen enz.
Ga deze winter ok broedkamers maken voor de kunststof 6 ramers Dadant Blatt. Want die zijn niet te koop wel Honingkamers in kunststof voor de DB 6 ramer,
Laatst gewijzigd door FerryB op do 15 okt 2015, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 19:16

FerryB schreef:Ik heb zelf honing en broedkamers gemaakt voor de kunsstof 6 ramers en die bevallen uitstekend noit vastgebouwde ramen enz.
Ga deze winter ok broedkamers maken voor de kunsstof 6 ramers Fafant Blatt. Want die zijn niet te koop wel Honingkamers in kunststof voor de DB 6 ramer,
Dan ben jij daar handiger mee dan de producent waarvan Bijdaan ze afneemt :)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 19:22

joselito schreef:
FrancA schreef:Waarom niet iedereen aan de dikke bovenlat?
Het is zoals Ad zegt. Als je met twee broedbakken werkt fungeren de latten en de ruimte ertussen in altijd als een brug waar de bijen niet graag overgaan. En als je dan de bovenlat nog dikker gaat maken zal er dat niet op verbeteren.
Klinkt logisch.
Zo'n dikke bovenlat werkt dan bij Dadant Blatt met 1 BK met name goed in de honinghaalperiode wanneer de temperatuur geen belemmering vormt voor bijen om over te steken en de BK- en HK-ramen dan minder snel aan elkaar worden gekit door de bijen?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » do 15 okt 2015, 19:31

Met Dadant Blatt speelt dat weinig rol omdat tussen de broedbak en de honingzolder altijd een koninginnenrooster ligt.
De dikte van de boven- zowel als de onderlat van de broedramen is 15 mm maar dat is meer gedaan voor stevigheid en om het kromtrekken te voorkomen

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door JackC » vr 16 okt 2015, 10:45

willem schreef:Ook Liebig kwam tot deze uitkomst en in de duitse vakhandel zijn die ramen te koop onder de naam Zander-Modified en Duitsnormaal-Modified
Inderdaad Willem, hier had ik het over. Iedere keer dat ik zo'n stand bezoek ben ik onder de indruk van dit systeem: 2 broedbakken plus later een nieuw uit te bouwen broedbak als honingkamer, die later weer de oudste broedkamer vervangt. Zander/Hofmannramen met dikke bovenlat. Dit levert heel goed bewerkbare kasten op; het vastkitten is volgens mij veel minder dan bij kasten met vakverdeling omdat de ramen regelmatig geschoven (kunnen) worden zonder bijen te pletten. De ramen zijn veel steviger en het voordeel boven het werken met beugels is dat je die nog wel eens verliest in een volk, waardoor de ramen weer scheef komen te zitten. Nadeel bij Simplex, als die al zouden bestaan is dat de legruimte per raam nog kleiner wordt door een dikke bovenlat.
Zelf heb ik enkele jaren overwogen over te gaan op Zander/Liebigkasten, maar door een tussentijdse aankoop is mijn simplexbestand inmiddels zo groot dat een totale vervanging een te grote investering zou worden.
Misschien dat het er ooit nog van komt.
Deze winter wil ik wel een deel van mijn 2/3 honingkamers gaan verhogen naar broedkamer formaat, om in ieder geval al voor een deel aan de Liebig/Aumeier methode te gaan voldoen.
Van het risico dat de bijen van het voer af raken heb ik daar nooit vernomen; misschien omdat het uitgangspunt is: allen grote sterke volkeren inwinteren met een overmaat aan voer; op die manier verschaf je jezelf ook voldoende materiaal om de Aumeier methode toe te passen die Joselito eerder in deze rubriek noemde.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Tieme » vr 16 okt 2015, 12:47

Hi,

Ik heb een twee jaar met dit systeem gewerkt en enkele nadelen ondervonden waardoor ik weer terug ben gekomen op het 2-broedkamer-honingkamer systeem.

Een broedkamer als honingkamer vereist grote en vrij lang durende dracht om goed uitgebouwd en gevuld te worden. Dit lukt bij mij niet elk jaar en ook niet bij alle volken. Misschien werkt dit goed als je naar het koolzaad gaat, maar dat doe ik niet.
Er gaat een deel van de dracht voorbij terwijl de volken de ramen nog aan het uitbouwen zijn. Op zich zou me dat worst zijn, als de ramen uiteindelijk maar gevuld worden. Of dat nu in een paar weken gebeurt of gedurende een heel seizoen. Maar dat gebeurt dus niet altijd.

Als de ramen mooi zijn uitgebouwd en gevuld kunnen ze geslingerd en vervolgens aan de volken worden gegeven als bovenste broedkamer. Hierin beginnen de bijen het broednest te verplaatsen en slaan ze het wintervoer op. Althans dat is wat Aumeier-Liebig ons vertellen. In de helft van de gevallen werkt dit, in de andere helft van de gevallen wordt de bak volkomen genegeerd en wordt het wintervoer in de oude bovenste broedkamer opgeslagen. Na het voeren heb je dan een mooie nieuwe lege broedkamer bovenop je winterklare volk staan. De kans op raat vernieuwing is op dat moment verkeken.

Waarom het niet werkt weet ik niet. Misschien moet je de uitgebouwde broedkamer veel eerder teruggeven en de bijen dwingen die ruimte in te nemen door al eerder de oude raten uit de andere twee broedkamers te halen en daarmee een van de oude broedkamers weg te halen. Maar dat is heel veel werk, en je zult altijd zien dat het net niet past (te veel broed over).

Het is wel jammer, want het zou ideaal zijn om deze manier systematisch aan raatvernieuwing te doen.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door JackC » vr 16 okt 2015, 13:18

Ik herken je problemen, Tieme, ik zie ze ook maar zoek de schuld toch grotendeels bij mezelf. Ik ga er naar streven de Koningin zo snel mogelijk in de bovenste bak te krijgen nadat die na het slingeren in juli teruggegeven is; ze heeft dan maximaal de kans daar een groot nieuw broednest op te bouwen waarin later ook veel winterbijen geboren kunnen worden. Met voldoende volken heb ik toch al meer honing dan ik verkopen kan, dus dat ze niet allemaal een honingkamer voldragen vind ik ook niet zo'n probleem.
Een andere methode waarbij het volgens mij altijd moet lukken is te splitsen na de honingoogst. Nieuwe bodem met daarop de lege honingkamer op de plaats van de kast en daarin de koningin in een kooitje met suikerdeeg. De vliegbijen vliegen af op deze nieuwe kast en kunnen met oxaalzuur behandeld worden, er is immers geen gesloten broed. In de oude kast wordt een nieuwe koningin opgekweekt, nadat alle broed uitgelopen is behandel je ook hier. Einde seizoen ruim je de oudste ramen op en verenig je de twee volken met de beste koningin (meestal de jonge).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten