Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. » vr 16 sep 2016, 12:04

JP schrijft/Jammer om te lezen dat de NBV met geen woord rept over hoe al deze problemen zo groot konden worden, hoe ze imkers kan steunen of iets van den aard. Hoe ze denkt toekomstige problemen aan te pakken, het beleid hier rond moet veranderen, etc. Het mag wat mij betreft wel wat fermer.

En wat denken de imkers over zelf beter de was bewaren en in leveren,
dan kunnen we over een jaar of 5/ 10 weer met zuiveren was imkeren.
Ook dit is van belang voor de imkers van dan, anders moeten die straks met namaak raad werken.

Het spreekwoord zegt
:be9: Zuinig heit met vleit bouwt huizen als kastelen. :be9:
Tinus Kolsters

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door johan » vr 16 sep 2016, 14:32

m.kolsters. schreef:JP schrijft/Jammer om te lezen dat de NBV met geen woord rept over hoe al deze problemen zo groot konden worden, hoe ze imkers kan steunen of iets van den aard. Hoe ze denkt toekomstige problemen aan te pakken, het beleid hier rond moet veranderen, etc. Het mag wat mij betreft wel wat fermer.

En wat denken de imkers over zelf beter de was bewaren en in leveren,
dan kunnen we over een jaar of 5/ 10 weer met zuiveren was imkeren.
Ook dit is van belang voor de imkers van dan, anders moeten die straks met namaak raad werken.

Het spreekwoord zegt
:be9: Zuinig heit met vleit bouwt huizen als kastelen. :be9:
Ik denk dat veel (ervarener) imkers dit al doen. Maar vergeet niet dat de cursussen allemaal vol zitten. Al die beginnende imkers hebben was nodig.
Ikzelf heb nog niet lang genoeg een stabiel aantal bijenvolken om over voldoende eigen was te beschikken. En als je volkjes begint te verkopen verkoop je ook de was mee. Zo heb je altijd tekort..

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 16 sep 2016, 16:03

En wat denken de imkers over zelf beter de was bewaren en in leveren,
dan kunnen we over een jaar of 5/ 10 weer met zuiveren was imkeren.
Als ik deze tekst lees dan lees ik eigenlijk: domme imkers, eigen schuld dikke bult hadden jullie zelf maar was moeten verzamelen en omsmelten.

Dit is de omgekeerde wereld!!! Nee de bijmenger moet worden aangepakt. Er moet duidelijke wetgeving rond dit thema dit komen. Bijenverenigen moeten zich hier (snel!!!) sterk voor maken en en vuist vormen. Zij moeten de bres op en de politiek erbij betrekken en noem maar op. Bijenverenigingen zouden er moeten zijn voor de kleine, maar ook de grotere imker!! Als is de voorzitter schrijft 'kunnen we aan het werk om het komend seizoen onze volken van beter basismateriaal te voorzien'. dan vind ik dit een doekje voor het bloeden.

vr. gr.
JP

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door imker Marinus » vr 16 sep 2016, 16:13

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
En wat denken de imkers over zelf beter de was bewaren en in leveren,
dan kunnen we over een jaar of 5/ 10 weer met zuiveren was imkeren.
Als ik deze tekst lees dan lees ik eigenlijk: domme imkers, eigen schuld dikke bult hadden jullie zelf maar was moeten verzamelen en omsmelten.

Dit is de omgekeerde wereld!!! Nee de bijmenger moet worden aangepakt. Er moet duidelijke wetgeving rond dit thema dit komen. Bijenverenigen moeten zich hier (snel!!!) sterk voor maken en en vuist vormen. Zij moeten de bres op en de politiek erbij betrekken en noem maar op. Bijenverenigingen zouden er moeten zijn voor de kleine, maar ook de grotere imker!! Als is de voorzitter schrijft 'kunnen we aan het werk om het komend seizoen onze volken van beter basismateriaal te voorzien'. dan vind ik dit een doekje voor het bloeden.

vr. gr.
Eens met JP. Diegenen die bijgemengd hebben moeten gestraft worden en imers moeten erop kunnen vertrouwen dat de was die ze kopen zuiver is. Zelf was verzamelen in omsmelten is voor heel veel imkers niet haalbaar. Het is van de zotte dat wanneer imkers belazerd worden te zeggen dat de imkers maar anders moeten handelen. Nee, handelaren moeten goed controleren wat ze verkopen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 16 sep 2016, 16:21

Zelf verkoop ik mijn (ruwe) was aan (beginnende) imkers....aangezien ik zelf geen wasplaten wil gieten. Ik verzamel wel alle was die vrijkomt (zoals Tinus ook doet). Ik koop deels waswafels bij. Ik laat ook platen gieten van mijn eigen was, maar ik denk niet dat ik mijn eigen was terugkrijg of ik durf mijn hand daarvoor niet in het vuur te steken.
Imkers moeten er feilloos van uit kunnen gaan dat kunstraat 100% zuivere bijenwas is. Een vereniging als NBV zou hier gids in kunnen zijn, een leidende rol in kunnen spelen en gecertificeerde waswafels kunnen aanbieden (en geen vervuilde zoals ze nu hebben gedaan). Mss dat men die handschoen nu opneemt.
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. » vr 16 sep 2016, 16:23

JP
Als ik deze tekst lees dan lees ik eigenlijk: domme imkers, eigen schuld dikke bult hadden jullie zelf maar was moeten verzamelen en omsmelten.

Het is zo, op welke imker cursus leer hoe mee was om te gaan en voor je eigen bijen voor was te zorgen.
Het is al jaren terug dat dit is begonnen en als we nu niet zelf voor onze bijen gaan zorgen komen we te laat.
Wel een vraag JP hoeveel was heb jij al gespaard in al de jaren dat je bijen hebt.
Tinus Kolsters

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door imker Marinus » vr 16 sep 2016, 16:44

m.kolsters. schreef:JP
Het is zo, op welke imker cursus leer hoe mee was om te gaan en voor je eigen bijen voor was te zorgen.
Het is al jaren terug dat dit is begonnen en als we nu niet zelf voor onze bijen gaan zorgen komen we te laat.
Wel een vraag JP hoeveel was heb jij al gespaard in al de jaren dat je bijen hebt.
Begrijpelijk is wel dat wanneer een imker was spaart (die goed is) en dat laat omsmelten dit soort problemen niet heeft. Hartstikke logisch. Maar niet iedere imker heeft daar de mogelijkheden toe. Het is niet voor niets dat was in winkels te koop is, veel mensen hebben niet de tijd om het werk te doen of niet de ruimte om het werk te doen (opslaan kost ruimte) of een combinatie van deze factoren.

Kortom, Tinus, je hebt heus wel een punt. Maar het is niet haalbaar en je laat helemaal buiten beschouwing dat wanneer iemand iets verkoopt je er als koper op moet kunnen vertrouwenen dat je krijgt wat je denkt dat je koopt.

P.S. In de huidige imker cursus leer je dit soort vaardigheden niet. Dan wordt geleerd dat je was koopt in de winkel.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. » vr 16 sep 2016, 17:15

Dat Is zo, maar de NBV geeft cursussen en heeft geen was uit eigen winkel die kopen ze ook in.
Wat ik weet is dat 15 jaar terug ze zelf wel was deden gieten en persen en dat is voor de meeste bedrijven in Nederland.
Ik ben begonnen met was te zuiveren en te giet toe de werkbij ging stoppen met was/Raad in koop.
Ik heb toen van de imkers nog een zak of 5 raad gekregen op de open dag in Rhenen dat was mijn begin.
Daar om ben ik tegen het kopen van was, als je er tien platen in hangt komen er ook tien uit na het koken alleen het werk.
We hebben allemaal een gas stel een pan en water dan kan je veel was winnen, en je hebt ook veel werk.
Tinus Kolsters

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » vr 16 sep 2016, 18:50

Het probleem van deze hele toestand blijft de was die we met honderden imkers hebben aangekocht. Deze was is vervuild en had nooit verkocht mogen worden. Bij de eerste tekens van vervuilde raat hadden de producenten direct moeten ingrijpen en alles terugroepen. In plaats daarvan werden wij monddood gemaakt. Tot op de dag van vandaag worden wij afgeschilderd als opjuttende imkers.
De discussie rond een eigen waskringloop staat hier volledig los van. Mij hoef je niet te overtuigen. Van dag 1 ben ik ieder restje was aan het opsparen om in de toekomst mijn eigen kunstraat te kunnen gieten. De cursus die ik volgde, besteedt hier voldoende aandacht aan en in onze vereniging is een watergekoelde kunstraatpers beschikbaar om zelf waswafels te gieten. Om zelf je kunstraat te gieten moet je natuurlijk wel al enkele jaren imkeren. Dus koop ik al enkele jaren mijn kunstraat in de handel want dit is pas mijn derde jaar als imker. En daar ligt nu net het probleem.
Zoals Jelte zei is er dringend nood aan een éénvormig systeem van certifiering en controle zodat we in de toekomst zuivere was kunnen kopen in de handel.
Momenteel is bij mij alle vertrouwen zoek.

Door je eigen waskringloop op te starten, stel je jezelf veilig maar daarmee is het algemene probleem niet opgelost.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door imker Marinus » vr 16 sep 2016, 19:35

Steve_Delannoye schreef:Het probleem van deze hele toestand blijft de was die we met honderden imkers hebben aangekocht. Deze was is vervuild en had nooit verkocht mogen worden. Bij de eerste tekens van vervuilde raat hadden de producenten direct moeten ingrijpen en alles terugroepen. In plaats daarvan werden wij monddood gemaakt. Tot op de dag van vandaag worden wij afgeschilderd als opjuttende imkers.
De discussie rond een eigen waskringloop staat hier volledig los van. Mij hoef je niet te overtuigen. Van dag 1 ben ik ieder restje was aan het opsparen om in de toekomst mijn eigen kunstraat te kunnen gieten. De cursus die ik volgde, besteedt hier voldoende aandacht aan en in onze vereniging is een watergekoelde kunstraatpers beschikbaar om zelf waswafels te gieten. Om zelf je kunstraat te gieten moet je natuurlijk wel al enkele jaren imkeren. Dus koop ik al enkele jaren mijn kunstraat in de handel want dit is pas mijn derde jaar als imker. En daar ligt nu net het probleem.
Zoals Jelte zei is er dringend nood aan een éénvormig systeem van certifiering en controle zodat we in de toekomst zuivere was kunnen kopen in de handel.
Momenteel is bij mij alle vertrouwen zoek.

Door je eigen waskringloop op te starten, stel je jezelf veilig maar daarmee is het algemene probleem niet opgelost.
Een eigen waskringloop is prachtig. Maar het is geen oplossing waarmee alle imkers geholpen zijn. Niet iedereen heeft de ruimte. Niet iedereen heeft de tijd. Wanneer je was koopt moet je erop kunnen vertrouwen dat wat je koopt zuiver is. Dan maar iets duurder. Alle waar naar zijn geld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten