trasformator om inoxdraad in te smelten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:
Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door jomme » vr 04 mei 2012, 23:17

Dat is inderdaad de clou, als het werkt dan is dit voldoende...
Net 30 bio wafeltjes gesmolten.... eens zien of ze die lusten...
Ik zal een s3 verschillende wafels inhangen en zien wat het snelst uitgebouwd wordt...
Gedaan met insmelten voor dit jaar :be8:

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door Fay » zo 06 mei 2012, 00:06

Ik heb ook van die bio wafels (haha dat klinkt voor mij als nederlander als biologische koekjes) gekocht voor de honingkamer. Misschien kan je in een apart topic je bevindingen laten weten. Ik heb geen vergelijkend materiaal dus ben zeer benieuwd.

Om het nog een beetje ontopic te houden: ze smolten dus wel even goed? :wink:

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door jomme » zo 06 mei 2012, 00:15

Ja hoor, dat smelt even goed als een andere was :be9: :be9:
Ik start een nieuw topic...

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door alfa vulgaris » zo 06 mei 2012, 01:25

Fay schreef:Ik heb de luxe van een laboratorium voeding. DIe kan ik helemaal instellen zodat hij precies zo snel gaat als ik wil.... ik heb een persoonlijke voorkeur voor 10V 2A :dance: :D Perfect ingesmolten draden :whistle:
Wat schattig dat iedereen zijn eigen idee heeft over electriciteit. :lol:
Het lijken wel bijenhouders :D

Ik sta helemaal perplex als er een dame is die met exacte wetenschap aankomt.

Aahm uit het hoofd:warmteontwikkeling is het kwa(ad)draad van de stroom vermenigvuldigd met de weerstand van de draad.

De stroom wordt bepaald door de spanning gedeeld door de weerstand

De weerstand van de draad is soortelijke weerstand per meter vermenigvuldigd met de lengte van de draad gedeeld door het oppervlak van de draad.(De wet van Pouillet)

De pest is alleen dat voor zover ik weet de soortelijke weerstand alleen geld bij 20 gr/C.
Als de draad namelijk warmer wordt verhoogd dit normaalgesproken de weerstand .

Succes :D

10 Volt 2 Ampere.

Vermogen is Voltage vermenigvuldigd met de stroom.Dus Fay gebruikt het liefst 20 Watt vermogen.
Tis een beetje algabraisch goochelen en dan kom je er wel uit.

Voor hetzelfde resultaat zou een broedkamerraam dus iets meer vermogen moeten hebben dan een honingkamerraam omdat de draad wat langer is.

Overigens is het ook van belang wat voor soort spanning je gebruikt:
-wisselspanning.
-gelijkspanning.
-pulserende gelijkspanning.

Ik zelf gebruik een trafo die goed werkt :oops: 12V pulserende gelijkspanning +/-1,8 A

Erg leuk.

Misschien een idee als het te snel gaat:

Maak zelf een weerstand van wat draad gewikkeld om iets hittebestedigs wat niet geleid.
Zorg ervoor dat de wikkelingen onderling geïsoleerd zijn.
Maak meer wikkelingen als het te hard gaat.
of
Gebruik een extra raampje waar je met een krokodilleklem een aftak maakt zodat je extra draad naar wens kan "instellen" als weerstand

Persoonlijk zou ik voor een veiligheidstrafo kiezen.
"De leek" is en begrip opgenomen in de Nederlandse electriciteitswetgeving en dat is naar mijn mening niet voor niets.
Naar beneden transformeren van een levensgevaarlijke spanning blijft bij ondeskundige uitvoering levensgevaarlijk.Ik zou daar niet op bezuinigen. :hand:

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door Fay » zo 06 mei 2012, 11:23

alfa vulgaris schreef:
Ik sta helemaal perplex als er een dame is die met exacte wetenschap aankomt.


Tis een beetje algabraisch goochelen en dan kom je er wel uit.
Oh, bij ons op de TU Delft liepen toch wel meer vrouwen rond hoor... en ze lopen er nog. Nieuwe! Ze blijven komen. Als je er rond gaat rijden kan je ze in het wild spotten. :lol:
Daar berekenden we overigens alles gewoon, niets algebraïsch goochelen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door alfa vulgaris » ma 07 mei 2012, 00:54

Fay schreef:in het wild spotten. :lol:
Ik houd het maar bij citeren geloof ik :character-ariel:

:D

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door JackC » ma 07 mei 2012, 09:49

Zelf heb ik een oplader van een boor genomen (12V), die gesloopt en er twee stekkerpootjes (zullen wel anders heten) aangezet. Goed isoleren, en het werkt bij mij uitstekend; wel wordt me door mijn zoon aangeraden met rubber handschoenen aan te werken, voor de veiligheid, en vooral niet in de nattigheid.
Jack

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door JackC » ma 07 mei 2012, 18:30

bedankt goeiemoggel voor je "deskundig"advies. Bij mij is het ook al heel wat jaren geleden dat ik mijn laatste natuurkunde les had, daarom ga ik maar liever af op echte deskundigen (v/m). Ik dacht ook dat ik slim bezig was met mijn zeer goedkope trafo, maar de uitgang is wel 400m en 1 mA langs het hart schijnt dodelijk te zijn. Neem een pool onbeschermd in je rechterhand en de andere in je linker en je bent zelf het inoxdraadje, met je hart in het centrum. dan helpt je helm je niet meer, ook gordels en airbag zijn dan waardeloos; rubber handschoenen zouden je kunnen helpen. Verbeter me als ik het fout zeg, Fay.

groet,
Jack

Gebruikersavatar
trischka
Berichten:22
Lid geworden op:vr 29 apr 2011, 22:03
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):zwarte Bij
Locatie:roswinkel
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door trischka » ma 07 mei 2012, 19:21

die 1mA is te weinig, zelfs 30 mA is nog niet dodelijk, in de meterkast thuis zit een aardlek van 30 mA bij 220 volt, dat is nog een veilige spanning... uit de electrotechniek is het zo dat 50 volt wissel nog een veilige spanning is, wel raat ik ieder af om gelijkspanning te gebruiken, de gelijkrichter in de voedingen kunnen door het kortsluiten met de draad gaan exploderen, koop gewoon een simpele trafo, bij bijvoorbeeld de conrad, met aan de ingang 220 volt en aan de uitgang ongeveer 12 volt of 1 met 6 en 12 volt.... met een stroom van 0,5 A. dit wil perfect.... en is niet gevaarlijk, als je dan een trafon besteld bestel er dan ook gelijk een kastje van kunststof bij, dan heb je alles veilig opgeborgen tegen aanraking
JackC schreef:bedankt goeiemoggel voor je "deskundig"advies. Bij mij is het ook al heel wat jaren geleden dat ik mijn laatste natuurkunde les had, daarom ga ik maar liever af op echte deskundigen (v/m). Ik dacht ook dat ik slim bezig was met mijn zeer goedkope trafo, maar de uitgang is wel 400m en 1 mA langs het hart schijnt dodelijk te zijn. Neem een pool onbeschermd in je rechterhand en de andere in je linker en je bent zelf het inoxdraadje, met je hart in het centrum. dan helpt je helm je niet meer, ook gordels en airbag zijn dan waardeloos; rubber handschoenen zouden je kunnen helpen. Verbeter me als ik het fout zeg, Fay.

groet,
Jack
Net als je op het punt staat om een GEWELDIG iemand te omhelzen....

Klap je met je bek op de spiegel

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door jomme » ma 07 mei 2012, 19:31

Oei mijn reactie heeft gebotst met deze van Trischka en is verdwenen :D
Wou net hetzelfde zeggen 50V wissel is OK (50% hoger voor gelijkspanning)
Wel niet in bad doen want is de grens 12V :D
Haal ook geen trafo uit een tv of zo, vaak zijn ze niet gescheiden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten