plannen voor 2016

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
Re: plannen voor 2016

Bericht door Tieme » vr 16 okt 2015, 13:36

Hi Jack,

Dat is wel een idee. Na het slingeren de nieuwe broedbak er weer op en dan de moer na enkele dagen boven het rooster. Dan worden de ramen zeker in gebruik genomen. Als dat eenmaal is gebeurd kan het rooster dan bovenop de bak die je wilt omsmelten (onderste bak). Wat in ieder geval zeker is dat de methode in onze kontreien met wat voorzichtigheid moeten worden getest. Zo makkelijk als Pia Aumeier het presenteert gaat het niet.
Misschien dat ik het nog een keer ga proberen, want het mooie van het systeem vind ik dat je rigoureus elk jaar de helft van de raten vernieuwd.

groeten,
Tieme

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door JackC » vr 16 okt 2015, 15:14

"Zo makkelijk als Pia Aumeier het presenteert gaat het niet."
ook daarin kan ik me helemaal vinden Tieme; ik vergeet nooit dat ik zo'n 4 jaar geleden terugkwam van een standbezoek met Pia, waar tienduizenden bijen om ons heen vlogen, op mijn eigen standplaats iets te resoluut een kast opentrok en door een aantal agressieve en steeklustige bijen werd achtervolgd. :be5:
Bij haar werkt het in ieder geval wel, dat heb ik regelmatig zelf kunnen zien. :be3:

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » vr 16 okt 2015, 18:17

JackC schreef: ik vergeet nooit dat ik zo'n 4 jaar geleden terugkwam van een standbezoek met Pia, waar tienduizenden bijen om ons heen vlogen, op mijn eigen standplaats iets te resoluut een kast opentrok en door een aantal agressieve en steeklustige bijen werd achtervolgd.
hahaha :lol: , dat komt omdat er bastaard staat achter het soort bijen dat je houdt

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » vr 16 okt 2015, 18:25

Tieme schreef:Misschien dat ik het nog een keer ga proberen
Als je een aantal uitgewerkte ramen hebt in de bovenste bak zou dat geen probleem mogen zijn. Gewoon het moerrooster onder de bovenste bak, de koningin boven het rooster en eventueel een beetje prikkelen via het voedergat om de jonge bijen naar boven te trekken en binnen de kortste keren is ze daar aan het leggen.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door JackC » vr 16 okt 2015, 18:36

joselito schreef:hahaha :lol: , dat komt omdat er bastaard staat achter het soort bijen dat je houdt
Dat was 4 generaties bijen geleden Joselito, toen waren het nog redelijk zuivere carnica's met een bastaardvolkje van Jelte Pieter er bij, die steekduivels die ik daarom steeds liefkozend mijn "belgen" noemde (friese Belgen weliswaar) hebben nu voor superbrave nakomelingen gezorgd; er is nooit meer een vreemde koningin bijgekomen, mijn kap heb ik hooguit 5 x even gebruikt dit jaar. :be4: :be4: :be4:

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » vr 16 okt 2015, 19:00

JackC schreef: mijn kap heb ik hooguit 5 x even gebruikt dit jaar
Ik koop wel ieder jaar een koningin, afkomstig van het bijeninstituut van Mayen. Dit jaar konden we hier ook via een project een eiland bevruchtte koningin kopen,bevrucht op Spiekeroog, dus nu heb ik 2 keuzes voor het volgend jaar. Van dergelijke koninginnen doe ik dan nateelt, dus enkel F1's in de productievolken en mijn kap, noch enige andere vorm van bescherming heb ik jaren niet meer gebruikt :)

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door JackC » vr 16 okt 2015, 21:33

joselito schreef:mijn kap, noch enige andere vorm van bescherming heb ik jaren niet meer gebruikt
Dat het ook zonder kan leerde ik dit jaar ook toen ik een kast openmaakte en er veel bijen opvlogen; ik had geen bescherming bij me en maakte de kast weer dicht, een kwartier later was ik rustiger en zij daarom ook en kon ik de kast rustig zonder opvliegende bijen nakijken; met andere woorden meestal ligt het aan de imker, bij de 20e kast ben je vaak wat onvoorzichtiger, is het wat later, wil je klaar zijn....dat voelen ze de dames
Ik denk met meer dan 25 jaar ervaring zoals jij hebt dat je hetzelfde zou bereiken met bastaards dan je nu hebt met je eigen bijen (zegt iemand die pas 6 jaar bijen houdt, maar als ik mezelf nu vergelijk met toen in 2009 :be5: :be5: :be5: !)

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » za 17 okt 2015, 08:53

Als je zonder bescherming werkt leer je inderdaad om de bijen veel zachter aan te pakken. En doordat je niet op ieder moment gestoken wordt blijf je op die manier ook rustiger wat ook weer zijn invloed heeft op het gedrag van de bijen.

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Philipa » za 17 okt 2015, 13:43

Dat kan ik ook omdraaien, ik werk altijd met kap en handschoenen, want dat maakt mij veel rustiger, dus reageren de bijen ook rustig. Werk ik zonder bescherming, dan ben ik minder zeker wat ook weer zijn werking richting de bijen heeft, dus juist dan gaat het fout.

Ik heb dit hele jaar geen steek in de handschoenen gehad van mijn bijen.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door JackC » za 17 okt 2015, 15:37

Zonder meer waar Philipa, ik wil ook niemand aanraden die begint met bijenhouden om dat zonder bescherming te doen. In je profiel staat begonnen in 2015; bij mij in 2009. Als ik toen zonder bescherming was begonnen was ik nu al 5 jaar geen imker meer! Met handschoenen als bescherming heb ik overigens nooit gewerkt, dat zou me ook nu nog teveel bijenlevens kosten omdat het voelen met de vingers volgens mij toch wel belangrijk is. Wel heb ik een tijdje met die latex dingen geimkerd, tegen de propolis; nu moeten de mensen maar aanvaarden dat een imker gele vingers heeft, vaak.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten