Golzbeute ZweiPunktNull

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » do 19 mei 2016, 07:30

martin b schreef:Mijn eerste kasten waren van watervastmultiplex, zijn 35 jaar mee gegaan.
En moet ook eerlijk vermelden dat ze niet elke verfbeurt op tijd gehad hebben :doh: , anders hadden ze misschien nu nog ingezet kunnen worden.
Dus zo slecht is multiplex niet, wel wat zwaarder, dan een ander hout soort.

Je moet wel goede kwatiteit nemen, in de loop van de jaren nog verschilende kasten hier van gemaakt, maar bij 1 serie was het multiplex toch minder. Op dat moment merk je dat niet, maar naar een aantal jaren, leken ze ouder dan mijn eerste kasten.
35 jaar is wat mij betreft lang genoeg :)
Stonden jouw bijenkasten van watervastmultiplex aan in weer en wind blootgesteld of in een bijenstal?
joostY79 schreef:ik heb net 18 mm multiplex platen gehaald en gezaagd om golzkasten te maken.
Ik wil ze verven en als ze dan een beetje meegaan is het toch een erg goedkope optie om iets uit te testen :)
Als ander hout veel te duur uitpakt wordt het bij mij ook multiplex :)

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door ErikS » do 19 mei 2016, 08:09

Voor de volledigheid, mijn zelfbouw multiplex kasten stonden toen onbeschut buiten.
Heb ze opgeknapt en laten drogen, zijn nu in gebruik onder een bijenhal en lijken goed te gaan.

Enkele volken stonden vorig jaar onder de hal in deze kasten. De overwinterde volken zijn niet sterk uit de winter gekomen maar ook niet opvallend zwak.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joselito » do 19 mei 2016, 08:43

Er is veel verschil in multiplex, hoe beter de kwaliteit des te meer lagen.
Ik heb ooit gewerkt met multiplex om keukens te maken.
http://www.cypers.be/uploads/pics/Mulit ... rbeeld.jpg
Zoek maar eens op multiplex B/BB

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door martin b » do 19 mei 2016, 22:50

Mijn kasten stonden de eerste jaren Buiten, daarna in een stal, maar heb ook veel gereist, dus toen stonden ze ook in weer en wind.

Maar zo als Joselito schrijf is er veel verschil in multiplex, en als je zorg voor een goeide soort en op tijd onderhoud pleeg, gaan ze echt wel lang mee.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » do 26 mei 2016, 09:44

FrancA schreef:Het Golz 12-raams afleggerkastje van Holtermann bleek helaas een tegenvaller omdat de bouwer ervan qua maten de bijenruimten niet gerespecteerd heeft.
De binnenbreedte blijkt krap 26,2 cm waardoor Golzramen (25 cm) te weinig zijruimte hebben.
Mijn bovenstaande opmerking van 15 mei jl. blijkt niet juist volgens de Duitse norm voor de bijenruimte:
De Duitse norm is 8 mm met een tolerantie van plus of min 2 mm.
GolzAfleggerkast12Raams.jpg
Golz afleggerkast 12-raams
GolzAfleggerkast12Raams.jpg (60.64KiB)4151 keer bekeken
Deze Golz afleggerkast van de firma Holtermann voldoet daarmee aan die minimale norm met een binnenbreedte van 26,2 cm - Golzramen zijn 25 cm breed. De scheidingsplaat - 26,2 cm breed - past er ook net in.
Alleen jammer genoeg dan net niet mijn Golzramen met messing afstandhouders aan de zijkanten.
De grote Golzkasten zijn ruimer met een binnenbreedte van 26,5 cm (standaard bij Golz?) waardoor mijn Golzramen daar wel goed inpassen.
Eenheid in maatvoering is bij Holtermann ver te zoeken.

Ik los het op door een dikke millimeter weg te schuren aan de binnenzijde van deze gekochte Golz afleggerkast 12-raams, deze verder aan te passen totdat die naar mijn zin is en daarna mijn Golzafleggerkasten voortaan zelf te bouwen.

eneHarrie
Berichten:13
Lid geworden op:zo 01 feb 2015, 22:17
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):3e generatie buckfast bastaarden
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door eneHarrie » do 26 mei 2016, 23:43

@Franca hoe staat het met de productieplannen voor de Golz 2.2 ?

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » vr 27 mei 2016, 07:57

eneHarrie schreef:@Franca hoe staat het met de productieplannen voor de Golz 2.2 ?
Goeie vraag eneHarrie :)

Eerst nog de bouwtekening wat verder uitwerken en benodigde materialen verzamelen en dan hoop ik binnenkort aan de slag te kunnen met de zelfbouw-Golzbeute versie 3.0!

Hoewel het uitwerken van versie ZweiPunktNull inspirerend en leerzaam was laat ik dat model verder voor wat het is.

Het werken met het Golzsysteem ervaar ik als super en een hele verademing ten opzichte van mijn eerdere gezeul met broed- en honingspaarkastbakken.
De bijen zijn ook veel rustiger tijdens controles en die zijn een fluitje van een eurocent met alles op gelijke hoogte :)
Hiermee heb ik weer plezier in bijkeren gekregen!

eneHarrie
Berichten:13
Lid geworden op:zo 01 feb 2015, 22:17
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):3e generatie buckfast bastaarden
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door eneHarrie » wo 01 jun 2016, 00:46

Een 'verloopstuk' te maken waarmee je een bijenvolk vanuit simplex - HK of BK - gemakkelijk kunt overzetten naar een standaard Golzkast:

viewtopic.php?f=7&t=30740&start=10#p197332


@FrancA, ik heb gekeken naar je "verloopstuk" maar snap er niks van.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » wo 01 jun 2016, 06:48

eneHarrie schreef:Een 'verloopstuk' te maken waarmee je een bijenvolk vanuit simplex - HK of BK - gemakkelijk kunt overzetten naar een standaard

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 10#p197332

@FrancA, ik heb gekeken naar je "verloopstuk" maar snap er niks van.
Het is een aangepast tijdelijk deksel voor op een Golzkast waarop een simplex BK of HK past.
De bijen verplaatsen zich dan vanuit de BK of HK naar beneden de Golzkast in - daar zit dan hun uitgang naar de buitenwereld.
Als de moer naar beneden in de Golzkast is gegaan, als het bijenvolk daar uitgebouwd heeft, kun je een moerrooster plaatsen onder de BK of HK en deze later oogsten voor honing waarbij dan het verloopstuk weggehaald kan worden en er een Golzkastdeksel op gelegd kan worden.

eneHarrie
Berichten:13
Lid geworden op:zo 01 feb 2015, 22:17
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):3e generatie buckfast bastaarden
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door eneHarrie » wo 01 jun 2016, 11:39

@FrancA,

Kan ik eens bij je komen kijken ?

Apeldoornroosje is niet zo ver weg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten