Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
chaussie
Berichten: 97
Lid geworden op: do 24 jan 2008, 17:23
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door chaussie »

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef: Dus: Je geld terugeisen van de (web-) winkels die die rommel heben geleverd!
Ik heb in ( ik dacht ) oktober 2015 zulke rommel gekocht , geen kassabon meer en geen verpakking meer .
Waar moet ik heen denk je .

Ik heb wel een kassabon en ook de verpakking, maar bewijs maar eens dat die was in jouw volken zit en voor problemen heeft gezorgd......
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door FrancA »

chaussie schreef:
Jaap v.Popering schreef:Zou het dan zo een omvang hebben dat er nergens meer een vertrouwd adres te vinden is welke degelijk kunstraat produceert .

Wel weet ik dat ik bij mijn volgende aankoop wil weten welk bedrijf dat gegoten heeft .
Als je kijkt om hoeveel tonnen was het gaat en het feit dat het in bijna elke imkerwinkel heeft gelegen (en soms nog steeds ligt!) word het denk ik moeilijk om een vertrouwd adres te vinden voor alle imkers, Ik denk dat we idd bij komende aankopen eisen moeten gaan stellen als herkomst en gegarandeerd bijenwas, hopelijk is er een ondernemer die een gat in de markt ziet voor een eerlijk product.
Die eerlijke ondernemer zal (hopelijk?) wel te vinden zijn, neem ik aan?
Alleen moet die dan wel beschikken over enorm kostbare chemische analyseapparatuur èn de rekening van een analyse vooraf bij een wasleverancier kunnen neerleggen omdat er blijkbaar waslevereranciers zijn (en blijven?) die winstmogelijkheden zien in het sjoemelen met bijenwas.

Daarnaast is het voor bijenhouders onmogelijk om te controleren wat er zoal in de omgeving van bijenkasten aan gifspul wordt gespoten.
Als er dan wetgeving gemaakt zou worden dat in Nederland smerige spuitgiffen niet meer zou mogen wordt gebruikt zijn er misschien nog steeds van die niet al te snuggere types die even de grens over 'hoppen' om daar smerig spuitgifspul in te slaan.

Met eigen was loop je misschien nog het minste risico?
Misschien behoort - zoals eerder vermeld - een (betaalbare?) kunstraatpers binnenkort tot de standaard bijenhoudersuitrusting?
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. »

Toch ben ik het met al deze uitspraken niet eens, en pas op met dit kunstraatpers, hier zitten ook slechte tussen.
Wat het spuiten betreft denk ik dat de bijen niet op de bloemen vliegen na het spuiten, maar de bijen op de bloemen die zijn bespoten niet meer in de kast mogen.
En als dat niet zo is heeft Jaap al jaren geen bijen, de bijen overleven de mensen.
En wat de was betreft zorg voor je zelf, en anders moet je kopen en niet klagen je wil toch imker zijn.
Dan hoeveel klachten zijn er, een of twee jaar geleden zakte de Duitse was uit de kasten maar na de klachten komen er weer goede jaren.
Het enige probleem voor mij is de import van was je weet niet wat er in zit, ook uit zuid Afrika waar ze met takken de bijen uit roken
en deze bij na zwart ziet noemen ze bio was, maar ik wil deze niet voor niets en ook de honing met roet gevuld is niet om te eten.
Laatst gewijzigd door m.kolsters. op zo 09 okt 2016, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Tinus Kolsters
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door FrancA »

m.kolsters. schreef:
FrancA schreef:Met eigen was loop je misschien nog het minste risico?
Misschien behoort - zoals eerder vermeld - een (betaalbare?) kunstraatpers binnenkort tot de standaard bijenhouders uitrusting?
Toch ben ik het met al deze uitspraken niet eens, en pas op met dit kunstraatpers, hier zitten ook slechte tussen.
En wat de was betreft zorg voor je zelf, en anders moet je kopen en niet klagen je wil toch imker zijn.
Je reactie begrijp ik niet goed omdat je enerzijds aangeeft dat eigen was het beste is en vervolgens zegt dat dat niet zo is en dan juist weer wel?
Waarom zou je niet mogen klagen over een slechte kwaliteit bijenwas als die klacht terecht is?
Mag je dan geen bijenhouder zijn èn tegelijkertijd een goede kwaliteit bijenwas bij toeleveranciers verwachten?
Hoe maak je dan kunstraat zonder een kunstraatpers?
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. »

Als je geen problemen wil dan doe je alles zelf, je eigen was is zo goed als je zelf in je bijen werkt.
Gebruik je slechte middelen tegen varoa dan is dat aan je zelf en bepaal je zelf of je was goed is.
En de was die je koopt is ook wel goed maar wat kan er mis gaan in een bedrijf waar gewerkt wordt.
En als alle imker de oude was in de vuilbak gooien komt er geen bijen was in de handel, en was is het duurste product.
Tinus Kolsters
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

37 pagina's vonden sommige imkers al veel, nu zijn er al 42 en ik vermoed dat er nog wel 20 bijkomen.

Een paar updates:
- FOD heeft inmiddels gegevens vrijgegeven (zie website NBV): en in de was zitten er (veel te) hoge concentratie van stearinezuur in. Dit zou heel goed kunnen dat deze stof een van de oorzaken is.
- De piste van lossingszeep wordt nu nog onderzocht.
- NVB gaat zich hard maken voor een compensatieregeling en dat is alleen maar goed!!

Alles wijst erop dat er dus geknoeid is met de was en het dit zou niet mogen!!!

vr. gr.
JP
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Hans van der Post. »

m.kolsters. schreef:Als je geen problemen wil dan doe je alles zelf, je eigen was is zo goed als je zelf in je bijen werkt.
Gebruik je slechte middelen tegen varoa dan is dat aan je zelf en bepaal je zelf of je was goed is.
En de was die je koopt is ook wel goed maar wat kan er mis gaan in een bedrijf waar gewerkt wordt.
En als alle imker de oude was in de vuilbak gooien komt er geen bijen was in de handel, en was is het duurste product.
Tinus je verwijt imkers hun kunstraat te kopen en daardoor in de problemen zijn gekomen. Immers schrijf je: "Als je geen problemen wilt dan doe je alles zelf." Ik koop sinds 1962 kunstraat en nog niet eerder problemen gehad. Als je een artikel koopt verwacht je dat dit goed is. Is dit niet zo dan is het normaal dat er "verhaal" wordt gehaald bij de verkoper/importeur!
!Hans.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. »

Hans en denk je dat er nu wel fouten zijn gemaakt, alles kan en als het zo is dan komt het ook boven water.
Maar wat ik wil zeggen is dat je nooit moet spreken voor je bewijs hebt, en dit geld zeker niet voor jou jij bent de laatste die dit roept.
Voor mij is het toch heel apart dat dit gebeurd is maar ik zeg nooit nooit.
Ik wacht wel af en als het zo is kan ik het lezen, maar vind het wel erg jammer.
Tinus Kolsters
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS »

Tinus, je spreekt wel voortdurend over zelf wasplaten maken en zelf was reinigen. Je wekt niet de indruk dat je vertrouwen in de gekochte kunstraat hebt, ook zonder bewijs de ene kant uit of de andere kant uit. MVg Erik.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. »

Erik ik ben voor zelf was winning en was wafels maken en dat doe ik al 20 jaar.
Voor mij en voor de leden hier in de omgeving, maar ik heb ook was gekocht voor verkoop.
Omdat het gieten een zwaar werk is en voor 100 kasten is dat 1000 platen per jaar voor mij zelf.
Dan sta je veel uren te gieten, maar de geur was voor mij dat ik zelf ging gieten.
Maar ik heb altijd vertrouwen gehad in deze zaak.
Tinus Kolsters
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Ria van den Berg en 45 gasten