Kunststof Simplexkast in beeld

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Ed Pieterse » ma 12 nov 2007, 20:23

Hallo Piet,
Eigenlijk was ik niet meer van plan om te reageren, maar omdat jij het vraagt het volgende:
Bij de Postma kast liggen de oortjes koud op de ondergrond en worden steeds vast gekit. Als je ramen van plaats verandert, wordt de propolislaag steeds dikker en wordt het vervelend.
Daarom wil ik 8 mm onder oortjes. Die bijenruimte is wel wat flexibeler dan 8 mm, het is 6 tot 10 mm. Maar 8 mm is een zekere maat. Er loopt ook geen vocht in de kast van buitenaf, dat heb ik de afgelopen jaren gemerkt, dat is geen verschil met de Postma kast, waar ook geen vocht inloopt. Het houten inlegbalkje moet van red ceder of 'plato'

Babelut
Berichten:11
Lid geworden op:vr 15 jun 2007, 14:48
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Babelut » ma 12 nov 2007, 22:30

!Piet, als een wetenschappelijke studie duidelijk maakt aan welke minimale voorwaarden een kast moet voldoen opdat ze binnen zonder vocht zou zijn, en dat ook in de praktijk werd nagemeten, weet je toch meteen dat een andere kast die daar flagrant tegen zondigt niet zonder vocht zal zijn, daar moet je niet naar gissen dat is gewoon kennis. Ik geef je het voorbeeld van de miniplus die zelfs 3.5 cm dik is, wel waterdrempels heeft en dus geen extra koudebrug tot tegen de binnenzijde en geen jaap van een metaal tegen de koudebrug.
Ik krijg hier de indruk dat men het overlaat aan de kopers om dit te constateren.
Ik voel ook dat men hier een ander belang hecht aan vocht in de kasten dan in Nederland. Bij jullie vindt men het blijkbaar niet erg dat de bijen in de winter moeten werken om het vocht zelf weg te waaieren en ook blijkbaar niet dat die kastbodems volledig open blijven in de winter, waardoor de dure isomokast helemaal geen isolerende kast meer is. Bijen moeten in de winter hun energie niet nodeloos verspelen, hier wordt dat gezien als onderdeel van de strijd tegen bijensterfte.
Lut

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door willem » ma 12 nov 2007, 23:04

Babelut
Als ik het goed begrijp is de "Belgiese" kast bestemd voor Dadant-Blad ramen en heeft een gesloten bodem?
Groeten, Willem

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Jozef Maier » di 13 nov 2007, 00:26

Wetenschap is de theorie aan de praktijk toetsen, op zo'n wijze dat de bevindingen herhaald aangetoond kunnen worden. Het woord 'wetenschap'

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Dirk Blanken » di 13 nov 2007, 18:34

Jozef,
Ik betwijfel of er door een plastikje bovenop de mini's een koude brug onstaat.
Vanmiddag nog even gecontroleerd absoluut geen condens.
Maar ik heb ze wel stevig dicht gesjord met een sjorband waardoor het plastic goed plat zit, bovenop een 8 mm plankje waarop ik notities maak en het kastje beschermd tegen de sjorklem.
Ik heb nu 4 mini's staan var. van 4 tot 6 etages en ze komen altijd prachtig de winter uit.
Ik geef ze extra voer mee voor de mini's volgend jaar.
Toen ik vanmiddag keek zaten ze heel diep dus onder het voer.
Gelijkertijd heb ik wat reserve koninginnen.
Ik vind een discussie prachtig maar men moet afgaan op ervaringen, de praktijk.
Lut,koop eens zo'n kast en test hem uit en laat de bodem gerust het hele jaar open dan weten de bijen als het kutweer is en verspillen geen energie en zetten niet te vroeg en teveel broed aan.
Vertrouw niet teveel op mensen die een studie gevolgd hebben en zich ingenieur of bioloog mogen noemen en ga meer af op mensen die hun kennis uit de praktijk hebben vergaard,dat is veel betrouwbaarder!
Dat is mijn ervaring.
Een ingenieur die imker is en naast zijn drukke baan twee of drie volkjes heeft heeft heel wat minder ervaring dan de mensen die geen studie gevolgd hebben en 10 tot 30 of meer volken houden.
Dirk





dertiende

Babelut
Berichten:11
Lid geworden op:vr 15 jun 2007, 14:48
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Babelut » di 13 nov 2007, 18:54

Dirk wat doe je met mensen zoals wij, mijn man is ook ingenieur en imker van vader op zoon. We hebben momenteel 41 volken staan, 9 miniplus volken inbegrepen.
Wij dekken onze miniplus kasten enkel in de zomer af met folie, eens ingewinterd gaat hij ervan af en zitten ze onder het deksel. En ik kan je verzekeren er ligt nu al water in !
Je ziet wat je krijgt als mensen zonder kennis over de grond van de zaak aan het ontwerpen slaan.
Mijn man raadt me aan hiermee te stoppen, hij noemt dit 'une discussion de sourds'.
Groeten.

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door agastache » di 13 nov 2007, 21:26

voor de niet francophonen onder u : " een discussie onder doven"
groeten meindert

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Piet Jager » di 13 nov 2007, 21:40

correctie: 'een discussie van doven'

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door maartenkleijne » di 13 nov 2007, 22:11

wat betreft de meest letterlijke vertaling heeft Piet gelijk en wat betreft dezelfde uitdrukking in het Nederlandsche taalgebied heeft Meindert gelijk, maar dit forum gaat niet over taalkunde.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Jozef Maier » di 13 nov 2007, 22:57

Tjonge, tjonge'¦

De Segeberger deugt niet, De Franken Beute ook niet, Ed zijn Nederlandse simplex ook niet. Nu ook de miniplus ook al niet meer'¦
Hebben de criticasters al een in houten kasten gekeken, denk ik dan, hoe vochtig en beschimmeld randramen eruit komen? Die houten kasten zullen dan ook niet deugen maak ik de bedenking. En wat een domoren dat wij imkers dit allemaal niet willen zien en steeds blijven ontkennen?

Maar zo zwart wit is het natuurlijk allemaal niet. Er zit ook heel veel grijs in. Alleen zijn er mensen die dat grijs of niet zien, of zich niet grijs kunnen uitdrukken.

Dan is er ook het probleem van de perceptie. Wat voor de ene nat is, is voor de ander vochtig en voor een derde bijna droog en voor een vierde duf voor een vijfde bedompt voor nog een ander dompig en voor een laatste muf. En het gaat steeds over de zelfde waarneming. Daarbij spelen we het dan ook nog klaar om op de ene of andere reden het 'wetenschappelijke'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten