plannen voor 2016

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:
Re: plannen voor 2016

Bericht door Philipa » za 17 okt 2015, 17:28

Tja JackC,

Liever zou ik zonder handschoenen werken, maar zodra ik iets over mijn hand voel kruipen roept dat bij mij een nogal spastische wapperbeweging op, die ik vooralsnog niet onder controle heb, met alle ontust en steken als resultaat. Ik heb wel het hele jaar met de korte broek aan de kasten gewerkt, waarschijnlijk een vreemd plaatje...
En inderdaad ben ik (helaas) pas dit jaar begonnen, dus heb ik nog een hele weg te gaan!

Ik zie trouwens dat u in ons mooie zuid limburg actief bent, bij deze groeten vanuit noord limburg!

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » zo 18 okt 2015, 10:30

Nou Philipa, zelf ben ik nu ruim 2 jaar aan het bijenhouden, maar ik bescherm mijzelf nu grondiger dan in het begin.
Toen had ik ook best nare lichamelijke reacties op bijensteken wat gelukkig nu niet meer zo is.
Als een bij mij nu steekt, wat af en toe voorkomt, voel ik enkel nog wat licht branden en op de plek waar gestoken is voel en zie er al binnen een uur niets meer van.
Mijn lichaam reageert regelmatig nog automatisch met snelle bewegingen op (schijn-) aanvallende bij-bewegingen, dus dat moet eerst niet meer zo zijn wil ik de handschoenen en kap kunnen laten liggen.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Primus » zo 18 okt 2015, 11:15

Ik vraag me af of het allemaal wel zo verstandig is om zonder kap te werken, handschoenen die kun je wel degelijk missen, maar een kap. Heb al tientallen jaren bijen en reageer nauwelijks nog op steken, helaas blijft het pijn doen als ze in je gezicht en vooral rond je neus en oren steken. Ik raad niemand aan om zonder kap in grote productievolken te werken, in kleine volkjes is dat meestal geen probleem.
Het fabeltje dat je geen reuma krijgt als je veel gestoken wordt is helaas niet waar, en dit uit eigen ondervinding.
Dus ik zou zeggen hang de held niet uit en bescherm je, het is tenslotte gif dat ingespoten wordt en dat kan nooit gezond zijn, je wordt er alleen immuun tegen.

MVG CP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » zo 18 okt 2015, 11:51

Voor 2016 heb ik geen plannen om zonder kap te gaan bijenhouden ;)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » zo 18 okt 2015, 11:58

Primus schreef:Dus ik zou zeggen hang de held niet uit en bescherm je, het is tenslotte gif dat ingespoten wordt en dat kan nooit gezond zijn, je wordt er alleen immuun tegen.

MVG CP
Bijengif wordt wel ingezet als middel tegen een aantal auto-imuunziekten, rheuma en lyme als je die al hebt en heeft dan - niet bij iedereen overigens - een pijnverlichtend of genezend resulaat.
Of bijengif ook preventief tegen ziekteverwekkers/aandoeningen werkt?
Bijengif prikkelt in ieder geval het imuunsysteem waardoor het wellicht alerter op ziekteverwekkers zou kunnen reageren.

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Philipa » zo 18 okt 2015, 12:42

Het nadeel voor mij is altijd het zoeken naar eitjes, ik zie dat niet met de kap op! Dus altijd tijdens de controle de kap af, eitjes zoeken en daarna de kap rap weer op. Geen idee waarom ik dat niet zie met kap :roll:
Voor komend jaar maar eens een vergrootglas proberen? Of wellicht een andere kap kopen met een ander gaas?

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Samuel Murray » zo 18 okt 2015, 12:49

Philipa schreef:Het nadeel voor mij is altijd het zoeken naar eitjes, ik zie dat niet met de kap op!
Ik heb geen moeite om eitjes te zien met kap op. Het ligt mischien aan de gaas. Ik heb wel heelwat licht nodig (vooral ook een probleem als de kast in een stal staat), en denk dat ik komende jaar een sterke maar kleine zaklantaarn meenemen naar de bijen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » zo 18 okt 2015, 13:10

Samuel Murray schreef:
Philipa schreef:Het nadeel voor mij is altijd het zoeken naar eitjes, ik zie dat niet met de kap op!
Ik heb geen moeite om eitjes te zien met kap op. Het ligt mischien aan de gaas. Ik heb wel heelwat licht nodig (vooral ook een probleem als de kast in een stal staat), en denk dat ik komende jaar een sterke maar kleine zaklantaarn meenemen naar de bijen.
Ligt eerder aan de ogen.
Ik zie het ook niet, tenzij met bril en veel helder licht.
Foto's maken en die later uitvergroten op de PC werkt ook goed en een vergrootglas en zaklantaarn natuurlijk ook :)

Misschien een vergrootglas met ingebouwd lampje:
https://www.google.nl/search?q=vergroot ... 14&bih=868

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Philipa » zo 18 okt 2015, 13:31

Soms is het frustrerend, zeker in het begin toen ik bijna in paniek raakte als ik geen eitjes zag, en thuis op de iphone zag ik ineens allemaal eitjes!
Laatst was bij de Lidl een vergrootglas met lampje in een aanbieding, komend jaar maar eens testen of ik het dan wel zie!

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » zo 18 okt 2015, 13:38

Ja, ga ik volgend jaar dan ook maar eens aanschaffen.
Goed plan! :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten