top bar hive

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: top bar hive

Bericht door Kroese » wo 17 feb 2010, 12:16

Bart de Coo schreef:
Johan,

Wat is jouw ervaring met rommel op de bodem? Is het nodig om de bodem 'verwijderbaar' te maken, met het oog op allerlei afval?

Bart
Dat zou ik zeker doen, dat gaatjesplaat dat je er onder geschroefd hebt, gaat erg snel verstoppen. Ik zou varoagaas in een raam maken. Dit raam kun je er onder maken met een paar draaibare haken, of met schanieren.

Het volk maakt in het voorjaar alleen rond het vlieggat schoon bij zo'n lang gerekte bodem. De rest van het afval wordt vochtig en gaat vies schimmelen.

Hennie...

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door LWPisa » ma 08 mar 2010, 10:41

TLK in bedrijf ergens in het UK.

http://www.youtube.com/watch?v=lMAXsjouX00

L

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door pieter1 » ma 08 aug 2011, 21:49

Hoe is het experiment met deze kasten nu verlopen?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » di 09 aug 2011, 00:24

Pieter,

Het experiment verloopt uitstekend. Dat wil zeggen dat de bijen in deze kasten goed gedijen, maar dat ik tegen een heleboel problemen aan loop.

Ik heb twee volken overwinterd. Geen van beide moeren heb ik kunnen behouden. Door het mooie voorjaar zwermde het allemaal veel te snel. Verder denk ik dat door de horizontale vorm het volk eerder doppen aanzet, maar we zullen zien of dat in de toekomst een probleem blijft.

Honing halen is me niet gelukt. De bijen haalden natuurlijk wel, maar alle honing ging boven het broed zitten. Of anders gezegd, het broednest verdeelde zich over alle raten. Ik wist dus even niet zo gauw hoe ik die honing eruit moest krijgen. Zodra de nesten broedloos waren, in afwachting van de bruidsvlucht, lukte het nog steeds niet, omdat er naar mijn smaak veel te veel onverzegelde honing was. Na het voorjaar, toen de jonge moeren aan de leg waren, vraten de bijen al hun honing op. Maar goed, met de bijen gaat het prima zullen we maar zeggen.

De varroabestrijding heb ik beperkt tot darrenbroed snijden en oxaalzuur nevelen in de broedloze periode. Op dit moment ben ik niet aan het bestrijden - ik negeer dus de adviezen van Wageningen. Ik doe dat tegen beter weten in, omdat iedere raat in deze kast vroeg of laat een keer leeggeslingerd kan worden. Ik ben dus bang voor verontreinigde honing. Als je de varroabestrijding beperkt tot de toepassing van oxaalzuur in de beide broedloze perioden, en het wegsnijden van darrenraat, hoop ik fatsoenlijke honing te kunnen oogsten en de mijten de baas te blijven. Ik neem dus een risico. Ik weet het. Er valt overigens nog meer over dit probleem te vertellen, maar dat voert nu even te ver.

Ik overweeg dus een bedrijfsmethode met koninginnenroosters, of iets wat daarop lijkt. Ik kwam een leuk idee tegen in het oeroude handboek van J.Dirks. Het integrale boek staat op projectgutenberg.org. Het boek werd gepubliceerd in 1861. Dirks adviseert het gebruik van scheidingswanden waarin gaten zijn aangebracht, die op hun beurt afsluitbaar zijn met 'wervels'. Als je nu zo'n wervel een beetje opendraait, zodat er alleen maar een werkster door het gat kan kruipen, dan heb je een primitieve vorm van een koninginnenrooster. Sla Dirks er maar op na. In zijn tijd werkte het, dus waarom nu niet?

Enfin, in de loop van het seizoen heb ik mijn derde en laatste kast bevolkt. Verder heb ik nog eens twee zwermen gehuisvest in de kasten. Ik heb dus nu drie kasten met vijf volken. Dat moeten er in april drie zijn. Ik weet nog niet of ik binnenkort of in het voorjaar ga verenigen. Verenigen gaat overigens vrij gemakkelijk, heb ik al gemerkt en ondervonden.

In het oktobernummer van Bijenhouden wilde ik de rubriek Imkerservaringen vullen met een artikeltje over mijn ervaringen met deze kasten. Daarvoor moet ik foto's gaan maken. Misschien dat ik weer een leuke fotosessie kan maken, zodat dat weer een stripverhaal oplevert voor het forum. Ik merk dat er veek belangstelling is voor deze kasten.

Eén ding is zeker: imkeren met deze kasten is prachtig en zeer bevredigend. Echt mooi werk. Ik hoop dat ik in de toekomst een goede bedrijfsmethode vind en een antwoord krijg op mijn vragen: hoe haal je er honing uit en hoe bestrijd je de mijten en hoe doe je dat zonder je honing te bederven?

Bijgepraat? Vragen? Roept u maar.


Groet,

Bart

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door pieter1 » di 09 aug 2011, 08:43

Bart de Coo schreef:Pieter,

Ik heb twee volken overwinterd. Geen van beide moeren heb ik kunnen behouden. Door het mooie voorjaar zwermde het allemaal veel te snel. Verder denk ik dat door de horizontale vorm het volk eerder doppen aanzet, maar we zullen zien of dat in de toekomst een probleem blijft.

Honing halen is me niet gelukt. De bijen haalden natuurlijk wel, maar alle honing ging boven het broed zitten. Of anders gezegd, het broednest verdeelde zich over alle raten. Ik wist dus even niet zo gauw hoe ik die honing eruit moest krijgen. Zodra de nesten broedloos waren, in afwachting van de bruidsvlucht, lukte het nog steeds niet, omdat er naar mijn smaak veel te veel onverzegelde honing was. Na het voorjaar, toen de jonge moeren aan de leg waren, vraten de bijen al hun honing op. Maar goed, met de bijen gaat het prima zullen we maar zeggen.


Bart
Hallo Bart,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Jammer dat bepaalde aspecten niet helemaal liepen zoals we graag willen, maar dit blijft natuurlijk de uitdaging van het vak.

Het concept van een horizontale kast in warmbouw blijft me bezig houden, zelf wil ik ook iets gaan bouwen om hier mee te experimenteren. Ik ga alleen dan wel met ramen werken (maat weet ik nog niet). Wat jij omschrijft over het opslaan van de honing, is tegenstrijdig met andere imkerservaringen die ik heb gelezen. Zou dit in jou geval kunnen komen door de raam- maat/vorm?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » di 09 aug 2011, 10:08

Ik werk in alle drie de kasten met koude bouw. Stel je kasten voor van een halve meter bij een meter. Ik heb de vlieggaten in de lange zijde zitten. Op die manier kan ik er dus twee volken in huisvesten: een aan de ene kant van de kast en een aan de andere kant. De kasten zijn verder nogal diep en hoog, zeker veertig centimeter. De meeste kasten die ik op internet heb bekeken zijn minder diep. Dat kan dus een rol spelen in het probleem dat ik boven schets: het broednest verdeelt zich over alle raten, waardoor de honing onbereikbaar wordt voor de slinger.

Als je met warme bouw gaat werken, dan moet dat probleem minder groot zijn. In theorie komt het broednest bij het vlieggat te zitten en de honing aan de achterkant. In theorie. Probeer dat vooral. Ik heb er geen ervaring mee.

Maar wat mij zo leuk leek, dat was om in deze kasten bijen te houden zonder dat je daarbij extra materiaal nodig hebt. 3 kasten is 3 hoofdvolken en in de zomer nog eens 3 kunstzwermen. Alle 6 de volken kun je gewoon in dezelfde 3 kasten aanhouden. Das scheelt je wel heel veel bende en opslag dus. Als je in warme bouw gaat werken, dan zul je de kunstzwerm in een nieuwe kast moeten huisvesten. Bovendien is het terug verenigen met het hoofdvolk dan uitgesloten.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door maartenkleijne » di 09 aug 2011, 12:32

Bart, ik heb wel eens gezien: warme bouw met een uitvlieg-opening aan de korte kanten aan weerszijde. De bijen bouwen dan vanaf de invlieg-opening steeds verder naar achteren, en de honing wordt naar achter opgeslagen.
gr,
m

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Schussboelie » di 09 aug 2011, 12:41

Dat was ik ook aan het denken.
En zo kan je ook perfect twee volken in één kast huisvesten, al zal er dan voor minstens één de vliegopening minder gunstig georiënteerd zijn...

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Eugeen » di 09 aug 2011, 23:05

maartenkleijne schreef:Bart, ik heb wel eens gezien: warme bouw met een uitvlieg-opening aan de korte kanten aan weerszijde. De bijen bouwen dan vanaf de invlieg-opening steeds verder naar achteren, en de honing wordt naar achter opgeslagen.
Is dit ook niet het systeem van de Golzkast? Hierin wordt zelfs gewerkt met een verticaal koninginnenrooster om broedkamer te scheiden van de honingkamer.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » wo 10 aug 2011, 00:20

Aan een verticaal koninginnenrooster zit ik ook te denken. Maar hoe ga je dat nou weer fabriceren? De eenvoudigste manier lijkt mij dus die manier van meneer Dirks naar wiens boek ik hierboven verwees. Zie projectgutenberg.org. Je hebt het zo gevonden, als je tijd en zin hebt.

Je boort dus gaten in de bouwschotten, als je het voor je ziet, en die sluit je af met een 'wervel': een ronddraaiend houtje dat dus twee gaten tegelijk kan afsluiten en openen. Dat lijkt mij het minste gedoe en de moeite van het proberen waard. Zo kun je aan weerszijden van het nest raten hangen die je laat vullen met honing. Ik zou dan kiezen voor raten met uitlopend werksterbroed.

Ik moest maar gauw weer eens foto's maken!

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten