Kunststof Simplexkast in beeld

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:
Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door willem » di 13 nov 2007, 23:04

Babelut schreef: Mijn man raadt me aan hiermee te stoppen, ...
Hallo Babelut
Wil je voordat je stopt misschien mijn vraag beantwoorden, pure nieuwschierigheid.
Wat het water in de mini-plus betrefd, de fabrikant/leverancier zegt dat je bij gebruik om in te winteren het kastje moet afdekken met een "Lueftungsplatte", plaatje gebitumeerd zachtboard[(in Nederland niet te krijgen)], twee latjes erop en dan de deksel. Zo zou je geen last van vocht hebben. ?(gezien de bodem constructie zet er een voorzichtig vaagteken bij.) De nieuwe bodem heeft geen voerbak maar is open en voorzien van gaas. Kan geen druppel vocht in blijven staan. Of die luchtings plaat dan nog nodig is weet ik nog niet.
Vast bedankt en groeten, Willem (Geen ingenieur, geen bioloog, wel meer dan twee bijen volken en ik heb er ook nog lol aan)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Dirk Blanken » di 13 nov 2007, 23:09

Lut,
Wat betreft de mini-plus heb ik houten verdiepte bodems gemaakt met een volgaasbodem zodat vocht goed kan afvloeien.
Verdiept omdat ik suikerdeeg wil kunnen voeren want als de kleine volkjes terugkomen van bijv. Ameland met op 5 soms 6 raampjes broed hebben ze geen spat voer meer is mijn ervaring.
Vandaar dat ik ze ook voer in ramen wil meegeven dmv extra veel wintervoer geven in mini-plus en in miniplus verzamelkasten.
De bakjes waarin het suikerdeeg komt staat op afstand van de zijden zodat er geen water in kan komen.
De officiele bodems met het voerbakje zijn ongeschikt omdat bijen hierin kunnen verdrinken door het water wat erin komt te staan.
Mijn bakjes hebben als toegang een klein stukje moerrooster zodat de koningin er geen toegang tot heeft.
Verder zal ik af en toe voorzichtig even kijken of er kondens gedurende de winter op het plastic komt nu bij mij nog niet, kurkdroog.
Ik denk dat dat te maken heeft met het goed afsluiten met een sjorriem.
Als het echt nodig is kan ik het plastic dan alsnog verwijderen.
Als er koude lucht lekt zal er waarschijnlijk wel kondens ontstaan.
Ik ga volledig af op mijn eigen ervaringen, wat ik zie, met als devies bij twijfel niet doen.
Ook op de segebergers zit nog plastic en nog geen kondens, en die zijn ook stevig gesjord.
Wel bij de Golzkasten maar die zijn niet goed af te sluiten.
Ik kan goed luisteren en bevindingen van andere imkers op hun waarde inschatten, dus de opmerking van je ingenieur is niet van toepassing.
Wat dit onderwerp betreft luister ik extra goed naar de mensen die imkeren met het materiaal waarover het gaat.
We moeten steeds bezig zijn om onze kasten te verbeteren maar de kul van een kast zonder kondens daar geloof ik niet in.
Een lege kast heeft geen last van kondens, zodra er een bijenvolk in huist is er kondens.
Daarvoor is de volledige open bodem de oplossing.
Ook in het voorjaar als de volken gaan broeden,gewoon open.
Waar je voor moet zorgen op je standen is dat de bijen goed de kast uit en in kunnen komen dus ev. windgaas neer zetten op winderige standen op ongeveer een meter afstand.
Verder moeten de standen licht zijn, bijen vliegen met zon bij 6 graden op een donkere plaats pas bij 10 a 12 graden.
Verder sluit ik me bij Jozef aan die beweerd dat de theorie van de wetenschap moet worden getoetst aan de praktijk.
Blijf lekker je mening zeggen op dit forum Lut,zolang je goed kunt slapen.
Dirk






dertiende

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Gerard van Gastel » wo 14 nov 2007, 08:36

De stemming stijgt, het peil daalt.....
(waarschijnlijk door het 'kutweer' zoals Dirk het noemt)

Ps: Hans, staat je filter wel aan?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Oude Essink » wo 14 nov 2007, 13:25

Dit forum staat neutrale ideeën- en ervaringsuitwisseling voor.
Volgens mij zijn de diverse kasten en probeersels daaromtrent meer dan voldoende belicht van alle kante.
Wordt het geen tijd dit onderwerp af te ronden en te sluiten![?]!
hennie oes

Afbeelding

A.Rodenburg
Berichten:61
Lid geworden op:ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door A.Rodenburg » wo 14 nov 2007, 21:02

[quote]Geplaatst door A.Rodenburg

Waarom een eindeloze discussie over een kunststof kast?
Ik meen dat wij een natuur-hobby hebben?
Wat is er mis met een goede houten kast? Ik hoor de bijen er
niet over klagen .

Met vr. groet
A.Rodenburg

J.L.Trip
Berichten:69
Lid geworden op:do 30 okt 2003, 10:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door J.L.Trip » do 15 nov 2007, 00:00

De specificaties van styropor zoals ze vervat zijn in de Din normen en vrijgegeven door BASF.

Men spreekt bij BASF over isolatie waarde bij 30 en 50 kg/m³.
Bijenkasten hebben 90 kg/m³.
Loopt de isolatie waarde niet verder terug?
Immers, de massa wordt groter bij hetzelfde volume, dus de luchtbelletjes worden kleiner.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Jozef Maier » do 15 nov 2007, 00:06

Beste Jan,


Als je de tabellen en de bijhorende grafieken bekijkt zie je inderdaad dat de maximum weergegeven persdruk 50 kg/m³ is. (fig 2 blz 3 )

Volgens de figuur is er een zeer lichte achteruitgang te zien wanneer de dichtheid groter wordt. Let echter wel op dit is een verslechtering van 0.005 w/mk. Dat zijn de cijfers. Maar cijfers moeten ook aan de praktijk worden getoest. In de praktijk is dit verschil zo klein dat het niet merkbaar is.

Bij een nog grotere dichtheid kan dit verder nog wat verschuiven. Je kan zelf de grafiek groter maken en de lijnen verder uitzetten en een verdere evolutie bij tekenen, zoals deze is weer gegeven. De verslechtering is nooit groter dan 0.01 w/mk.

Stel je voor dat je een ruimte zou hebben die verwarmt dient te worden. Dan zal je 0.01 w/mk verschil niet merken, tenzij je zeer nauwkeurige meetapparatuur in je bezit hebt.

Styropor bestaat uit 'bolletjes'

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Dirk Blanken » do 15 nov 2007, 20:06

Wat is er er mis met een goede houten kast? Ik hoor de bijen er
niet over klagen.
A.Rodenburg

Er is niets mis met een goede houten kast voor iemand die geen rugpatient is en maar een paar kasten heeft en niet reist.

Natuurlijk is de kunststofkast "ontwikkeld" voor het isolerende effect maar dat is niet echt nodig voor de bijenvolken.

Voor mij is het een uitkomst om met deze lichtere kasten te kunnen werken.
Iemand met een gezonde rug kan zich dit niet voorstellen.
Het is zeer jammer dat mensen als Ed Pieterse niet eerder de Segeberger kunststofkast volledig aanpasten aan het ned.simplex/spaarkastraam zodat een snelle behandeling van de volken mogelijk is(minder lang vooroverstaan dat heet ergonomie een wetenschap die nog steeds in imkerswereld sterk onderbelicht wordt).

IK wil nog lang blijven imkeren en daar helpen behalve m'n Golzkasten de segebergers aan mee.
Dirk
dertiende

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Jozef Maier » vr 16 nov 2007, 01:02

Zo denk ik er ook over Dirk,

Zoals ik al dikwijls vermelde, onze bijen zitten en zaten op dadant. (ik heb nog steeds volken op deze kasten) Door een ernstige ziekte, wat jaren terug, kon ik geen kasten maar tillen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. De Segenerger was er een.

Met houten kasten is zeker niets mis, zoals ik reeds tot in den treure aangaf.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Piet Jager » vr 16 nov 2007, 15:00

Afbeelding

Doorsnede van een detail van de VSK = Verbeterde Simplex
Kunststofkast, zoals het eventueel zou moeten/kunnen
(getekend door Noud van Wageningen).

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten