Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:
Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » ma 30 dec 2013, 14:15

Vandaag de Kieler met oxaalzuur verneveld,het bovenste bakje moest ik er afhalen want de bijen zaten onder in het kastje.
Er zit nog ruim voldoende voer in en de volk sterkte was ongeveer 8 mini raampjes de bijen waren wel prikkelbaar logisch bij 4 graden.
Nog 2 a 3 maanden wachten en het bijen seizoen kan weer beginnen.

Groet,Roel

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » za 22 feb 2014, 20:19

Vandaag kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen ook al omdat het weer goed was heb ik de kieler van binnen bekeken.
In het broedkamertje zaten nog 2 raampjes met bijen dat viel mij een beetje tegen, ook heb ik 2 hoogsels vol met voer er afgehaald.
Alle volken vlogen vandaag behalve de kieler, zodoende moest ik toch kijken of er nog leven in zat.

Vr.groet, Roel

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » vr 14 mar 2014, 11:19

Hier een vervolg van het Kieler kastje.
Afgelopen woensdag heb ik het kastje schoon gemaakt onderin op het roosterlagen veel dode bijen en was deeltjes,
waarschijnlijk kunnen de bijen dit moeilijk naar buiten slepen.
De koningin is vrij klein dit zegt niet alles over haar eigenschappen maar het volkje had geen brias en dat valt wat tegen. Ook vraag ik me af of het overwinteren
in zo'n klein kastje wel verstandig was, volgens mij gaat het veel beter in een zesramer met meer bijen en dan in het voorjaar verenigen.
Ik denk ook dat de Kieler enkel ontwikkeld is voor de koninginne kweek en ga het kastje daarvoor gebruiken wat mij uitstekend bevalt.
Voor de volgende over wintering gaan de reserve volkjes in een zesramer dit deed ik eerder met de Aalster methode wat mij goed beviel.

Groet, Roel

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Ewout » vr 14 mar 2014, 11:52

roelof1945 schreef:Afgelopen woensdag heb ik het kastje schoon gemaakt onderin op het roosterlagen veel dode bijen en was deeltjes,
waarschijnlijk kunnen de bijen dit moeilijk naar buiten slepen.
Misschien dat dit nog verder bemoeilijkt werd doordat er weinig ruimte was tussen de onderlatten van jouw raampjes en de bodem?
roelof1945 schreef:Ook vraag ik me af of het overwinteren in zo'n klein kastje wel verstandig was, volgens mij gaat het veel beter in een zesramer met meer bijen.
Zouden ze het niet net zo goed of beter doen in de Kieler als je er evenveel bijen als een zesramer in stopt? De vorm van de kast past dan immers beter bij de grootte van de tros en ze houden lang voer 'boven het hoofd', in plaats van dat ze zich meer naar achteren moeten verplaatsen.

Qua raatoppervlak:
  • 1 Kieler kastje met 6 toplatten: ca. 130*6 = 780cm2 => 4 rompjes = 3120cm2
  • 6-ramer simplex: 673*6 = 4038cm2
  • Ter vergelijking, 1 Mini-Plus met 6 raampjes: 275*6 = 1650cm2 => 3 rompjes = 4950cm2
Wanneer je raampjes gebruikt in de kieler is er natuurlijk wel een stuk minder raatoppervlak...

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » vr 14 mar 2014, 13:23

Ewout bedankt voor de berekening van raat opp.
Zo had ik het nog niet bekeken en ging alleen op mijn gevoel af.
Nu is het wel zo dat ik raampjes gebruik in de kieler dus het raat opp.is minder dan zou een mini plus een goed alternatief zijn of een combi kast.
Mijn voorkeur gaat uit naar broedramen om te overwinteren zo is een zesramer voor mij het meest geschikt.
In de zesramer komt een schutzwerm (Henny Kroes) daar gaan dus meer bijen in dan in de kieler, en er kan eventueel nog een honingkamer op
gezet worden bij veel broed aanzet.
De jonge jonge koninginnen uit de kieler worden geselecteerd en in gevoerd in de zesramer zodat ik het volgend jaar voldoende reserve heb.
Wat nog de moeite waard is een combi kast te proberen maar dan enkel voor de kweek vanwege de raammaat niet om te overwinteren.

Groet, Roel

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FerryB » vr 14 mar 2014, 13:36

Dit jaar heb ik als proef 1 combikast van de week de zesramer erin gedaan en ze zijn al driftig aan het bouwen.
Dus ben benieuwd hoe dat uitpakt het zijn wel erg grote ramen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » vr 14 mar 2014, 14:03

roelof1945 schreef:Wat nog de moeite waard is een combi kast te proberen maar dan enkel voor de kweek vanwege de raammaat niet om te overwinteren.
Ferry en andere lezers met de boven staande zin bedoelde ik de BiVo Box met Nederlandse simplex Klapraam.

Groet Roel

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » vr 14 mar 2014, 14:12

FerryB schreef:Dit jaar heb ik als proef 1 combikast van de week de zesramer erin gedaan en ze zijn al driftig aan het bouwen.
Ben benieuwd Ferry wat het resultaat wordt, ik wacht nog een jaartje.

Groet Roel

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FerryB » vr 14 mar 2014, 17:27

maar ik vind die Bivo box en die klapramen zo duur.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » vr 14 mar 2014, 18:54

FerryB schreef:maar ik vind die Bivo box en die klapramen zo duur.
Het is niet goedkoop maar ik zie toch voordelen.
Voor de beginnende imker die wil beginnen met een ras koningin kan jij als koninginne kweker tegen een redelijk prijs een volkje aanbieden wat voor de startende
imker een goed begin zal zijn.
Volgens mij heb je de BiVo Box snel terug verdient.
Door de zacht aardige bijen die jij hebt zal de nieuwbakken imker er veel plezier aan beleven.

Groet, Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten