plannen voor 2016

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:
Re: plannen voor 2016

Bericht door pflipp » ma 07 dec 2015, 18:41

FrancA schreef: Bijengif wordt wel ingezet als middel tegen een aantal auto-imuunziekten, rheuma en lyme als je die al hebt en heeft dan - niet bij iedereen overigens - een pijnverlichtend of genezend resulaat.
Oh the irony. Resultaat van 1 jaar imkeren: 0 bijensteken, 2 tekenbeten.

Anyway, goed onderwerp, al vond ik hem wat laat :D

Ikzelf had bij de basiscursus gemerkt dat de bijtjes erg humeurig werden wanneer (door leerlingen) een inspectie op 2 bakken werd uitgevoerd, dus erg lopen nadenken over formaten als Einraumbeute, combiraam, etc. Maar ik denk dat het daar tenminste een jaartje te vroeg voor is, en dat ik volgend jaar nog veel baat zal hebben bij de eenvoud van uitwisselen en manipuleren van de simplexraampjes waarop mijn volkje nu overwintert.

Een praktischer klusje leek mij vooralsnog het maken van opzetrandjes. Elke keer dat ik iets op de raten of voeropening wilde leggen (zoals voer of thymovar) sloot de dekplank of het deksel weer niet. Dergelijke randjes lijken mij trouwens ook handig met een paar vlieggaatjes erin, bijvoorbeeld bij het opdelen van een kastdeel in 2 of 3 afleggerruimtes. Of met 1 vliegspleet icm een reisraam (die ik toevallig heb) voor bepaalde methoden van afleggen en verenigen waar ik vooralsnog de ballen verstand van heb :D

Tsja, ook in de voorbereidingen naar volgend jaar is het voor de nieuwe imker allemaal nog een beetje gokken. Maar wie weet schrijf ik ooit nog eens een boek over 'mijn imkermethode': het nieuwe imkeren met opzetrandjes... ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten