een vierkant raampje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:
een vierkant raampje

Bericht door dree » zo 08 nov 2009, 22:37

Volgend voorjaar begin ik met een eerste volkje en nu sta ik voor de keuze welke kast ik ga gebruiken. Een broedraam is 19.8 cm, maar volgens Schotman heeft een tros een middellijn van 25 tot 35 cm. Voor de bijen zal een hoog raampje wel prettiger zijn dan een dubbele broedkamer. Over kasten met hoge (liefst vierkante)raampjes kan ik weinig informatie vinden. Zelf bouwen dan maar: Ik ben uitgegaan van een vierkant waar de tros in moet kunnen passen. Een ander uitgangspunt is dat de raampjes 35 mm hart op hart staan. Ik kom zo op drie mogelijkheden: een 8 raams kast met ramen (binnenmaat) van 28x28 cm. Het raatoppervlak is vrijwel hetzelfde als die van een simplex broedkamer: 12500 cm2. Negen ramen van 31,5 cm vormen ook een vierkant met een raatoppervlak van circa 18000 cm2. Tenslotte vormen 10 raampjes van 35 cm een vierkant met een raatoppervlak van 24500 cm2, te vergelijken met een Buckfast broedkamer. Ben ik nog te volgen?

Ik hoor graag meningen hierover. Bestaat er wel een ideale maat? Ik ben van plan met zwermen te werken, dus grote volken zullen het niet worden. Het grootste nadeel dat ik zelf zie met deze ramen is de onmogelijkheid om te wisselen van kast.

groet,

Dree

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door Hans van der Post. » zo 08 nov 2009, 23:13

Leuk dat je volgend jaar je eerste bijenvolk krijgt? dit is een heel oud gebruik.

Vierkante ramen. In de eerste periode van mijn imkeren heb ik met twee broedbakken voor de broedruimte gewerkt.(eerste 20 jaar) Toen openbaarde zich bij mijn het licht. [:)]
Ik gebruik nu de laatste 28 jaar duhoka ramen - zijn niet te koop - passen in de hoogte van twee honingkamers.

Duhoka staat voor dubbele honing kamerramen. Het is een perfect raam. Er is maar een broedbak die je moet nakijken. Nadeel; je kunt niet zomaar met andere imkers ramen enof volkjes uitwisselen.
Er zijn ongeveer 10 imkers die deze raammaat gebruiken.

!Hans.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door dree » zo 08 nov 2009, 23:22

Dan komt een duhoka op een binnenmaat van 30x34 cm, klopt dat? met 10 raampjes zit je dan op 20000 cm2. Klinkt goed. Combi raampjes zijn zeker nog hoger?

Groet,

Dree

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 nov 2009, 08:59

Een simplex raam bk. hk.is breed, binnenmaat 34 cm en de hoogte binnenmaat 27 cm.
Kombiramen zijn 6 cm hoger is moeilijk te hanteren.
Als je tien of 11 broedramen in een kast hebt hangen krijg je best een groot volk.

Dadant kasten zijn nog groter die ramen zijn breder. Klik maar eens in bij de zoeken en tik "raam maat" in.

!Hans.

Duppie
Berichten:26
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 21:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:2
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door Duppie » ma 09 nov 2009, 13:44

Wellicht een denkfout, maar rond het broednest is ook nog stuifmeelkrans en honing nodig. Dan lijkt mij een binnenmaat van 28*28 wel klein


dree schreef:.... maar volgens Schotman heeft een tros een middellijn van 25 tot 35 cm.
(binnenmaat) van 28x28 cm. Het raatoppervlak is vrijwel hetzelfde als die van een simplex broedkamer: 12500 cm2.



Maarten Dubbeling

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door marc » ma 09 nov 2009, 14:08

Dree, ik zou geen nieuwe ramen meer gaan uitvinden. Als je graag de tros op 1 raam wilt laten overwinteren kan je de hiervoor genoemde grotere raammaten gebruiken.
Maar er is absoluut niets mis met kleinere ramen op elkaar. De tros beweegt de ganse winter in de kast en in de tros zelf bewegen de bijen nog eens onderling, dat is ook nodig voor de voedselvoorziening van het volk. Bij één groot raam knagen ze daarvoor openingen in de raten om erdoor te kunnen, bij gestapelde kleinere ramen maken ze handig gebruik van de horizontale tussenstraat.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door dree » ma 09 nov 2009, 14:47

Beste Duppie,

Je kunt gelijk hebben, maar dan zou een standaard broedkamer ook te weinig ruimte hebben voor stuifmeel en honing. Voor een klein volk zal dat misschien nog toereikend zijn, hoop ik. Voor mij is alles nog theorie uit de boeken. Wat leuk dat iedereen zo behulpzaam is.

groet,

Dree

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 nov 2009, 16:13

dree schreef:
Beste Duppie,
Je kunt gelijk hebben, maar dan zou een standaard broedkamer ook te weinig ruimte hebben voor stuifmeel en honing. Voor een klein volk zal dat misschien nog toereikend zijn, hoop ik. Voor mij is alles nog theorie uit de boeken. Wat leuk dat iedereen zo behulpzaam is. groet,
Dree

Lachen................ inderdaad theorie.:D

!Hans.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door Oude Essink » ma 09 nov 2009, 16:55

|Broedkamers met broednest en wintertros| en daarop |honingkamer met wintervoer|: als de ruimte tussen beide (te) groot is, vormt deze een obstakel voor de zich naar boven bewegende wintertros. De tros raakt los van het voer en verhongert![|)]

Afbeelding

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: een vierkant raampje

Bericht door dree » ma 09 nov 2009, 18:27

Dat begrijp ik, maar wat is het verband?

Groet,

Dree

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten