Kartonnen transportdoos

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Kartonnen transportdoos

Bericht door Bart de Coo »

Het is kerstvakantie en dan gaat de imker vlechten, lezen en knutselen, niet waar? Naar aanleiding van een onderwerp van een tijdje geleden over de verkoopprijs van bijenvolken en manieren om de prijs te drukken, schreef Piet Jager over kartonnen dozen van het beschuitmerk Bolletje, waarin volgens hem precies 6 spaarkastraampjes zouden passen. Ik heb een andere doos gepakt, maar ook in deze doos passen precies broedkameraampjes. Ik heb 6 inkepingen gemaakt, maar 8 had volgens mij net gepast:

Afbeelding

De doos is bedoeld als transportdoos voor bijenvolken van en naar bijenmarkten.

Ik heb een afstandreep van een zesramer met spijkertjes in het karton gedrukt en vervolgens met een gekarteld mesje de sneden gemaakt. Vervolgens met mijn duim de lippen naar binnen gedrukt. Ik vond het slim om de beide korte flappen naar binnen te vouwen. Die drukken een beetje tegen de ramen aan, waardoor ze misschien iets beter op hun plaats blijven zitten.

Nu moet ik nog iets verzinnen voor de frisse lucht. Misschien kun je gewoon in de bodem gaten slaan met een priem of een schroevendraaier. De lange flappen aan de bovenkant kun je dichtvouwen en dichttapen. Het bezwaar daartegen is dat je het volkje niet kunt bekijken op de bijenmarkt, dus een stuk vitrage lijkt mij handiger. Alleen, hoe bevestig je dat, bijendicht?

Het laatste probleem waar ik nog mee zit, dat is de knaaglust van de bijtjes. Als ze willen, dan knagen ze immers zo door zo'n doos heen. Zouden ze dat doen? Hoe zou je de bijen daarvan kunnen weerhouden?

Zou je in zo'n doos ook een nazwermpje anderhalve maand kunnen laten zitten? Ik vrees van niet. De doos heeft net een week in mijn schuur gestaan en door het klamme vocht krijg ik nu al de indruk dat hij wat slapper is geworden. Maar stel, je schept een nazwerm op 1 juni en je wilt hem zo'n zeven weken later in Veenendaal verkopen? Zou dat lukken? Of kun je hem beter zo lang in een echte kast hangen? Ik denk het wel, maar ik vraag het maar.


Groet,


Bart de Bouwer

(Kunnen wij het maken? Nou en of!)
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kartonnen transportdoos

Bericht door Bart de Coo »

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kartonnen transportdoos

Bericht door Piet Jager »

Bart,

Aan de voorkant snijd je een platte omgekeerde U-vormige opening als vlieggat en druk je het inwendige voorzichtig naar buiten als vliegplankje. Midden op de voorkant snijd je een rechthoek uit van 5 bij 4 cm en beplakt die aan de binnenkant met en stukje vitrage voor ventilatie. Een avond of 2 voor de markt zet je jouw zesraamkastje over in de kartonnendoos en alle vliegbijen gaan dus mooi mee. Het geheel kun je afdekken met doorzichtig plastic.

!Piet
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Kartonnen transportdoos

Bericht door AndreasH »

Binnenkant beplakken met zilverfolie? Of knagen ze daar ook doorheen??
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kartonnen transportdoos

Bericht door Hans van der Post. »

Mijn verhaal over een kartonnen bijenkast.
Bijen gaan pas knagen als ze krap komen te zitten.

Afbeelding
Kreeg een zwerm-melding op 14 juni wilde deze zwerm schoon in een kast en schoon op de (kunst)raat hebben.
Had nog tien nieuwe dadant ramen staan die schreeuwde om te worden gebruikt.
De enige dadant kast die ik had was bevolkt.

Nu had Hennie oude Essink een paar jaar geleden iets op het forum geschreven over kartonnenkasten.
Met duimstok gewapend in galop naar de grootgrutter.

Gevonden!! Er is plaats voor tien ramen - hartafstand 33 mm.
Op een stukje "pannenlat" 2½ bij 3 cm een afstandreep getimmerd.

Ik heb er acht ramen ingehangen raam 1 en 10 waren platen van roofmaet dit om de "kantramen" 2 en 8 mooi uitgebouwd te krijgen.

Het is gelukt het is een mooi krachtig wintervolk geworden. Eh.... de kast is nu wel van hout!


!Hans.

kartonnen k.teelt kastje:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=4924






Afbeelding
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Kartonnen transportdoos

Bericht door LWPisa »

Hans wat zien we?

Is dat 1 doos met geimproviseerde deksel?
1 doos die ook de deksel "levert"?
2 relatief platte dozen op elkaar geplakt?

L
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Kartonnen transportdoos

Bericht door martin b »

Hans, als geschikte kast inzending voor de wedstrijd had er beter HONING op kunnen staan in plaats van sinaasappelen. [;)] Dit ter zijde.

De meeste fruitdozen zijn strek en laag, in verband met het gewicht van het fruit, dat de verkoper tillen moet. Als je veel van deze dozen wilt hebben, kun je het beste terecht op de markt. Door de grote omzet hebben ze veel dozen over.

Een andere manier van raampjes ophangen is gewoon de ruimte er onder op te vullen met 3cm dik piepschuim. Van 1 pak uit de bouwmarkt, a 10 euro, snij je er wel honderd uit. Boor gatjes in de toplat en je kunt ze vast zetten, op goede afstand, door er een spijker door te duwen in het piepschuim. scheelt heel veel snijwerk, in karton.

Zo heb ik het ook gedaan bij de Albertkoningenkastjes, 3 raams en 6 raams spaarkastjes die zijn alleen geheel van schuim 5/3cm dik, en binnenkant beplakt met bouwfolie. De gehele serie is nog niet geheel klaar maar zal in deze dagen voorbeeld hier neer zetten. (Als het me lukt om een van mijn camera's van mijn dochters terug te krijgen [B)][;)])

martin
Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Kartonnen transportdoos

Bericht door Aro »

Beste Imkers,
Vooral met zulke rotzooi op de markt gaan staan!!Dan krijgen mensen
een goed beeld van het imkerzootje.
Aro
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kartonnen transportdoos

Bericht door Bart de Coo »

Ik zal hem speciaal voor jou beschilderen in vrolijke kleurtjes, Arie. Een heel gelukkig en voorspoedig 2010 gewenst aan jou en aan iedereen die meeleest. Ik ga de laatste forumkrant van 2009 maken.


Groet,


Bart
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kartonnen transportdoos

Bericht door Hans van der Post. »

Wel Lennart zal even het imkerzooitje beschrijven.
Zoals je zag was de onderste doos van sinasappelen. Deze was net niet hoog genoeg een tweede "rand" van de zelfde lengte en breedte de bodem uit de bovenste doos gesneden. Om de zaak droog te houden twee spaarkast daken en als "dekplank" een vel dik plastik.
De twee "bakken" met duck tape aan elkaar gezet. Bij deze gemaakte "kast" was voor achter en bodem meer veel meer ruimte onder 4 cm en voor en achter 6 cm.
Dit is niet erg zolang het bijenvolk zich niet krap voelt zitten. En bij mij was op dat moment de zomerdracht net begonnen. Het was een experiment wat voor mij was geslaagd.

Heb wel meer last van creatieve ideeën die ik beslist moet uitvoeren.
En toch, een nette kartonnen kast zou niet misstaan.
Na een jaar gebruik, weg met de kast! Ik spreek wel over de broedruimte.

Kijk maar naar de hommelvolkjes in kartonnen dozen bij kwekers in kassen.

!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten