Overstap van Simplex naar Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Apiarius
Berichten:6
Lid geworden op:zo 21 feb 2010, 18:20
Contacteer:
Overstap van Simplex naar Segeberger

Bericht door Apiarius » zo 21 feb 2010, 18:25

Collega-imkers,

Ik ben van plan om over te stappen van Simplex naar Segeberger. Ik weet dat er op Segeberger-aansluitende Simplex-kasten zijn, maar mijn voorkeur gaat uit naar de originele Segeberger-maatvoering.
Ik vraag me af hoe ik dat het beste kan aan kan vliegen: ik heb immers geen uitgebouwde Segeberger-ramen e.d. en mijn volken bevinden zich nu alle in Simplex-kasten.

Iemand tips/ideeën/ervaringen?

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Overstap van Simplex naar Segeberger

Bericht door macwlem » zo 21 feb 2010, 21:06

Bij Segeberger ga je met duits normaal imkeren. Het is wat behelpen, maar je kunt met en met overschakelen doordat de simplex ramen wel in de segeberger passen. Als je dus met en met een etage DN ramen erbij zet komt dat wel goed.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Overstap van Simplex naar Segeberger

Bericht door Dirk C » zo 21 feb 2010, 22:01

Makkelijkste is gewoon kunstzwermen maken.
Na de lentedracht maak je van de bijen welke je uit de honingzolders afslaat kunstzwermen. Deze broedloze bijen behandel je tegen varroa en je geeft ze dadelijk een jonge bevruchte koningin.
Constant aanprikkelijken en de waswafels zullen binnen de kortste keren mooi uitgebouwd zijn en uw kast gevuld met gezonde varroa-arme volken. Geen gedoe met overhangen.
Uw 'oude volken' tijdig en goed behandelen tegen varroa en die kan je voorjaar erop rustig verkopen, ben je ineens van je oud materiaal af.

groeten,
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten