Rust in de lattenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
zep
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 10:05
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): local mix
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door zep » wo 14 mar 2012, 12:58

Hoi CefasJa dat bijenpraten had ik vorig jaar ook een paar keer gedaan.
En nu begrijp ik dat jij, die TBH imker moet zijn.
Gaan we volgende keer maar eens over hebben dan, kijken hoe het vordert..
eerst de kast nog wat pimpen....

grtz, zeP (en dan staat die P voor Piet )
ENJOY THE BEAUTY !!!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » vr 16 mar 2012, 23:48

Afbeelding


Op de foto zie je het resultaat van mijn geklungel. De latten zijn voorzien van een zaagsnee. Daar prop ik een tweetal dunne reepjes waswafel in en het geheel leg ik in de hete oven om te smelten. Als dat gebeurd is, dan druk ik er een bredere reep waswafel in.

Maar ja, dat gaat wel eens mis. Soms lekt er was in de oven en soms wordt de lat te heet, waardoor de brede reep waswafel grotendeels wegsmelt. In het geval van de linker lat op de foto is het dus goed gegaan en in het geval van de rechter, eh, nou ja, niet zo goed dus. Niet dat het allemaal zo'n ramp is trouwens. Die rechterlat wordt heus wel mooi uitgebouwd.

Ik zoek nog naar een makkelijker manier om die zaagsnee te laten vollopen met gesmolten was.

En ja, bevolk een lattenkast alsjeblieft met een natuurzwerm. Dat lijkt me echt het makkelijkst. Die zwerm laat je gewoon raten bouwen. Denk het eerste seizoen niet aan honing, maar aan raten. je zult de raten zo nu en dan moeten rechtbuigen. Honing zien we volgend jaar wel weer. Zodra je over raten beschikt, kun je nog eens een kunstzwermpje huisvesten in zo'n kast. Zonder raten zou ik er geen voorstander van zijn. Vergeet niet de zwerm te behandelen met oxaalzuur. Als het volk eenmaal gesloten broed heeft, wordt het lastig behandelen in deze kast. Je bent nogal aangewezen op oxaalzuur.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Albert Stoter » za 17 mar 2012, 11:16

Bart de Coo schreef:Ik zoek nog naar een makkelijker manier om die zaagsnee te laten vollopen met gesmolten was.
Ik gebruik daarvoor simpelweg een oude lepel. Ik laat daarin de was smelten, gewoon boven de laagste stand van een pitje van het gasfornuis (die bij mij gelukkig zo is gebouwd dat je er de lepel even op kan leggen, zodat ik gedurende het smelten even een nieuw stukje kunstraat kan afsnijden).

Ik houd dan het net afgesneden stukje kunstraat rechtop in de zaagsnede en giet de was vanuit de lepel er bij in. Opletten dat je de was niet al te heet laat worden want dan smelt het kunstraat, en valt het om. Dit heb je echter zelf ook binnen de korte keren in de gaten.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door jossmits » za 17 mar 2012, 13:27

Ik zaag de latten voor mijn Warre-kasten in de lengte helemaal door. Vervolgens spijker ik die twee helften weer met twee of drie kleine spijkertjes aan elkaar met tussen die twee helften een stuk wastafel. Verder was insmelten is niet nodig. Dit functioneert prima. Wel voorzichtig met de vingers bij dat zagen! Als na een paar jaar de latten weer grondig schoongemaakt moeten worden kun je weer eenvoudig de twee helften van elkaar afhalen.
Voor de honingkamer op de Warre gebruik ik sinds vorig jaar weer gewoon raampjes.

Jos

Gebruikersavatar
zep
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 10:05
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): local mix
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door zep » vr 30 mar 2012, 22:49

Hoi,

Ik heb nu ook de optie gedaan door de latten met een driehoekig latje over de lengte te verdikken.
Deze heb ik ingepenseeld met was als beginnetje.
Zo zou er volgens andere bronnen meer oppervlak om raat aan te bouwen zijn....

word vervolg als dr n zwerm in valt :)
we zullen zien.....

voorlopig maar een plaatje van de gepimpte achterkant :)

Afbeelding

Afbeelding
ENJOY THE BEAUTY !!!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door maartenkleijne » vr 30 mar 2012, 22:50

Zo, dat is nog eens zepwerk!
gr,
m

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Ronnie76 » za 31 mar 2012, 11:22

Wauw ! Mooi TopHive Zep !!! Kun je daar niet commercieel mee gaan ? Is vast een markt voor, ik denk aan Yuppen die graag bijen willen houden :D
Steekt het bijenhouden mooi in een modern jasje :be3:

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door cefas » zo 08 apr 2012, 23:02

Prachtig Zep!

Gebruikersavatar
zep
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 10:05
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): local mix
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door zep » ma 16 apr 2012, 14:29

Ja, weer een lattenkast vraag...

Een voerbak plaatsen in de latten kast, ik dacht eraan om die bv aan een zijkant te plaatsen,
waar kan ik het best een ingang maken, aan de boven of benedenzijde van het verplaatsbare schot ?

Of zijn er al betere ideen uitgevoerd en goed bevonden ? gewoon op de latten met een plank onder de voerbak ?
ENJOY THE BEAUTY !!!

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door cefas » ma 16 apr 2012, 21:20

Volgens mij zet Bart de voerbak gewoon op de schuine wanden, als je begrijpt wat ik bedoel. Vooral niet tegen de kast stoten...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten