Rust in de lattenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » do 10 jun 2010, 22:24

Ik hou het niet meer. Ik moet even mijn enthousiasme kwijt door middel van een vraag.

Afgelopen winter heb ik drie lattenkasten gebouwd. Hier wat foto's van februari:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11600&whichpage=2

Twee daarvan worden inmiddels bevolkt door zwermen. Het gaat werkelijk fantastisch met de beide volkjes en imkeren met de lattenkast is tot dusverre echt een feest. Ik verbaas me er steeds meer over dat niet iedereen een paar van die dingen in zijn achtertuin heeft staan. Wat verschrikkelijk gaaf allemaal.

Het aardige is dat ik de moeren van de beide volken prima ken. 1 ervan heb ik in 2008 opgetrokken in een minikorfje en vervolgens een broedkamer laten uitbouwen. De bijen waren behandelbaar, maar dan wel met handschoenen graag. Ze hadden in elk geval een slechte raatzit. Het andere volk is een Carnica F1 van vorig jaar. Ook die waren van het voorjaar nou niet bepaald aardig voor me.

Maar nou komt het. De voorzwermen met deze moeren erin zitten dus in een lattenkast... en hun gedrag is werkelijk omgeslagen als een blad van een boom. Ze zijn zo super rustig en raatvast, ongelooflijk. Ze komen niet eens op het idee om op te vliegen en te steken, al zou je willen.

Ik vermoed dus heel erg dat de lattenkast een zeer kalmerende werking op de bijen heeft. Maar wat zou daar nou eens de verklaring voor kunnen zijn?


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Berend » do 10 jun 2010, 23:47

Ik denk dat de bijen het wel merken dat jij die lattenkast een feest vindt! [:o)]
Heb je ook wat foto's om te delen? Ik wil zelf ook zo graag een tbh, maar heb er nu niet echt ruimte voor...

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » vr 11 jun 2010, 08:50

Een fotoreeks komt eraan, Berend. Ik zal een dezer dagen eens aan het werk gaan.

Bart

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door zanna » vr 11 jun 2010, 12:17

Bart de Coo schreef:Een fotoreeks komt eraan, Berend. Ik zal een dezer dagen eens aan het werk gaan.

Bart

Zet er dan gelijk wat afmetingen bij, want ik zou er ook wel ééntje willen maken. :wink:

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door martin b » za 12 jun 2010, 21:37

Het klopt wat Bart schrijft, ze zijn inderdaad "lief"de bijen uit de thb.Hier de wat gekleurde kast, de ander is groen, na aanleiding van de wat eerdere opmerkingen op het forum, over de kastkleur. Daar moest ik aan denken toen ik de eerste groen aan verven was, deze verf was over gebleven van mijn dochters kamer. Vond dat ik ook best een beetje mag bijdragen aan een gekleurd NL.

Afbeelding.

Een zwerm uit de steeklustige lijn, die in de thb veranderd is in een rustig volk die goed te behandelen is. (foto is niet zo mooi, zal morgen een andere plaatsen.)

Afbeelding.

gewoon een raampje er uit gehaald, ze bouwen mooi, en ziet er goed uit.

Afbeelding.

Hier nog een foto van mijn glas kast, type wárre, doet het ook goed.
Normaal zitten er luikjes voor het glas, die je zo weg kunt halen, zo als te zien op de foto.

martin

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Albert Stoter » zo 13 jun 2010, 11:55

Mooie foto's Martin. Op die eerste foto kun je overigens ook zien dat er nog wel degelijk ook raat aan de schuine wanden wordt bevestigd (zelfs terwijl er in de kast nog ruimte genoeg is).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » zo 13 jun 2010, 23:11

In aansluiting op Martin even een klein stripverhaal over de eerste indrukken van de lattenkast.

Afbeelding

Zo. Dat zijn ze dan. Ik heb ze van de winter gemaakt. Er is nog een derde, maar die stel ik tentoon op ons forumtreffen in augustus. Bovendien kan ik bij die kast nog mooi wat verbeteringen aanbrengen. Ik wil bij nader inzien toch vier poten aan de kasten hebben en er moet nog een fatsoenlijk dak bovenop.

Afbeelding

Van rechts naar links. Rechts op de foto het gereedschap waar ik telkens naar grijp. Een gekarteld mes om raten te snijden, een krabber voor het verwijderen van propolis en braamraat en een ganzenvleugel voor het sluiten van de kast. O ja, een beetje rook is altijd handig natuurlijk, maar dat wisten we al. Er zijn trouwens ook lattenimkers die zich beperken tot de plantenspuit, heb ik begrepen.

In mijn hand hou ik een bouwschot dat tegen het nest aan geplaatst wordt. Dat ding is zo krom als een hoepel. Oei, die moet ik dus van ander hout gaan maken. De kast is gemaakt van een oude Ikea-kast - 'Ivar' geloof ik - maar voor zo'n bouwschot is dat dus 10X niks.

Afbeelding

Net als bij Martin zie je bij mij ook braamraat. De schuine wanden werken zeker niet perfect. Gelukkig bouwen de bijen de braamraat bijna altijd aan de bovenkant van de raat, vlak onder de lat. Dat probleem is heel klein en heel gemakkelijk op te lossen. Hiervoor gebruik je een gekarteld mes. Snij altijd van onder naar boven.

Afbeelding

Om nou te voorkomen dat de bijen op dezelfde plaats opnieuw braamraat bouwen, kun je de raat een beetje stomp snijden. Dan schijnt het probleem verholpen te zijn. Aan de binnenkant van de kast kun je de raatrestanten wegkrabben met een verfkrabber.

Afbeelding

Het sluiten van de kast is een geduldig klusje, omdat er geen bijen geplet mogen worden en omdat de latten strak en zonder kieren en naden teruggeplaatst moeten worden. Op deze foto zie je duidelijk wat losgetrokken propolisstukjes aan de rand van de latten zitten. Soms krijg je daardoor de latten niet mooi tegen elkaar en moet je de propolis wegkrabben, bijvoorbeeld met de verfkrabber.

Afbeelding

Om de kast mooi te sluiten, kun je natuurlijk wat rook gebruiken. De laatste bijtjes die tussen de latten zitten veeg ik weg door de tip van de ganzenvleugel tussen de latten door te halen.

Ik wilde nog een foto maken om te laten zien hoe schoon de gaatjesbodem blijft, maar mijn camera had geen stroom meer. Gelukkig kun je dat op de foto's van Martin mooi zien.

Afbeelding

Een ander lattenkastprobleem waar veel voor gewaarschuwd wordt, is het breken van raat als je de raat schuin houdt. Daar kun je goed iets tegen doen door niet te veel te voeren, daardoor krijg je slappe raten. Dit volk is nog helemaal niet gevoerd sinds ik de zwerm geschept heb. Dan kun je zelfs spierwitte, kakelverse raat gewoon schuin houden. Het probleem van brekende raat moet je dus niet overdrijven, denk.

Nog een opmerking voor Berend. Over maten zou ik mij niet zo druk maken. Doe maar wat. Mijn kasten zijn ongeveer een meter lang. De zijkanten zijn gemaakt van dezelfde planken als de lange zijden en die heb ik gewoon gehalveerd: ongeveer een halve meter dus. Ook de latten zijn dus zo lang. De afstand aan de onderkant van de lange zijden waar de planken het dichtst bij elkaar komen is aan de binnenkant 7,5 cm. De gaatjesbodem die ik gebruikt heb, kocht ik bij de Prax

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Albert Stoter » ma 14 jun 2010, 10:19

Prachtig en heel informatief verhaal Bart. Ook heel herkenbaar van die ene kwasi-lattenkast die ik in het begin van mijn bijencarrière had. (Ik ben eigenlijk gaandeweg steeds 'normaler' gaan imkeren, maar wel nog steeds alleen met zelfgemaakte kasten met een eigen raammaat. Eind dit jaar ga ik waarschijnlijk pas over op de simplexmaat.)

Dat probleem van die bijen bovenop de latten die na opening niet gemakkelijk meer de kast ingaan vond ik ook lastig. Ik heb toen wel eens nagedacht over ruimte tussen de toplatten (Uiteraard niet bij de oren die op de zijwanden van de kast rusten, maar wel in het midden) en daarbij een bijenruimte boven de toplatten via een verhoogd deksel.
Ik heb dat nooit uitgeprobeerd, en het gaat natuurlijk ook wel tegen de simpelheid van het tbh principe in. Bovendien gaat er waarschijnlijk ook meer warmte naar boven ontsnappen, en zullen de bijen weer minder rustig zijn als je de kast opent.

Zijn die toplatten samen met raat te zwaar om ze op de juiste plaats te laten zakken (in plaats van naar de juiste plaats te schuiven)?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » ma 14 jun 2010, 13:05

Zijn die toplatten samen met raat te zwaar om ze op de juiste plaats te laten zakken (in plaats van naar de juiste plaats te schuiven)?

Ik snap de vraag eerlijk gezegd niet helemaal. Waar ben je precies bang voor? Dat een zware raat afbreekt als je hem aan de lat uit de kast tilt? Nee, dat gaat prima; ik ben nergens bang voor.

Bart

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door joselito » ma 14 jun 2010, 18:46

Bart de Coo schreef:Ik snap de vraag eerlijk gezegd niet helemaal. Waar ben je precies bang voor? Dat een zware raat afbreekt als je hem aan de lat uit de kast tilt? Nee, dat gaat prima; ik ben nergens bang voor.

Ik wil het toch wel eens zien als de raten vol zitten met honing of voedsel. Zo een raam kan toch al snel 2 kg bevatten. Ik heb met kieler kastjes gewerkt en soms moest ik toch wel voorzichtig zijn als ik ze omdraaide en deze raampjes waren vele malen kleiner.
Het ziet er wel mooi en proper uit

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten