wintervoer

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

wintervoer

Bericht door Berend » di 29 jun 2010, 15:42

Beetje vroeg om over wintervoer te beginnen, maar toch...

Zelf heb ik nooit anders ingewinterd dan met (biet)kristal suiker.
Nu kreeg ik laatst de vraag of ik me wilde inschrijven voor de bestelling van Bee Fit voor komende winter.

Wat zijn de meningen over Bee Fit en (biet)suiker? Wat is 'beter' of 'slechter'?
Ik heb de ingrediënten van Bee Fit gezien, maar waar worden de suikers uit gewonnen?
Ik las dat Bee Fit in elk geval niet uit genetisch gemodificeerd grondstoffen wordt gewonnen (+ punt).

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door remolen » wo 30 jun 2010, 00:20

de bijen slijten minder omdat de suikers al geschikt zijn om op te slaan en niet om hoeven te worden geZet.

maar als je dan een verkeerde zending krijgt.. zoals vorig jaar slijten je bijen des te sneller.. :( .. dood.. dus.

Maar ik ga er van uit dat dezelfde fout niet nogmaaal wordt gemaakt.. en dan zijn invert suikers gewoonweg beter voor de bijen.

grroet rene

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door joselito » wo 30 jun 2010, 08:32

Het wintervoer wordt omgezet en opgeslagen door zomerbijen. Wat maakt het dan uit als ze het nog moeten inverteren. En met kristalsuiker kom je niet voor verrassingen. Bovendien is het het goedkoopst.
En de benamingen maken me ook achterdochtig. Als er al geen heilige bijgesleept wordt, de patroonheilige van de imkers, dan wordt ons het idee gegeven dat onze bijen fitter worden of getrimd worden door het voedsel. Maar nergens zijn de regels zo streng als bij voedsel voor menselijk gebruik. Daar kan men zich geen uitschuivers veroorloven.
Dus mijn keuze is snel gemaakt.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door Berend » wo 30 jun 2010, 10:32

Waar ik benieuwd naar ben is welk voer de 'natuurlijke' situatie van nectar naar honing het meest benaderd.

In nectar van bloemen zit glucose, fructose en sacharose in verschillende verhoudingen.
De sacharose wordt door de bij omgezet in fructose en glucose.

(biet)suiker bevat voornamelijk sacharose en invertstroop bevat dextrose, fructose, maltose.

Dat de bijen de sacharose moet verwerken lijkt me geen probleem. Het proces van verwerken via de maag lijkt me een 'natuurlijk' gang van zaken (inwerking van enzymen).

Wat doen die dextrose en maltose in de invertstroop? Dat komt toch in natuurlijke situatie niet voor?

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door vsterring » di 13 jul 2010, 14:43

Heeft iemand van jullie ervaring met het maken van voederdeeg? Ik ben van plan om een partij poedersuiker te kopen en zelf aan de slag te gaan... tips en trics?
vast bedankt
Vincent

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door Jeroenvt » di 13 jul 2010, 16:25

Kun je goedkoop poedersuiker kopen ofzo? Hier thuis gaat altijd gewone suiker door de staafmixer om poedersuiker voor de pannenkoeken te maken.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door LWPisa » di 13 jul 2010, 19:10

De commerciele degen bestaan uit gemalen sacharose met glucose/fructose stroop erbij, dat laatste houdt het smeuig. Volgens mij stoppen ze er ook (sporen, das genoeg) invertase in, waardoor er glucose/fructose uit sacharose blijft onstaan en het smeuig blijft. Ik heb het nooit goed kunnen benaderen met poedersuiker en honing, dat werd altijd een harde massa op den duur, maar ook nooit echt moeite voor gedaan.

Ik schaar me achter Joselito. Kristalsuiker is echt vrijwel pure sacharose en niks anders, zowel door de wet als door het proces dat ze gebruiken.

Maltose is een "chemische broer" van sacharose (net een beetje anders, als je het splitst levert het 2 glucose moleculen ipv een glucose en een fructose). Je vindt dat in stropen die uit zetmeel worden gemaakt met een amylase enzym, er onstaat naast sacharose altijd een portie maltose bij dit proces. Volgens mij hebben bijen er niet speciaal iets aan maar kunnen ze het wel gebruiken/verdragen omdat ze zelf ook amylasen gebruiken. En het zit ook wel eens in nectar.

Dextrose is glucose. De "rechtsdraaiende" isomeer, d-glucose. Overal waar glucose in zit zit ook (of vooral) dextrose in. Prima bijen- en mensenvoer (dextro energy).

L

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door smile » do 15 jul 2010, 22:00

Als ik het vergelijk zou ik zeggen beefit is sneller, langer houdbaar, hoef je niet te koelen. Nadeel plastic afval en vervoer weegt zwaar.
Ik gebruik gewoon suiker oplossing, goedkoop, simpel te maken, en oplocatie wordt het pas echt zwaar. Over de verschillende suikers maak ik mij niet zo druk. Dit is een kwestie van seconden met een goed enzym en de juiste temperatuur.

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door StefaanDeputter » vr 16 jul 2010, 09:51

smile schreef:Dit is een kwestie van seconden met een goed enzym en de juiste temperatuur.


Wat bedoel je met een goed enzym (welk en waar te verkrijgen) en de juiste temperatuur (hoeveel) ?

Gr.
Stefaan

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door smile » vr 16 jul 2010, 17:38

Ik bedoel dat zodra de bij het opneemt het hem zo goed als geen energie kost om het om te zetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Paul67 en 32 gasten