Vol van bijzonderheden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Vol van bijzonderheden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 jul 2001, 22:24

Mijn buurman, daar schrijf ik wel vaker over. Op het moment hebben we elke week contact. Hijzelf en zijn bedrijfsmethode staan bol van bijzonderheden. Allemaal berustend op 'zo'n weinig' mogelijk werk en een zo'n grote mogelijke presatie(honing).
Of anders gezegd; belangrijk is dat de kosten laag blijven en de opbrengst groot.
Zo koopt hij nooit nieuw materiaal, alleen tweedehands spullen en zo goedkoop mogelijk.
Hij rijd alles af om een goed stukje dracht te vinden en verspreid zijn kasten op een zodange manier dat er heel weinig bijendruk aanwezig is. Overal staan hier en daar kasten.
Dit jaar is hij met acht volken weer begonnen en nu heeft hij alweer twintig. Bijna allemaal zwermen en zegt ie bijna allemaal zwermen van een ander.(Ik houd mijn hart vast, maar volgens mij zijn ze niet van mij afkomstig.) De grootste verhalen houd ie over de zwermen, die telkens heen en weer over zijn huis vliegen en vervolgens in een van zijn lokkasten settelen.
Vandaag besproken we het onderwerp voeren. Zelf heb ik vandaag dus in mijn afleggers gezien en in elk volkje een of twee ramen kunstraat gehangen. Dan kunnen ze hun alvast uitleven en het zorgt voor een nog betere harmonie en gezonder volk. Ik merkte op dat de volkjes die ik drijfvoer er beter voorstaan dan degene die losse kristal suiker onbeperkt kunnen opnemen. Dit is een oplossing uit nood geboren, omdat ik geen genoeg dekplanken had met gaten erin en geen tijd had om deze erin te boren om zo te kunnen drijfvoeren.
Maar zijn methode is heel anders dan die van mij en wel deze; Hij geeft de bijen om deze tijd voor hun kasten een of meerdere (honingkamer)ramen met voer. Zodra de bijen hierop arriveren, dan neemt hij deze ramen mee naar de voortuin van zijn huis. Hier zit dus zijn huis tussen en het is ongeveer 60 meter verder. Vervolgens heeft hij daar verroeste ijzeren bakjes staan met een laag rietjes. Hierin giet hij elke avond enkele liters suikerwater. Hij slaat de raampjes met bijen hierop af of laat ze gewoon een tijdje bij het voer liggen. Vervolgens hebben ze de loop te pakken en binnen een rikketik zijn de rietjes in de bruine verroeste bakjes weer droog. Het invallen van de nacht drijft de bijen weer naar binnen.'s-Morgens, zodra het licht is zijn de bijen er weer als de kippen bij. Maar de bakjes met de langwerpige rietjes zijn leeg. Ze komen bedrogen uit en keren terug huiswaarts. Maar ze gaan niet zitten luieren. Snel wenden ze hun tot een natuurlijke drachtbron. Tot dat de avond weer invalt, want dan, dan .... is het weer dinnertime.
J.P.

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vol van bijzonderheden

Bericht door Minne Bonnema. » wo 04 jul 2001, 21:20

Minne
Deelnemer # 129
verstuurd 04-07-2001 21:36
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Jelte,
Je merkt op dat de volkjes die je drijfvoerd,er beter voorstaan, dan diegene welke je losse suiker geeft.Maar met drijfvoeren jaag je de oude moeren eerder de kast uit dan welke je losse suiker voert,daar is de opbouw van het volk evenwichtiger.
Minne, eko bijker.



Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vol van bijzonderheden

Bericht door Erik Speksnijder » wo 04 jul 2001, 22:20

Erik
Deelnemer # 104
verstuurd 04-07-2001 20:38
--------------------------------------------------------------------------------
Als jouw buurman elke dag z'n bijtjes enkele liters suikerwater voert, zal hij zeker veel "honing" slingeren.
In deze tijd met de meeste dracht van het jaar, ga je je bijtjes toch zeker niet bijvoeren. Overal bloeien de bramen, distels, lindes, sneeuwbessen, klaver etc. etc. Als je bijtjes nu niet zelf kunnen werken, moet je andere bijtjes nemen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vol van bijzonderheden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 04 jul 2001, 23:20

Jelte Pieter Dijkstra
Deelnemer # 110
verstuurd 04-07-2001 22:58
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Erik en Minne, leuk jullie reactie te horen.
Erik jij schreef:
Als jouw buurman elke dag z'n bijtjes enkele liters suikerwater voert, zal hij zeker veel "honing" slingeren.
In deze tijd met de meeste dracht van het jaar, ga je je bijtjes toch zeker niet bijvoeren. Overal bloeien de bramen, distels, lindes, sneeuwbessen, klaver etc. etc. Als je bijtjes nu niet zelf kunnen werken, moet je andere bijtjes nemen.
---
Ze zouden hun inderdaad kunnen bedruipen, maar ik heb het hier over kernvolkjes en voor een snelle ontwikkeling is een extra stimulans heel goed. Bijvoorbeeld die zwerm, die ik had gevangen heeft nu al zo'n acht prachtige ramen uitgebouwd, terwijl het echt geen grote zwerm was. En wat belangrijk is helemaal geen enkel stukje grof werk ertussen!
Mijn buurman zit in hetzelfde pakket. Hij is georienteerd op de de Groninger klei. Want is zijn stelling je moet enkele hectaren met goede drachtplanten hebben en niet op zand, maar op klei! Het mooiste is een bezetting van een op een. Thuis heeft hij dus allemaal volken in opbouw staan(net zoals ik)
Nogmaals de ontwikkeling gaat veel sneller als je voert. Het is een korte stoomvoedering om de volken op tijd klaar te krijgen.

Minne jij schrijft:

Hallo Jelte,
Je merkt op dat de volkjes die je drijfvoerd,er beter voorstaan, dan diegene welke je losse suiker geeft.Maar met drijfvoeren jaag je de oude moeren eerder de kast uit dan welke je losse suiker voert,daar is de opbouw van het volk evenwichtiger.
Minne, eko bijker.
---
Bedankt voor de tip, want ik heb ook nog twee wat oudere volken staan op mijn stand die ik wil klaar stomen voor op de heide. Ik zou misschien dan beter kunnen overwegen om deze niet meer te drijfvoeren, maar juist deze losse suiker te geven.

J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten