Smelt-monster.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Smelt-monster.

Bericht door Bidding » zo 22 jul 2001, 21:25

Hallo,
Zoals jullie ook elders op dit forum kunnen lezen beoefen ik mijn imkervak op dit moment uit onder het toeziend oog van mijn twee imkervrienden/mentoren L. en H.
Omdat het onlangs zo slecht weer was heeft imker H. me laten zien hoe ik oude raampjes schoonschraap, oogjes maak en daarin draad plaats. Ook liet hij mij zien hoe ik de kunstraad in moet smelten.

Afijn; ik had van hem zo'n 60 oude lege raampjes gekregen zodat ik aardig aan de slag kon gaan. Omdat ikzelf nog niets bezit om bovenstaande karwijtjes uit te voeren mocht ik van hem het benodigde materiaal (kunstraad, oogjes en ijzerdraad) overnemen of lenen (Gaatjesprikker en smelter).
Toen hij met het apparaat aankwam waarmee ik de draden kan verwarmen om de was te laten vastsmelten geloofde ik mijn ogen niet!
Wat een apparaat! Uit navraag bij mijn mentor-imker bleek dat hij hem jaren (10tallen) terug zelf gefabriceerd had.
Affijn, ik was met de fiets maar ben toch maar even mijn auto gaan ophalen om dit monstrueze geval mee te kunnen nemen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het werkt als een speer: De vonken vliegen er vanaf en als je de stekkertjes iets te lang tegen de spijkertjes houdt dan ligt dee kunstraad in prachtige stukjes onder mijn raampje. Feilloos doorgesmolten door de bloedhete draadjes.
Ik wil jullie dit fantastische apparaat niet onthouden ... tatata daar is ie:
Afbeelding
De zestig raampjes zijn inmiddels grotendeels voorzien van het kunstraad en het apparaat kan terug naar de rechtmatige eigenaar.
Aan de toekomst te denken dat ik weer eens zou moeten gaan smelten dacht ik: "Mmmmm, er moet toch een eenvoudiger manier zijn om dit te doen?"
Wie heeft die voor me? Groeten, Lex

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Smelt-monster.

Bericht door Oude Essink » ma 23 jul 2001, 21:27

Oude Essink
Deelnemer # 10
verstuurd 23-07-2001 10:40
--------------------------------------------------------------------------------
Koop een eenvoudige acculader; en gebruik deze voor het insmelten (12 Volt); ik werk al jaren met dat ding en is heel handig. Ikzelf raak de afzonderlijke draden in het raampje even aan aan beide uiteinden en het vel kunstraat zit vast.
hennie oes

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Smelt-monster.

Bericht door Frans vanTongeren » ma 23 jul 2001, 21:29

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 23-07-2001 23:11
--------------------------------------------------------------------------------
Je bent op heel wat fronten bezig!
---
Je schreef:
- Aan de toekomst te denken dat ik weer eens zou moeten gaan smelten dacht ik: "Mmmmm, er moet toch een eenvoudiger manier zijn om dit te doen?"
Wie heeft die voor me? -
---
Er bestaat een nog simpeler methode.
Je koopt een 'wielspoortje' voor vijftien gulden, verwarmt het messing warmteopslag-tonnetje met een verfbrander en je rolt dit wieltje (als de NS), over het draadje op je wasplaat.(moeilijk te volgen zeker)
Waarom zou je stroom gebruiken als jezelf goed geladen bent?

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Smelt-monster.

Bericht door Erik Speksnijder » di 21 aug 2001, 22:17

Hoi Lex,

Het apparaat ziet er zeker enorm indrukwekkend uit.
Iets minder indrukwekkend is een batterij uit zo'n accuboormachine; hier gaat insmelten echter ook prima mee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten