"Zwemtrekken".

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

"Zwemtrekken".

Bericht door Oude Essink » vr 17 aug 2001, 21:34

De term zwerm trekken kom ik nergens tegen; ik wil graag uitleggen, wat ik eronder versta:
Op 25 mt. van mijn bijenstal had ik een volk staan, dat ik naar de stal wilde verplaatsen. De geeikte procedure volk 10 km. wegzetten en na een week of wat terug naar de nieuwe standplaatskon ik niet toepassen; het betrof een Golz-kast die veel te zwaar was om te dragen. Raampjes overhangen naar kleinere kasten ging ook niet vanwege de sterk afwijkende maat van het deutsch-hoch raampje.
Ik ging als volgt te werk:
1. eerst liet ik de voorzwerm afkomen en gaf deze een plaatsje in de stal.
2. doppen weghalen zolang deze werden aangezet.
3. groter gat uitzagen uit de dekplank en daarop een omgekeerde schepkorf; boven in de korf in een kooitje hing ik een uitgelopen jonge moer (een kwaker uit een andere kast).
Ik hoopte dat het volk nu een natuurlijke nazwerm zou vormen rond de moer in het kooitje. De procedure noemde ik voor het gemak: zwerm trekken.
Na diverse uren werd de jonge moer door een klein aantal bijen gevoed; een groot aantal stond op de restanten van de dekplank te stertselen om de moer naar beneden te lokken.
Ik heb het kooitje neergelaten tot op de ramen en de volgende dag weer omhoog getrokken; het effect bleef hetzelfde; de bijen kwamen niet van de raten af.
Gewacht tot al het broed was uitgelopen: het aantal bijen rond het kooitje nam toe; maar om van een zwerm te spreken: nee!
4. Alle ramen waarin nog enig voer zat nam ik weg; een paar lege klimramen liet ik over:
schepkorf met jonge moer er weer op gezet en waarempel: het overgrote deel van het volk verhuisde de korf in. Paar dagen koel gezet; nieuwe jonge moer gegeven en in een kast op stal gezet.
Inmiddels is de moer bevrucht en aan de leg;
de grote kast haalde ik weg en liet de restanten en al wat er alsnog terugvloog invliegen in een zesramer.
Met het schaamrood op mijn imkerskaken moet ik bekennen, dat ik die zesramer niet goed behandeld heb en een groot deel ervan liet sneuvelen. Wel is het volk nu verplaatst en geworden tot twee levensvatbare volken.
Zou deze methode van "zwerm trekken" enige aanbeveling kunnen krijgen in soorgelijke omstandigheden?
Peins er eens over en laat me weten.
m.hart.groet, hennie oes

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: "Zwemtrekken".

Bericht door Jan Kruit » za 18 aug 2001, 21:39

Jan Kruit
Deelnemer # 45
verstuurd 18-08-2001 19:16
--------------------------------------------------------------------------------
Lachgas is ook een probaat middel om bijen die over korte afstand verplaatst moeten worden te behandelen. Effect is het zelfde als die met salpeterlapjes. Gebruik is echter iets anders. In de beroken een iets tabak, dan een klein beetje houtskool. Aansteken en blazen tot het houtskool begint te gloeien. Een lachgas tablet toevoegen en het volk(je) beroken. Verplaatsen en het volk weer "bij" laten komen. Ze moeten zich volledig opnieuw orienteren.
m.vr.imkersgroetuit het "hoge Noorden"
Jan Kruit.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: "Zwemtrekken".

Bericht door Oude Essink » za 18 aug 2001, 21:43

Oude Essink
Deelnemer # 10
verstuurd 18-08-2001 21:21
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Frans en Jan,
dank voor jullie reactie op mijn zwerm trekken. Salpeter doet mij denken aan de vooroorlogse imkers die er hun heidevolken mee afmaakten en lachgas geeft mij de associatie met de vooroorlogse methode om kindjes te verdoven als de amandeltjes moesten geknipt; het gekrijs bezorgt mij nog koude rillingen. Nu geef ik jullie toe dat de goede toepassing wellicht toelaatbaar zou zijn maar dan nog blijf ik met het probleem, dat ik niet alleen wilde verplaatsen op korte afstand; ook de deutsch-hoch raampjes wilde ik kwijt. Broed overhangen naar een andere raamsoortvind ik een vreselijke toestand; broed wegmieteren ook; vandaar mijn poging het broed te laten uitlopen en de bijen zo natuurlijk mogelijk te verplaatsen, zonder chemisch gedoe.Ik geef toe, ook zwerm trekken is een gedoe en niet zonder ellende verlopen.

Oké Frans, Salpeter diende ter verwijdering niet ter vernietiging van korfvolken; zie je maar hoe schadelijk die zooi kan zijn!
Uit onze niet te volprijzen encyclopedie lees ik voor: Aangezien salpeterdampen..(bij teveel vooral)...de gezondheid van het volk aantasten , werd later overgegaan op lachgas of ether. Ik probeerde een natuurlijke methode te vinden (zonder zooi) om bijen over een korte afstand te verplaatsen. Mijn vraag was: wat vind je van deze methode (zwerm trekken) en als je er iets in ziet, hoe zouden we hem kunnen verbeteren.
met groet, hennie oes
--------------------

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: "Zwemtrekken".

Bericht door Frans vanTongeren » zo 19 aug 2001, 21:37

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 19-08-2001 08:18
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Hennie,
'Olde Hei-imkers' zullen hun volken hebben afgezwaveld. Ik denk Hennie...dat jij zelf een bietje aan de salpeter hebt geroken. Je geheugen laat het ietwat afweten.

Je had toch ook een tweede Goltzkast op je eerste kunnen zetten met daarin de door jou gewenste ramen. De koningin zou in deze tweede kast gaan leggen en na een maand zou je de onderste Goltz (met de verkeerde ramen) kunnen weghalen.
Vervolgens de 'Kruitmethode' toepassen om de boel te verplaatsen zonder rugklachten.
(Hoe staat het met je amandeltjes?)

Je had de Goltz-kastbijen wellicht van hun GEHEUGEN kunnen beroven door een brandend lapje SALPETER onder het volk te laten smeulen.
De bijen vallen vervolgens bedwelmd op het bodemrooster.
Daarna zou je de Golz-kastramen hebben kunnen uitnemen en vervolgens de lege kast (met bijen op de bodem) 25 meter terug naar je stal kunnen verplaatsen.
Dan de ramen er weer in hangen en als de bijen weer bij kennis komen, gaan ze zich opnieuw orienteren.
Dat zou je een hoop gedoe besparen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten