de schoorsteenmethode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gesloten
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

de schoorsteenmethode

Bericht door Frans vanTongeren » wo 06 dec 2000, 21:41

*
In het boek:'Bijenhouden met succes' van H.J. van Gool staat:
--Men kan ook een stapel maken van broed- en/of honingkamerbakken met ramen
en deze afplakken. Daaronder zet men een lege bak met een reisraam (muizen)
erop, waardoor een natuurlijke trek in de stapel ontstaat (schoorsteenmethode). Dit beïnvloed het leefmilieu van de wasmot ongunstig.--
*
Ook in de 'Imkerencyclopedie' wordt de schoorsteenmethode vermeld (blz 214)
*
Johan de Jager schreef:

de schoorsteenmethode wordt vooral gebruikt door degene die ijsazijn gebruiken.
broed en honingkamers opstapelen, een lege honingkamer erop daarin een schaaltje met ijsazijn dekplank erop en afplakken!!
de zware ijsazijn damp trekt naar beneden
(boven de 15 graden celsius), in het voorjaar geen wasmot en stuifmeelmijt.
*
En ik schrijf:

DE SCHOORSTEENMETHODE
(de broedkamer-stapelmethode om wasmotten te bestrijden)

Vredig hoorde ik de kippen prossen.
Ik stapte naar het kippenhok. Het was vijf uur in de middag en direct verdrongen de Welsummers zich voor het gaas van de ren. Ik opende de deur, pakte het busje met hardvoer en liet de meiden pikken uit mijn hand. Dat is leuk. De warme kammetjes strijken langs je vingers en er is contact.
Maar.. toen begon de ellende voor een van de kippen. Die werd door mij gepakt en ze gilde het uit van schrik en angst.
Waarom deed ik dat. Omdat ik geen trek heb (niet geloof) in de schoorsteenmethode en dat nu eens wilde gaan bewijzen.
Kippen ruien niet in maart en dus moest ik een paar kleine donsveertjes uit de eierlegster plukken. Direct daarna liet ik haar los en ze stoof kakelend heen. Zij zal voorlopig niet meer uit mijn hand eten, denk ik zo.
Met die veertjes ging ik naar de huiskamer en opende het onderdeurtje van de kachel. Aan die kachel zit een loodrechte pijp gekoppeld van acht meter en als er iemand de kar zou kunnen trekken is het wel die pijp.
Ik voelde geen trek, geen koele stroom lucht. Ik liet de veertjes voorzichtig los, maar ze vielen direct in de as en verroerde zich niet.
Wat zal de zogenaamde schoorsteenmethode in de imkerij dan wel voorstellen. Het stelt gewoon NIETS voor. Het is gewoon onzin. Het werkt niet.
Ik legde drie kranten op de kachelvloer, hakte wat hout klein en legde op die houtjes wat grotere jongens. Dan de hens erin en aanvankelijk wil de kachel niet van harte trekken.
Pas wat later krijgt de schoorsteen er zin in en voel je dat er lucht wordt aangezogen. Dat komt omdat het vuur de lucht verwarmt. Verwarmde lucht stijgt op en daardoor ontstaat er onderdruk in de kachel. Pas dan wordt er frisse lucht aangezogen en krijgt de schoorsteen er plezier in.
A.Z. schreef positief over de schoorsteenmethode, maar die werkt m.i. bij hem omdat hij walnootblad tussen de broedkamers legt en niet omdat er ëtrekí door de broedkamers gaat.
Er is slechts Een manier om succes te hebben met de schoorsteenmethode.
Schuif een schoteltje benzine onder vijf broedkamers die op balkjes staan, laat de benzine ontbranden en geniet van de trek in de schoorsteen. Controleer vervolgens de raampjes op aanwezigheid van wasmot en u zult zien dat de operatie is gelukt.
De groeten van
Frans
(Die er warmpjes bij zit.
Na vijf dagen pikte de kip weer uit mijn hand)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten