tips voor het bouwen van een bijenstal

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
tips voor het bouwen van een bijenstal

Bericht door Frans vanTongeren » ma 08 jan 2001, 21:44

TIPS VAN JAN KRUIT VOOR HET BOUWEN VAN EEN BIJENSTAL

* De vliegopening van de bijenkast dient gericht te zijn op het zuid-oosten. Bij het eerste ochtendgloren vliegen de bijen al uit. Bovendien heb je met die orientatie voldoende licht tijdens het werken in de volken.
* Maak de werkhoogte niet te laag. Je moet 'rechtopstaand' kunnen werken.
* Laat de 'bokken' waar de kasten op staan, geen verbinding hebben met de rest van de bijenstalconstructie. Trillingen en stoten (b.v. het sluiten van de deur) worden dan niet doorgegeven aan de bijenvolken.
* Plaats de 'bokken' 75 cm achter de voorzijde van de stal. Dit voorkomt natte vliegplanken.
* De werkruimte achter de bijenkasten mag wel 1,5 meter zijn.
Tijdens het werken, kun je de afgenomen kastdelen achter je plaatsen en houd je voldoende loopruimte over.
* Het opbouwen van de schuur met schaaldelen voldoet.., indien de onderste plank vrij van de grond blijft. Er dient dus gestart te worden met het opmetselen van drie laagjes stenen.

(Ik ben wat aan het metselen geweest met de zinnetjes van Jan 'uit het hoge noorden'.)

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: tips voor het bouwen van een bijenstal

Bericht door Bidding » vr 07 jun 2002, 16:28

Hallo,

Waarschijnlijk kan ik binnenkort terecht op een bijenweide in de omgeving.
Daar moet ik dan nog wel een bijenstal op zetten.
Heeft iemand een tekening voor me?

Ik ben al op internet aan het neuzen geweest maar heb nog niet iets bruikbaars gevonden,

ps. vandaag heb ik mijn sollicitatie gehad en gelukkig was mijn lip (zie de charmante foto links....)weer tot normale grote gekrompen.(http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=975)

Groeten,

Lex

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten