Een zonnewassmelter (enkel- of dubbel glas)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gesloten
Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Een zonnewassmelter (enkel- of dubbel glas)

Bericht door Minne Bonnema. » wo 09 mei 2001, 00:45

Minne
Deelnemer
Deelnemer # 129
Waardering deelnemer
verstuurd 09-05-2001 22:02
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Frans,
zelf ben ik bezit van een zonnewas smelter van het model wat in de Schotman bijbel staat(eigen bouwsel)De dubele ramen zijn helaas gebroken,maar vervongen door dubbel plexie glas,wat mij wel zogoed voldoet en het is niet breekbaar en licht.Mei in zetbaar zeg je,nu april kan er ook wel bij.Het eerste was broodje is al op de plank voor eigen kunstraat voor het volgend seizoen.Let wel de smelter moet goed geisoleerd zijn.
smelt ze, Minne.


Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Een zonnewassmelter (enkel- of dubbel glas)

Bericht door Frans vanTongeren » wo 09 mei 2001, 00:46

De zonnewassmelter
Ad Brouwer zult u niet kennen.
Helaas is hij naar Amsterdam verhuisd, maar in mijn hoofd zal hij altijd blijven wonen.
Twee feestavonden heeft hij voor de imkervereniging Gorssel georganiseerd en wie van de Gorsselaren herinnert zich niet de 'bijendans' met Klaas van Dijk als bijenkoning en mevrouw Bijsterveld als bijenkoningin.
Nu kan een mens niet àlles hebben. Zo heb ik Ad in al die jaren nog nooit honing zien oogsten. Zij theorieën waren zo ingewikkeld en oorspronkelijk dat zijn bijen hun baasje niet konden volgen. Ad heeft voornamelijk lucht geslingerd.
Een van zijn geestelijke bouwwerken heeft Ad gerealiseerd en staat als toestel bij mij in de schuur. Het is een ZONNEWASSMELTER.
Het kreng is niet te tillen. In zijn buik bevindt zich een zwartgeschilderde, marmeren plaat van kolossaal gewicht.
Het deksel bestaat uit liefst twee glazen platen van elk vier millimeter dik en daar wilde ik het met u over hebben.
Dat dubbelglas staat het beoogde effect van het toestel in de weg. Voor een woning is dubbel glas energiebesparend, maar voor een zonnewassmelter óók en dat moet nu juist niet!
Die wijsheid heb ik niet van mijzelf maar van Louis Boes uit Kortessem in Belgie. Hij schreef daarover in het maandblad van de Vlaamse Imkersbond (06-'94).
Louis schrijft het zo: 'De isolerende werking van dubbelglas is zowel van binnen naar buiten als visa versa.'

Inmiddels heb ik er een tweede wassmelter bij en die heeft een plaat van enkel glas.
Die smelter komt eerder toe aan het produceren van vloeibare was dan die joekel met dubbelglas.
Maar . . .als de zon zo nu en dan schuil gaat achter wolken, houdt de smelter met dubbelglas de warmte langer vast en gaat op zijn beurt eerder over tot het smelten van oude raat.
(De smelters zijn inzetbaar van mei t/m augustus.)

En dan nog iets.
Als je de smelter in een kruiwagen zet, kun je de 'wasverzachter', zonder moeite,
iets bijdraaien naar de zon, die gelukkig weer volop schijnt!

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Een zonnewassmelter (enkel- of dubbel glas)

Bericht door frits dalm » di 15 mei 2001, 00:46

frits dalm
beginnend deelnemer
Deelnemer # 34
Waardering deelnemer
verstuurd 15-05-2001 22:18
--------------------------------------------------------------------------------
Ik wilde even terugkomen op de zonnewassmelter.Glas heeft voor de smelter
twee belangrijke eigenschappen nl het laat
goed zonlicht door en het houd warmte tegen.
De zonnestralen die door het glas gaan botsen
tegen de raat of bodem van de smelter, nu worden ze omgezet in warmte die de temperatuur zo hoog op laat lopen dat de was
gaat smelten. Omdat de warmte onder het glas
ontstaat is dubbelglas in het voordeel, het heeft een betere isolatie dan enkelglas.
De smelter werkt het best als het glas loodrecht op de zonnestralen staat.
Frans ik denk dat de hoek van je oude smelter
t.o.v de zonnestralen niet goed is
--------------------

Frits

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Een zonnewassmelter (enkel- of dubbel glas)

Bericht door Frans vanTongeren » zo 28 jul 2002, 18:17

Vandaag straalde niet alleen Lance Armstrong, maar ook de ZON!
Fantastisch.., de metalen blikken van mijn smelters werden gevuld met vloeibare was en deze bakjes goot ik meerdere malen over in witte, plastic chinezenbakjes met een bodempje regenwater. Daardoor kon ik doorgaan met het aanvullen van oude raat onder de glasplaten.
Maar.., over blijft DIE VUILE TROEP en die troep bestaat niet uit troep alleen!
Het restant weegt behoorlijk wat en dat komt door de WAS die achterblijft.
Voor alles zoek ik bewijs en oplossing en die werd mij onlangs aangereikt door ..EEN SAPSTOMER. (Dat ouderwetse kkk..keukenmachientje kan rode bessen omzetten in sap.)
De ouwe vuile ratentroep heb ik daarin overgebracht en het regenwater onderin aan de kook gebracht. Na een kwartier begon de was uit het pijpje te stromen. Gewicht: een KILO zuivere was.
Ook dat gedoe gaat niet zomaar. Als je de hete troep uit de smelter schraapt en in een emmer kwakt, is het de volgende morgen vervormd tot een zware bonk, waar zelfs een bijl in smoort. De hakwanden zien gladjes geel en dat duidt dus op wasss..!
Toen heb ik bedacht om een komo-zak om een brede plank te wikkelen en daarop kwak ik kleine kwakjes smurrie. Die kleine brokjes gaan niet samenklonteren als ze de volgende morgen zijn afgekoeld.
In de sapstomer staan ze hun 'goud' dan sneller af.
-
Ideetje???
-
Frits heeft natuurlijk gelijk met zijn 90 graden, maar ..de was stroomt daardoor sneller in het bakje en sleept het VUIL meer mee.
Minder graden..meer zuivere was!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Een zonnewassmelter (enkel- of dubbel glas)

Bericht door Frans vanTongeren » di 27 aug 2002, 16:07

De proef is geslaagd!
De SAPSTOMER (zie boven) heeft 5,7 kilogram restantjes uit de zonnewassmelter opgestoomd en de nog aanwezige WAS in een goudgele stroom afgeleverd.
Er bleek nog 0,9kg WAS aanwezig te zijn in die gore zwarte troep.
Dus EEN/ZESDE deel (16,6%) van wat er over blijft in de zonnewassmelter, is nog bruikbaar voor de bijen!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Een zonnewassmelter (enkel- of dubbel glas)

Bericht door Frans vanTongeren » wo 04 sep 2002, 19:03

Op 28 -08-'02 schreef JAN TRIP mij het volgende bericht:
-
Beste Frans.
Als lezer van het Forum zie ik soms iets wat ik herken uit mij eigen imker praktijk.
Ik beschik over een zonnewassmelter geschikt voor 2 BK ramen als deze er horizontaal worden ingelegd.
De opbrengst aan was was slecht met dezelfde harde koek als bij jou als rest.
In DBJ las ik een tip, die misschien bij jou de bekende weg aangeeft, maar ik wil hem je niet onthouden, omdat een paar collega's hier in de buurt dezelfde ervaring hadden.
In plaats van de raten horizontaal te leggen. worden deze in repen gesneden, in mijn geval 3 uit een BK raat.
Het "smelt goed" wordt nu verticaal in de smelter gelegd. Er gaan nu 6 raten in i.p.v. 2.
Aan het eind van de smeltdag zie je aan weerszijde van de plek waar vroeger de kunstraat zat, de coconnetjes, er is dus wezenlijk ruimte tussen. De was loopt verticaal naar beneden en de opbrengst is groot.
Ik beschik over een stoom wassmelter met spindel, die ik gebruik voor het grote werk in voorjaar en najaar. Uit de rest van de nieuwe methode zonnewassmelter was ik niet in staat om nog was te winnen van enig belang, het restgoed is n.l. bijna droog.
Hopelijk bespaar ik je werk in de toekomst.
Vr. gr
Jan Trip.
-
Op 29-08-'02 stuurde ik Jan het volgende bericht:

Dag Jan.
Bedankt voor je waardevolle informatie.
Dat zal ik eens gaan toepassen (het volgend jaar waarschijnlijk).
Als je wilt, kun je het toevoegen aan mijn verhaal.
Dan moet je je registreren en klikken op 'reageer op bericht'
gr.
Frans
---
Fr.: Gisteren was het een zonnige, heldere dag en daar heb ik gebruik van gemaakt. De raten fileerde ik tot repen van drie cm breed en legde ze keurig van hoog naar laag, als rupsen naast elkaar.
Die tussenwandjes(kunstraat) waren nu bij alle reepjes zichtbaar en het doorgaans ordeloze zooitje in de smelter was nu omgevormd tot streepjescostuum.
Spannend werd het!
JAN TRIP had het bij het goede eind.
De wassmelter lag bij zonsopgang boordevol en bij zonsondergang was er er opvallend weinig zwarte troep in achtergebleven.
De GESMOLTEN WASzag er ietsjes minder helder uit.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een zonnewassmelter (enkel- of dubbel glas)

Bericht door Hans van der Post. » za 07 sep 2002, 21:45


Beste Frans.
Als lezer van het Forum zie ik soms iets wat ik herken uit mij eigen imker praktijk.
Ik beschik over een zonnewassmelter geschikt voor 2 BK ramen als deze er horizontaal worden ingelegd.
De opbrengst aan was was slecht met dezelfde harde koek als bij jou als rest.
In DBJ las ik een tip, die misschien bij jou de bekende weg aangeeft, maar ik wil hem je niet onthouden, omdat een paar collega's hier in de buurt dezelfde ervaring hadden.
In plaats van de raten horizontaal te leggen. worden deze in repen gesneden, in mijn geval 3 uit een BK raat.
Het "smelt goed" wordt nu verticaal in de smelter gelegd. Er gaan nu 6 raten in i.p.v. 2.
Beste zonnewas smelters je kan natuurlijk ook de bak verhogen zodat je de uitgesneden raten in zijn geheel rechtop kunt zetten zonder ze te fileren. Hierbij een zelfgemaakte zonnewassml. De foto's zijn gemaakt door Joop Kristelijn die bij mij op bezoek was
Ook ik krijg "droge" zeskantige hulsjes. Op de rechterfoto het bakje waar braamraat van de voerbakken tot een 'mooie cake is gebakken.
Let op de omhoog staande rand van de metalen bak die houd het vuil tegen. Afbeelding

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Een zonnewassmelter (enkel- of dubbel glas)

Bericht door Frans vanTongeren » zo 15 sep 2002, 21:05

De methode Jan Trip werkt perfect.
Uit 2,2 kg redelijk schone raat.. wist de zon 1,6 kg 'zuivere was' te smelten.
Dat is 75% !

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten