De nieuwe bijenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
De nieuwe bijenkast

Bericht door Oude Essink » wo 07 mar 2001, 13:50

De eerste nieuwe bijenkast is gereed! Het ding is niet te tillen, maar dat is de bedoeling.
"Imkers vergrijzen" is een algemene kreet, die op iedere individuele imker van toepassing is. Jaren geleden zag ik dat voor mijzelf ook aankomen Ik bedacht: hoe moet dat verder als ik niet meer wil sjouwen met al die kasten; als mijn armspieren weigeren volle bakken broed of honing van- of op elkaar te
tillen! Tijdig hierop inspelen, dacht ik, want als ik echt van anderen afhankelijk ga worden -hoe lief ik jullie ook vind- hoeft het voor mij niet meer.
Ik maakte in Duitsland kennis met de z.g. Golz-Beute (ik schreef hierover al eerder):
Imkermeister Golz ontwierp een kast waarbij de bakken niet op elkaar maar achter elkaar staan, geïnspireerd op de achterbehandelingskast. In de voorste kamer hangen 13 ramen; hier werkt de koningin en wordt het broed verzorgd; een kunstig gefabriceerd tussenscherm, dat als moerrooster dient schermt de voorbak af van de achterbak; ook ruimte voor 13 ramen
bedoeld om meer ruimte te geven in het hoogseizoen; zuivere honingopslag; opkweken van raszuivere darren zonder risico van vermenging of wegvliegen; ruimte voor een jerrycan wintervoer einde seizoen; in de winter afgesloten door een warmteisolerende plaat.
Om te oefenen en te zien of zo'n kast bevalt heb ik er al jaren een paar in gebruik naast de normale Spaarkasten. Dat imkert heerlijk
als je er niet mee hoeft te reizen; als je dus op voldoende dracht gedurende het hele seizoen kunt rekenen. Probleem: de raampjesmaat. De eerste kast die ik kocht had als maat Deutsch-Normal, omvang ongeveer ons broedkamerraam maar dan min of meer vierkant.
De kast zelf beviel mij en om er beter mee te kunnen imkeren kocht ik er nog een bij; niet goed opgelet want thuisgekomen bleek het een kast voor het raam Deutsch-hoog (ons broedkamerraam maar dan dwars, in de lengte hangend).
Nu ik zover ben, dat ik niet meer wil reizen
en voor een zestal stevige volken thuis voorzieningen heb, ben ik op basis van de Golzbeute zelf kasten aan het maken: twee kamers achter elkaar elk goed voor 10 combi-
ramen,d.w.z. ieder in een omvang van 1 broedkamer + 1 honingkamer (spaarkast formaat); ik kan het tussenscherm ook geheel afsluiten en de achterbak een vliegopening geven, zodat ik kan werken als met een separator. De volgende kast zal er een worden met de twee kamers naast elkaar; in zo'n kast kan ik met het moerrooster schuiven
en de broedafdeling naar omstandigheden vergroten of verkleinen. De derde kast tenslotte zal er een zijn met de kamers achter elkaar maar dan met de ramen in warmbouw, zodat ook hier een opschuifbaar
moerrooster meer mogelijkheden om op de omstandigheden in te spelen biedt.
Jullie begrijpen het al: ik heb er zin in
te kijken hoe het gaat: in ieder geval kan ik vergrijsd weer jaren verder.
Jullie horen nog van mij; hennie oes

Bijgewerkt door - hans van der Post op 26/08/2001 13:52:56

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: De nieuwe bijenkast

Bericht door Ewout » vr 15 jun 2012, 22:44

HA! Een post van 11 jaar geleden uit het stof!

Ik ontdekte dat jij meer stukjes hebt geschreven over de Golz kast die met de zoekfunctie niet naar voren komen (hopelijk is dat weer verholpen naar de opschoning vanavond!)... Imker je nog steeds met Golz Hennie? Als dat zo is (of als je nog iets in een archief hebt) zou ik graag een keer foto's van je kast(en) willen zien. Ik begrijp dat je de ramen in warmbouw hebt/had staan, meer zoals een Bremer Beute eigenlijk?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De nieuwe bijenkast

Bericht door Oude Essink » za 16 jun 2012, 10:06

Als je de ramen in warmbouw hebt staan, kun je met het tussenschot schuiven en naar behoefte de broedruimte groter of kleiner maken. Je kunt zelfs voor twee tussenschotten kiezen en zo drie ruimtes creëren, die je al of niet met elkaar verbindt. Nadeel is, dat de kast erg lang wordt, als er bv 20 ramen, exclusief de tussenschotten, achter elkaar staan. Als je voorin moet zijn, sta je naast de kast te imkeren. Niet handig. Bij koudblouw heeft het tussenschot een vaste positie en heb je 2 ruimtes achter elkaar. Ik heb met beide kasten gewerkt en zou geen voorkeur kunnen bedenken; heb wel het gevoel gehad, dat volken zich beter ontwikkelen in de warmbouwkast,waarschijnlijk vanwege de flexibele omvang van de broedruimte.
Ik reisde met de spaarkasten en vond het na enige jaren toch knap lastig, dat de raammaten van de spaarkasten niet harmonieerden met die van de Golz. Ook in mijn Golz had ik twee maten met DN en DH. Ik heb toen mijn Golz omgebouwd naar spaarkasten formaat. Dit werd geen groot succes en zo ben ik langzaamaan weer afgestapt van de Golz.
Als ik even tijd heb, zal ik de foto's weer ophalen die ik ooit plaatste. Het is mij al vaker opgevallen, dat het archief lijdt door wisselen van de technische systemen waarop het forum draait.

Afbeelding

Hennie oes - iPad

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: De nieuwe bijenkast

Bericht door Ewout » ma 18 jun 2012, 19:19

Leuk! Onder het plaatje staat 'koudbouw' maar dan is de vliegopening aan de korte zijde (zoals bij de Bremer beute) ipv aan de lange zijde (Golz)? Als ik de verhoudingen een beetje zie en jouw verhaal lees, dan concludeer ik dat dit min of meer twee spaarkasten (met combiramen?) naast elkaar zijn?

Ik overweeg om een Golz kast te bouwen met spaarkast broedramen 90 graden gekanteld (2x 17 of 20), maar als ik lees dat jij spaarkast formaat niet handig vond, dus ik ben benieuwd wat het precies was. Combiramen lijken mij niet praktisch ivm slingeren.

Voordeel van Bremer beute (vlieggat korte zijde) zou dan zijn dat de broedkamer eenvoudiger klein is te houden, bij Golz kun je weer eenvoudiger een aglegger in dezelfde kast maken, ook handig. Ik lees heel uiteenlopende verhalen over honingopbrengst, van juist heel veel tot extreem weinig (door grote broednesten, zo zou Rensom een uitkomst kunnen bieden). Vermoed dat dat alles te maken heeft met de methode/werkwijze... Ben benieuwd of anderen hier (Dirk Blanken?) wat meer over kunnen zeggen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De nieuwe bijenkast

Bericht door Oude Essink » ma 18 jun 2012, 19:49

In de voorste bak zit het broednest; in de achterste is thans honingopslag; het tussenrooster houdt de moer weg uit de achterruimte. het vlieggat zit aan de voorzijde van de broedkamer; de ramen staan recht op het vlieggat; de wind kan via het vlieggat door de ramen blazen; vandaar koudbouw. bij warmbouw bereikt de wind alleen het voorste raam dat dwars op het vlieggat staat. De afbeelding laat de kast zien nadat ik deze had omgebouwd naar spaarkastformaat; de ramen hebben nu het formaat van de combi (broedraam + honingraam). Inderdaad levert dit problemen met de slinger; het combiraam past er niet in. Dit is de voornaamste reden waarom ik met Golz gestopt ben. Je kunt natuurlijk het Golz principe toepassen op de spaarkast.. je moet dan een nieuwe kast bouwen.

Afbeelding

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: De nieuwe bijenkast

Bericht door petro » ma 18 jun 2012, 23:11

Grappig,mijn eerste kasten waren fruitteeltkasten.Lijken hetzelfde maar dan warmbouw en geen rooster.
Petro

ronhorst
Berichten:4
Lid geworden op:do 12 feb 2009, 13:22
Contacteer:

Re: De nieuwe bijenkast

Bericht door ronhorst » vr 13 jul 2012, 14:29

Hoi,

Ik ben van plan om een nieuwe kast te gaan kopen. Kunnen jullie aangeven wat de voor- en nadelen zijn van een kunstof kast t.o.v. een houten kast? Wat is gangbaarder in Nederland? Ik heb zelf een carnica volk in een spaarkast 10 ramen.

Groet,
Ronnie

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: De nieuwe bijenkast

Bericht door Albert Stoter » za 14 jul 2012, 11:35

Forumbijdragen uit het verleden hebben geleid tot het overzichtje Stro, buntgras, hout, of isolatiemateriaal op Imkerpedia.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten