Tijdstip voorjaarsinspectie

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Tijdstip voorjaarsinspectie

Bericht door Romée van der Zee » ma 26 mar 2001, 14:03

Romée van der Zee
Deelnemer # 2
verstuurd 26-03-2001 11:40
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Frans,
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van vroeg de bijenkasten openmaken. Al weet ik niet of het echt veel schade doet. Zou jij eens willen vertellen wat jouw manier van bijenhouden is? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Romée

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Tijdstip voorjaarsinspectie

Bericht door Frans vanTongeren » ma 26 mar 2001, 14:06

In het maartnummer ('01) van BIJEN (tekst ietsjes 'ingedikt') schrijft Ko Zoet:. . :

- In middels hebben we het koude seizoen achter ons gelaten en staan we voor de eerste inspectie. Altijd weer spannend. Maar vraagt u zich eens af of het al nodig is.
U merkt al, ik ben geen voorstander van die vroege inspecties. Hoe vaak lees je niet dat een goed volk bij de eerste inspectie . . , later moerloos blijkt te zijn. Oorzaak? Vaak zal de koningin zijn ingebald.
Het vroege voorjaar en het late najaar zijn voor mij gevarenzones wat betreft het inspecteren van bijenvolken. Mijn gevoel zegt dat de volken in maart nog de winterslaap uit hun facetogen moeten wrijven en in het najaar druk bezig zijn om hun zaakjes te regelen voor de komende winter.. .
Daarbij moeten we ze NIET storen.. Vandaar mijn uitgangspunt:
'Half april is vroeg genoeg'. -
En lezer. . , hoe denkt u hierover?
Mij spreekt het wel aan!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tijdstip voorjaarsinspectie

Bericht door Oude Essink » ma 09 apr 2001, 14:04

Oude Essink
Deelnemer # 10
verstuurd 09-04-2001 11:41
--------------------------------------------------------------------------------
(Te)Vroeg openen van bijenkasten: Bob in het zonnige Limburg ziet er geen probleem in.
Mij is eens overkomen dat op een vorstige oudjaarsnacht twee volken van de sokkel gingen en daar 10 uren open hebben gelegen voordat ik het door had; Ik heb ze weer overeind gezet, mijn bijen alvast een gezellig Walhalla toewensend; maar niks hoor: in het voorjaar vlogen ze even vrolijk weer uit.
Een bijenvolk opentrekken, ALS ER BROED AANWEZIG IS, vind ik zelf een ander verhaal; het broed zit op 35 graden en om daar een windvlaag van 10 graden of nog kouder overheen te sturen staat mij gevoelsmatig tegen; ik denk dat het meer kalkbroed dan vrolijke jonge bijen oplevert (het z.g. inballen van de koningin komt mij als onzin voor).
Op de zonnige dag begin april heb ik een paar van mijn volken geinspecteerd; de rest moest wachten tot er gisteren (Zo.8-4) even weinig wind was en er een zonnetje overheen scheen; als maatstaf neem ik doorgaans of de bijen zelf zich massaal buiten wagen of niet.
Een soortgelijk probleem (te sterke afkoeling) kan zich voordoen met drijfvoeren om het volk snel op sterkte te krijgen; het aangeboden voedsel zet de moer aan tot grote activiteit en leidt tot een broednest dat, als het buiten te koud blijft om te oogsten, te groot is voor het resterende aantal winterbijen om warm te houden; gevolg: schimmel en kalkbroed; (als je de volken echt snel op sterkte wilt hebben, moet je ze midden in de griend zetten).
Mijn devies is zoveel mogelijk alles overeenkomstig de natuurlijke omstandigheden te laten en de bijen niet te dwingen zich aan te passen aan omstandigheden waar ze niet voor zijn toegerust.
Bijzonderheden bij mijn eerste inspectie:
1. Hoewel er van alles bloeit komt er door de aanhoudende koude weinig stuifmeel binnen en zijn de broednesten aanzienlijk kleiner dan normaal.(2 à 3 in pl.van 5 à 6 - Betuwe)
2. Twee korfvolken, die ik op eigen ruime honing heb ingewinterd, legden het loodje wegens voedselgebrek; is me nog niet eerder overkomen.
3. Evenals andere jaren hebben de volken in de winter met open gaasbodem gestaan, overeenkomstig de eerdere discussie daarover. Bij drie van de volken was de gaasbodem volledig dichtgekit. Reden om in het vervolg toch maar weer de Varroa-plank eronder te laten?
Krijgen wij een zonnige pasen?Ik zal in Zuid-Frankrijk zitten voor een paar
weken; heerlijk, hoop ik. hennie oes

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Tijdstip voorjaarsinspectie

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 09 apr 2001, 14:06

Gerard Boswinkel
Deelnemer # 82
verstuurd 09-04-2001 13:30
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Hennie,
Jij schreef over je eerste inspectie:
Oes: Bijzonderheden bij mijn eerste inspectie:
1. Hoewel er van alles bloeit komt er door de aanhoudende koude weinig stuifmeel binnen en zijn de broednesten aanzienlijk kleiner dan normaal.(2 à 3 in pl.van 5 à 6 - Betuwe)

GB: Ik kan deze conclusie onderschrijven. De volken die ik op 1 en 2 april heb geïnspecteerd, vond ik niet erg groot. Als ik ze vergelijk met wat ik normaal rond deze tijd van het jaar gewend ben. Verder viel mij op dat er op 1 en 2 april maar erg weinig gesloten broed in de volken zat. Ik kwam meerdere ramen tegen waarop maar een oppervlak gesloten broed aanwezig was van iets meer dan een rijksdaalder. Het aantal eitjes en open broed was wel veel meer. De koude maart heeft daar zeker mee te maken.

Over de te vroege inspectie ben ik het met je eens. Als het voorjaar vroeg is (zoals vorig jaar) inspecteer ik eerder dan wanneer het laat is zoals nu. M.a.w. het hangt van het weer af wat ik doe en die datum van voor half april, neem ik met een behoorlijke schep zout. Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten